Malebné město v Ústeckém kraji aktuálně hledá jednotnou vizuální identitu. Představujeme výběr oslovených grafiků a studií, co momentálně pracují na svých návrzích.
Litoměřice se historicky prezentovaly jen prostřednictvím heraldického symbolu, který ale účelům přestává stačit. Město potřebuje jednotně komunikovat jak s místními, tak turisty i partnery. Hledá styl, který zároveň zastřeší i prezentaci příspěvkových organizací města, promění místní zpravodaj nebo definuje podobu navigačního a orientačního systému.
Město společně s CZECHDESIGN, co má organizaci na starosti, oslovilo do soutěže 5 grafiků / studií:
1. Eva Vopelková
Litoměřická rodačka a grafička je absolventkou Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Má zkušenosti s návrhy pro státní instituce i soukromé subjekty a naposledy upoutala pozornost vizuálem k oslavám 800 let Litoměřic, které letos probíhají.
Její práce pro město zahrnuje návrh logotypu oslav, plakátů, propagačních předmětů a vizuální strategii oslav.
Eva Vopelková, zdroj: http://litomerice.zeleni.cz
Vizuály pro 800. výročí Litoměřic, zdroj: Eva Vopelková https://www.behance.net
Vizuály pro Filmový festival v Litoměřicích 2018, zdroj: Eva Vopelková https://www.behance.net
2. Studio Shapito / Jakub Konupka
Absolvent Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem na své alma mater zároveň působí i jako odborný asistent ateliéru Grafický
design I a vedoucí střediska digitálního tisku. Pochází také z Litoměřic. Ve studiu Shapito spolupracuje s Martinem Bosákem a Katrin Bittnerovou.
Z tvorby studia zaujme vizuální identita newyorské restaurace Bierocracy, která nabízí široký výběr středoevropských piv. Logotyp je založen na kombinaci statické antikvy a úřednického Kurrentschriftu, koncept restaurace potom na satirické iluzi, že během vysedávání u piva lze svrhnout monarchii a vybudovat demokracii. Odtud „bierokracie“.
Jakub Konupka, zdroj: http://shapito.cz
Vizuální identita newyorské restaurace, zdroj: http://shapito.cz
3. Studio Colmo / Markéta Hanzalová a Miroslav Roubíček
Absolventi UMPRUM založili Colmo v roce 2008. Na svém kontě mají kompletní grafické podoby několika výstav pro Uměleckoprůmyslové museum v Praze nebo Festival francouzského filmu.
Zkušenosti z oblasti veřejné zprávy mají z města Nymburk, pro které vytvořili oceňovanou vizuální identitu. Úpravou horního serifu litery N vytvořili snadno zapamatovatelnou grafickou zkratku, která odkazuje k historickým hradbám, a serify zároveň parafrázují další dominantu města – kostel sv. Jiljí – jedinečnou cihlovou gotiku.
Markéta Hanzalová a Miroslav Roubíček, zdroj: https://www.colmo.cz
Vizuální identita Nymburka, zdroj: https://www.colmo.cz
4. Lemon Design / Štěpán Holič
Studio Lemon design vzniklo v roce 2000 a založil jej Štěpán Holič, absolvent Univerzity Tomáše Bati. Pozornost si studio vysloužilo několika úspěšnými projekty pro města jako Frýdek-Místek nebo Příbram.
V návrhu pro Frýdek-Místek si typograficky pohráli s prvkem řeky, která rozděluje město na dva celky.
Štěpán Holič, zdroj: http://lemon.design/
Vizuální styl města Frýdek-Místek, zdroj: http://lemon.design/
Vizuální styl města Příbram, zdroj: http://lemon.design/
5. Ondřej Zámiš
Absolvent UMPRUM má zkušenosti s prací pro města a veřejné instituce. Společně s Romanem Černohousem vyhráli soutěž na vizuální identitu Městských divadel pražských a byli nominováni na ceny Czech Grand Design za rok 2018.
Ondřej Zámiš vyhrál i v otevřené soutěži na návrh vizuální identity pro Liberec, kterou si oblíbili i samotní občané. Znak si rychle přivlastnili a používají jej ve spojení s Libercem. Funguje tak nejen jako pasivní logo, ale i jako součást psaného jazyka Liberečanů.
Vizuální styl Liberce, zdroj: Ondřej Zámiš
Vizuální identita pro Městská divadla pražská, zdroj: Ondřej Zámiš a Roman Černohous
Litoměřice nečekají jen na výsledek, ale hledají i dlouhodobého partnera v oblasti prezentace. Historicky první vizuální identitu města a to, kdo z výše uvedených nakonec u odborné poroty uspěje, budeme znát v květnu. První kolo osobních prezentací návrhů proběhne začátkem dubna. Do kola druhého, které se uskuteční začátkem května, postoupí maximálně 3 soutěžící.