Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Side2, soutěžní návrh v soutěži na novou vizuální identitu NGP, zdroj: Side2 Side2, soutěžní návrh v soutěži na novou vizuální identitu NGP, zdroj: Side2

2. místo v soutěži na novou identitu NGP získalo studio Side2. Jak mohl její vizuál vypadat?

Svým návrhem se zkušené pražské studio probojovalo do 2. kola ostře sledované soutěže na novou vizuální identitu Národní galerie v Praze, kde získalo 2. místo. Jak mohla vizuální identita nejvýznamnější české galerie vypadat?

Cílem soutěže bylo najít vizuální identitu, která Národní galerii zpřístupní široké veřejnosti atraktivní, současnou a výraznou vizuální komunikací.

Vyzvané soutěže, kterou pro Národní galerii organizoval CZECHDESIGN, se zúčastnilo 9 grafických studií. Do druhého kola společně se studiem Side2 postoupila studia Heyduk, Musil & Strnad, které skončilo na 3. místě, a Studio Najbrt, které se stalo vítězem celé soutěže a realizátorem nové vizuální identity NGP.

Nová vizuální identita měla za cíl komunikovat galerii jako živou a otevřenou instituci, přátelskou a příjemnou k návštěvníkům, tedy aby byl znatelný posun od velké nepřístupné instituce, kterou symbolizuje dosavadní logo se znakem lva.

Studio Side2, zleva Marius Corradini, Tomáš Machek a Richard Jaroš, zdroj: Side2Studio Side2, zleva Marius Corradini, Tomáš Machek a Richard Jaroš, zdroj: Side2

Side2

Kreativní studio, které založil grafický designér Tomáš Machek, tvoří také designéři Marius Corradini a Richard Jaroš. Za své práce sklidili řadu cen - Czech Grand Design, Nejkrásnější knihu roku nebo Českého lva za nejlepší filmové plakáty. V jejich porfoliu najdeme vizuální identitu časopisu Newsweek, festivalu Mezipatra, orientační systém multifunkční auly Gong nebo Fakulty architektury ČVUT.

Side2, návrh loga Národní galerie Praha (soutěžní návrh), zdroj: Side2Side2, návrh loga Národní galerie Praha (soutěžní návrh), zdroj: Side2

Národní je jen jedna

Aktivity a program NGP jsou v rámci soutěžního návrhu studie Side2 vnímány primárně vizuálně. Značka je založena na multiplikaci litery N, jejímž zmnožením do kruhu vzniká symbol, nazvaný "oko galerie". Je základním stavebním prvkem vizuálního stylu a funguje jak samostatně, tak ve spojení s textovou či obrazovou informací. "Oko galerie" zkoumá minulost, vnímá současnost, hledí do budoucnosti. "Galerií je celá řada, Národní jen jedna," komentuje svůj návrh studio Side2.

Side2, animace vizuální identity NGP, zdroj: Side2

Side2, soutěžní návrh vizuální identity NGP, zdroj: Side2Side2, soutěžní návrh vizuální identity NGP, zdroj: Side2

Side2, soutěžní návrh vizuální identity NGP, zdroj: Side2Side2, soutěžní návrh vizuální identity NGP, zdroj: Side2

Komentář poroty

"Návrh předložil nezaměnitelnou, experimentální a hravou vizuální identitu, která nabízí velmi kvalitní komunikační potenciál. Silnou stránkou návrhu je výborně zpracovaná typografie, prakticky domyšlené, komplexní a citlivé řešení pro označení budov a atraktivní merchandising. Porota hlavně ocenila, že studio Side2 návrh od 1. kola soutěže posunulo všemi směry ke komplexní a přitom velmi originální formě korporátní identity. Předložený návrh byl však nakonec z hlediska praktického využití vnímán jako méně otevřený. V porovnání s vítězným návrhem tak nenabízí takový prostor a možnosti pro zpracování dalšími grafiky a spolupracujícími subjekty, které budou s novým programem vizuální identity NGP pracovat," komentuje návrh odborná část poroty. 

Externí nezávislí odborníci z řad grafických designérů byli do soutěžního procesu zapojeni již ve fázi přípravy zadání. Kromě zástupců NGP se na hodnocení došlých návrhů v prvním i ve druhém kole soutěže podíleli art director a grafický designér Alan Záruba, grafická designérka a pedagožka ZČU v Plzni Kristýna Fišerová a typograf a pedagog UMPRUM Tomáš Brousil.

Side2, soutěžní návrh vizuální identity NGP, zdroj: Side2Side2, soutěžní návrh vizuální identity NGP, zdroj: Side2

Side2, soutěžní návrh vizuální identity NGP, zdroj: Side2Side2, soutěžní návrh vizuální identity NGP, zdroj: Side2

9 soutěžících

Studio Najbrt, vítěz soutěže, se stane autorem vizuální identity Národní galerie Praha a získá zakázku na zpracování komplexního grafického manuálu v hodnotě 1.300.000 Kč, v jejímž rámci bude v průběhu následujícího roku postupně implementována nová vizuální identita do všech komunikačních kanálů NGP.

Ve 2. kole soutěže vítězné studio kromě studia Side2, které získalo za 2. místo odměnu ve výši 60.000 Kč, soupeřilo také s návrhem studia Heyduk, Musil & Strnad, který skončil na 3. místě s odměnou ve výši 50.000 Kč.

V 1. kole se utkali s dalšími 6 vyzvanými studii a grafickými designéry: BREISKYDynamo DesignLaboratoř Petra Babáka
Markéta Steinert a Adam UchytilStudio Petrohrad a Symbiont.
 Jejich návrhy vizuální identity NGP zveřejníme a představíme v následujících dnech. Všichni účastníci za své soutěžní práce obdrželi skicovné ve výši 30.000 Kč. Studio 20YY Designers, které bylo také mezi vyzvanými účastníky, svůj návrh do soutěže neodevzdalo.

Side2, soutěžní návrh vizuální identity NGP, zdroj: Side2Side2, soutěžní návrh vizuální identity NGP, zdroj: Side2

Side2, soutěžní návrh vizuální identity NGP, zdroj: Side2Side2, soutěžní návrh vizuální identity NGP, zdroj: Side2

Side2, soutěžní návrh vizuální identity NGP, zdroj: Side2Side2, soutěžní návrh vizuální identity NGP, zdroj: Side2

Výstava

Společně s vyhlášením výsledků byla 3. května ve Veletržním paláci zahájena výstava všech soutěžních návrhů. Volně přístupná bude denně od 9.30 do 22.00 v prostoru Café Jedna až do 3. června.

Další články