10 inspirativních myšlenek českých designérů

Čas letí neuvěřitelně rychle a jak to tak počítáme, už je to 13 let, co podporujeme český design a také o něm píšeme. Zde, na v současnosti nejčtenějším portále o designu v ČR, za tu dobu vyšlo nespočetné množství článků a rozhovorů. V dnešní uspěchané době si jen málokdy najdeme čas na krátké pozastavení, přemýšlení a inspiraci. Proto jsme spolu s šéfredaktorkou tohoto webu, Radkou Machalickou, prošli vydané rozhovory a vybrali 10 zajímavých myšlenek českých designérů, které stojí za to si připomenout - zastavme se a nechme se inspirovat.

#1 JIŘÍ PELCL

Design vnímám jako sociální fenomén
Design je vždy spjat s výrobou, její momentální úrovní a vyspělostí. Možná jsem měl být opatrnější při výběru výrobců, ale kdyby…to nemám rád. Ve své tvorbě jsem se snažil vyhýbat exkluzívnímu designu, protože design cítím především jako sociální fenomén. Ano, udělal jsem mnoho autorských originálů, ale tyto nebyly určeny pro nikoho konkrétního, prostě jsem je musel udělat, jako sochař musí udělat sochy.“ - celý rozhovor.

Jiří Pelcl, zdroj: osobní archiv Jiřího PelclaJiří Pelcl, zdroj: osobní archiv Jiřího Pelcla

#2 MARTIN T. PECINA

Jsem prostě svůj, otevřený
Cílené budování vizuální identity bych, s dovolením, přenechal lidem, kteří nic nevytvářejí a o nic se nezajímají, a tak musí zakrývat vnitřní vyprázdněnost okázalým zevnějškem. V mém případě se jen navenek projevuje to, čím se dlouhodobě zabývám, ať už to je design, historie, tetování, nebo klasický pánský styl včetně dýmek, staromódních vycházkových holí a jiných blbostí, které dělají život trochu zábavnějším.“ 
- celý rozhovor.

Martin T. Pecina, zdroj: dymkar.czMartin T. Pecina, zdroj: dymkar.cz

#3 Lukáš Brza

Studujte venku, dá vám to strašně moc
Upřímně doporučuji jakoukoli příležitost pracovat a hlavně studovat v zahraničí. Mně třeba výrazně rozšířila rozhledy účast ve studijním programu Erasmus na dánské univerzitě. České studium mě naučilo hodně o estetice, výrobních metodách a grafických a 3D softwarech. Zkušenost z Erasmu mi doplnila moje dosavadní designérské schopnosti o hlubší zaměření na cílovou skupinu, větší orientaci na zákazníka, marketing a inovace v designu.“ - celý rozhovor.

Lukáš Brza, zdroj: archiv Lukáše BrziLukáš Brza, zdroj: archiv Lukáše Brzi

#4 Anna Marešová

Kancelářská práce je také součástí designu
Já jsem dělala od devatenácti let produkční. Bez této patnáctileté praxe v produkci by se to asi dalo těžko ukočírovat. Kdybych teď vyšla ze školy s diplomem a pocitem, že jsem umělec, tahle zkušenost by mi určitě chyběla. Kancelářská práce je tak pro mě teď denním chlebem, i když bych ji nejraději nedělala. Proto jsem také chtěla studovat design - abych tuhle práci dělat nemusela. Ale věřím, že jednou přijde doba, kdy budu sama administrativy dělat méně.“ - celý rozhovor.

Anna Marešová, foto: Michal Kratochvíl, Zdroj: annamaresova.comAnna Marešová, foto: Michal Kratochvíl, Zdroj: annamaresova.com

#5 Ladislav Škoda

Kreativita nestačí, učme se technologiím
Studenti by především měli ve svém zájmu maximálně využít čas, který při studiu mají a co nejvíce na sobě pracovat. Neměli by se zaobírat jen estetickou stránkou designu, ale zaměřit se taky na vzdělání v oblasti technologie výroby. Zároveň by o sobě měli dávat vědět aktivní účastí v soutěžích, protože to je ideální příležitost k získání kontaktů a cenných zkušeností. V neposlední řadě by se neměli bát vycestovat na zahraniční stáže, změna prostředí je prospěšná.“ - celý rozhovor.

Ladislav Škoda, Zdroj: Archiv Ladislava ŠkodyLadislav Škoda, Zdroj: Archiv Ladislava Škody

#6 JAN ČINČERA

Co bylo dříve luxus, je dnes samozřejmé
Obal jako takový se vnějškově ani moc nezměnil. Co se výrazně změnilo, je vlastně celé prostředí okolo výroby obalů. Díky ekonomické situaci se výrazně šetří, což znamená, že materiály, se kterými se dnes běžně pracuje, musejí být co nejlevnější, a to samozřejmě ovlivňuje jejich kvalitu. Ale na druhou stranu šly neuvěřitelně dopředu technologie, které se při výrobě obalů používají. Dnes musí mít všechny tiskárny a kartonážky špičkové vybavení, aby přežily. Součástí běžných obalů jsou dnes laky, fólie, ražby, atd. Co dříve byl luxus, je dnes všudypřítomná nutnost.“ 
- celý rozhovor.

#7 Maria Makeeva

Talent je důležitý, ale spolehlivost stejně tak
Vlastně mám pocit, že se pořád učím. Pořád je co zlepšovat: umět jednoduše, srozumitelně a věcně mluvit o své práci, obratně pracovat s časem, pohotově reagovat na maily, dodržovat termíny. Když člověk pracuje na volné noze, musí umět být přísný sám na sebe a mít ve věcech řád. Talent je důležitý, ale neméně důležitá je také spolehlivost. Co se týče ilustrace, tak je třeba umět být pružný a přizpůsobivý k různým tématům a zadáním a přistupovat ke každé nové práci pozorně a individuálně.“
celý rozhovor.

Ilustrátorka Maria Makeeva na vernisáži výstavy Dvojí cesta, foto: Iri NovakIlustrátorka Maria Makeeva na vernisáži výstavy Dvojí cesta, foto: Iri Novak

#8 Markéta Držmíšková

Člověk musí být ze začátku nadšenec, aby vydržel
Strategii na úspěch neznám, snad jen vydržet, věřit a pořád makat. Asi je dobré mít nějaký plán, ale někdy je dobré i nechat věci plynout. Jsem trochu snílek. Když si něco vysním a pak to nevyjde, vždycky mě to vykolejí. Tak jsem teď zvolila nový přístup: nechávám se překvapit a nic nečekám. Dělám, co mě baví, snažím se to dělat dobře a doufám, že to i dobře dopadne. To je teď moje strategie.“ - celý rozhovor.

Markéta Držmíšková a Petr Hák, foto: Iri NovakMarkéta Držmíšková a Petr Hák, foto: Iri Novak

#9 Jan Čtvrtník

Český design potřebuje srovnání se světem
Když jsem v roce 2008 získal cenu Czech Grand Design a ukazoval jsem oceněné práce v Itálii, došlo mi, že design v Česku je oproti Itálii malý a zanedbatelný. Za podobný objem práce bych asi v Itálii nedosáhl ani na regionální titul. U nás je vyzdvihována a oceňována každá drobnost. Mám pocit, že nám chybí porovnání se světem. Jižní Amerika je na tom ještě o trošku hůř s rozhledem než my (v ČR), ale je hnaná rozvojem trhu. A Skandinávie? Pro tu je design nové náboženství a důvod k národní hrdosti.“ - celý rozhovor.

Jan Čtvrtník, zdroj: young-apckage.comJan Čtvrtník, zdroj: young-apckage.com

#10 Aleš Najbrt

Design vnímám jako řešení
Kvalitní design je často drahý proto, že je určitou zárukou, že se na něj dá spolehnout, že bude fungovat v mnoha situacích. Že třeba logo bude vypadat skvěle při prezentaci, ale bude čitelné i na vizitce. Auto postavené amatérem asi taky pojede, ale nebudete od něj chtít takový servis jako od Roveru. Někdo to pozná a někdo to nepozná, někdo pro to má využití, jiný ne. Kvalitní designéři musí být aktivní, ale měli by se zúčastňovat jen akcí, které pro ně mají význam a úroveň. Jestli má někdo pocit, že je moc designových přehlídek a všechno musí být „designové“, asi mu spíš vadí, že lidé dneska vnímají slovo design jako synonymum pro dekor. Pro nás je design spíš řešení. Buď je špatné, to znamená, že neodpovídá na řešenou otázku, nebo je dobré.“ - celý rozhovor.

Aleš Najbrt, kniha 9010, zdroj: www.najbrt.czAleš Najbrt, kniha 9010, zdroj: www.najbrt.cz

KAM DÁL?

Další inspiraci naleznete v rubrice Rozhovory nebo Jak to vidí...  Pokud potřebujete nějakou tu vizuální inspiraci, doporučujeme navštívit náš Pinterest nebo Online Galerii českého designu.

Související

Křehký Mikulov 2017
 

Křehký Mikulov 2017

Festival
26. 5. 2017 - 28. 5. 2017

MYP 2024
Design do uší
pop up 2024
Štěpí soutěž