Z různých míst naší země je to do italského Milána 700 až 1100 km. Tuto cestu absolvují čeští výrobci, kteří v tomto týdnu vystavují na Milano Design Week. Czechdesign přináší přehled několika zástupců reprezentujících sklářskou a světelnou výrobu.
Bomma
Hlavními novinkami, které společnost Bomma představuje, jsou série Disc, navržená studiem Olgoj Chorchoj, a speciální broušená úprava řady Phenomena. Poprvé je také realizován samostatný stánek, který rovněž navrhli designéři a architekti Jan Němeček a Michal Froněk. Disc navazuje na předchozí spolupráci, ze které vznikla úspěšná kolekce Tim. Rozdíl mezi produkty je ve tvaru, který je v tomto případě definován formou. Design kombinuje kvalitní materiály, promyšlené detaily a čistotu i záhadnost objemu. Kolekci Phenomena vytvořilo studio Dechem již před nějakou dobou, teď je však rozšířena o broušenou verzi. Ručně foukaný křišťál je roboticky broušen a vzniká tak naprosto přesný geometrický vzor.
Bomma DISC, Olgoj Chorchoj, zdroj: BOMMA
Lasvit
Kengo Kuma, Zaha Hadid Design, Eda Ng &Terence Ngan a Yabu Puhelberg - všichni tito tvůrci přispěli k letošní prezentaci společnosti Lasvit v rámci výstavy Euroluce. Celý koncept nese jméno Laterna Magica a pracuje s propojením objektu, světla a prostoru. Díky video-mappingu a sklu vytváří osobité příběhy uměleckých idejí a vizí.
Lasvit Duna, Zaha Hadid Design, zdroj: Lasvit
“Zajímalo nás především pojetí světelného objektu v prostoru a materializace světla.”
Maxim Velčovský, kreativní ředitel společnosti LASVIT
Každý z autorů přistupoval k designu trochu odlišným způsobem. Kengo Kuma se v kolekci Yakisugi inspiroval tradiční japonskou technikou konzervování dřeva ožehem. Suché rozpálené kusy pak přenášejí svou texturu do skla a vznikají vždy unikátní produkty kombinující jednoduchou geometrii a neobvyklé organické textury.
Patnáct skleněných kusů skla tvoří výsledný tvar světel série Eve podle návrhu Zaha Hadid Design. Tradiční technika kombinovaná s parametrickým navrhováním a variacemi průhledných a neprůhledných prvků tvoří kombinaci světla a stínu. Duna, další z produktů, je pak abstraktní logikou řízený průnik trojrozměrných asymetrických tvarů.
Lasvit Flux, Ed Ng & Terence Ngan, zdroj: Lasvit
Kolekce Flux navržená designéry Ed Ng a Terence Ngan má svou poetičností navodit pocit houpání ve vlnách, Cipher z pera společnosti Yabu Pushelberg působí precizně čistými liniemi a kombinací tradiční techniky a čisté formy.
Brokis
Nejdůležitějším bodem prezentace společnosti Brokis je nová kolekce Macaron, jejíž autorem je Lucie Koldová. Stolní svítidla ve svém designu propojují foukané sklo, mramor a onyx. Tři různé velikosti jsou primárně určeny pro stolní použití, ale jejich ztvárnění umožňuje umístění na zemi či kdekoliv jinde v interiéru.
Brokis Macaron, Lucie Koldová, zdroj: Brokis
Preciosa
Tradice sahající až do roku 1724 a její soudobá interpretace je hlavním tématem expozice české značky Preciosa. Aby mohla vytvářet produkty, které svou formou i obsahem odpovídají dnešní době, je nezbytné absolutně chápat minulost. Důležité je pochopení řemeslné práce v průběhu let i proměňující se role lustru v interiéru a přeneseně i ve společnosti.
Preciosa Mercury, zdroj: Preciosa
Prvním krokem, kterému jsou ikonické lustry podrobeny, je barevné ladění odpovídající současnosti. Forma je v podstatě zachována. Druhým krokem je pak formální i obsahové přenesení. V něm je spojen respekt k řemeslu a technologiím minulosti i dneška, a zároveň k estetice minulosti i současnosti. Pevně ukotveny v tradici tak vznikly lustry Mercury, Echo, King a Crown patřící do roku 2017.