Jsme zkušený organizátor profesionálních designérských a architektonických soutěží.

Naše služby

137

hotových projektů

20

let zkušeností

8

členů týmu

Projektový tým Czechdesignu je zaměřený na profesionální realizaci designérských a architektonických projektů. Ať je váš projekt velký nebo malý, věnujeme mu náš čas, zkušenosti, nadšení a maximální péči.

PORADENSTVÍ
Známe prostředí českého designu i architektury a rozumíme potřebám našich klientů. Už 20 let úspěšně propojujeme zadavatele z veřejného i soukromého sektoru s českými designéry a architekty. Poradíme vám, jak najít to nejlepší řešení přesně pro váš projekt.

SOUTĚŽE
Vedeme designérské a architektonické soutěže pro zadavatele z veřejného i soukromého sektoru. Neustále sbíráme nové zkušenosti, díky kterým dokážeme celý proces nastavit podle individuálních potřeb klienta a zaručit nejlepší možný výsledek. Zvolíme s vámi nejvhodnější charakter soutěže, navrhneme rozpočet, sestavíme odbornou porotu, oslovíme ty nejpovolanější tvůrce a projekt srozumitelně komunikujeme široké veřejnosti.

Spolupráce s Czechdesign na nové vizuální identitě Prahy 6 předčila naše očekávání. Profesionalita, pečlivost, osobní přístup, orientace v odborné sféře a v neposlední řadě zkušenosti z mnoha jiných soutěží nám pomohly překonat všechny komplikace. A nebylo to „jen“ o pečlivém sestavení harmonogramu a plánování jednotlivých fázích soutěže – Czechdesign se pro nás stal zárukou skvělého výsledku, ze kterého máme velkou radost.

Tereza Schejbalová
Bývalá vedoucí oddělení komunikace MČ Praha 6

Jako vedení Ústeckého kraje jsme se rozhodli pro změnu vizuální identity regionu. Czechdesign pro nás zorganizoval profesionálně vedenou a transparentní soutěž s účastí špičkových grafiků, provedl nás celým procesem tak, abychom byli s průběhem a výsledkem spokojeni nejen my, ale také zúčastnění designéři. Spolupráce byla velmi příjemná a efektivní.

Jan Schiller
Hejtman Ústeckého kraj

S Czechdesign jsme spolupracovali při hledání nové vizuální identity Holešovické tržnice a Výstaviště Praha. Je příjemné nechat práci na profesionálech, kteří vše zorganizují, poskytnou vám odborné rady a postarají se o celý průběh soutěže na jehož konci je vítězný návrh. Spolupráci určitě doporučuji.

Milena Mauricová
Marketingová ředitelka Výstaviště Praha, a.s.

V případě soutěže na jednotný informační systém Prahy předvedl Czechdesign mimořádný výkon v organizační oblasti, kdy jednání probíhala online a v několika jazycích. Samotné zadání soutěže bylo jedno z nejsložitějších, jaké si lze v oboru grafického designu představit, a Czechdesign odvedl obrovské množství profesionální práce při jeho přípravě.

Pavel Zelenka
Bývalý zastupitel a člen Komise Rady hl. města Prahy pro design a veřejný prostor

Spolupráci s Czechdesign mohu jen doporučit. Odborný vhled, rozsáhlé praktické zkušenosti, spolehlivost, preciznost a profesionální, přitom zároveň přátelský a empatický přístup. Pokud potřebujete spolehlivého partnera, který vás provede všemi úskalími pořádáním odborné soutěže, jste na správném místě.

Marta Urbanová
Vedoucí oddělení komunikace a marketingu TUL (Technická univerzita v Liberci)

Změnit vizuální styl společnosti po 95 letech nebylo vůbec jednoduché rozhodnutí. Czechdesign se pro nás stal vhodným a ideálním průvodcem po odborné, praktické a organizační stránce soutěže. Spolupráci můžeme doporučit všem, kteří se rozhodnou pro novou vizuální identitu a vůbec nezáleží na tom, zda jste začátečník nebo již takovou zkušenost máte za sebou.

Tomáš Hebelka
Generální ředitel STC (Státní tiskárna cenin)

Rád bych ocenil nasazení celého týmu z Czechdesignu při organizaci mezinárodní designérské soutěže na jednotný informační systém Prahy. Nezasvěcený člověk si vůbec nedovede představit, kolik práce a úsilí pro administrátora takovéto soutěže je.

Petr Tomčík
Ředitel ROPID (Regionální organizátor pražské integrované dopravy)

Logo a vizuální identita

Ať zastupujete město, kulturní instituci, soukromou firmu nebo jiný typ organizace, pomůžeme vám získat vizuální identitu, která bude sebevědomě a rozpoznatelně prezentovat obsah i charakter vašich aktivit.

Inspirujte se v publikaci Jak na vizuální identituJak na vizuální identitu, praktickém průvodci pro zamyšlení nad identitou (nejen) obce a jejím grafickým ztvárněním.

Loga, která vzešla z našich soutěží:

Architektura a interiéry

Stanice metra nebo výstavní expozice. Architektonické soutěže organizujeme od A do Z. Připravujeme soutěžní zadání, nominujeme odbornou porotu, plánujeme celý průběh a zajišťujeme komunikaci.
Více architektury zde

Produkt a obal

Hledáte designéra, který dokáže vytvořit kreativní a funkční řešení, vystihnout vaše potřeby, dodržet výrobní technologie, limity distribuce, rozpočet i všechna další specifika? Díky našim zkušenostem s různými typy projektů jsme schopni oslovit široké spektrum designérů a najít toho pravého přímo pro vás. Společně s vámi připravíme zadání tak, aby reflektovalo vaše požadavky, bez ohledu na to, zda přicházíte z malé rodinné firmy nebo zastupujete nadnárodní korporaci.

Design služeb

Design služeb je proces navrhování a vytváření uživatelsky orientovaných služeb, které jsou efektivní, užitečné a přínosné pro uživatele i organizaci. Máme jedinečné zkušenosti díky dlouholeté spolupráci na wayfinding systému Čitelná Praha pro hlavní město české metropole.

Naším cílem je rozšiřovat kvalitní design služeb do dalších oblastí veřejného prostoru ve spolupráci se zadavateli z oblasti státní správy, úřadů, státních podniků nebo zdravotnických zařízení. Naším prvním partnerem v této oblasti je Ústav pro péči o matku a dítě v Podolí, více se o naší spolupráci dočtete v tomto článku.

Chcete si soutěž uspořádat sami?

Věříme, že kvalitní design by měl být dostupný pro všechny a proto jsme připravili specifickou službu – Do It Yourself balíček, který zprostředkuje naše know-how těm, pro které by profesionální soutěž byla jinak nedostupná. Menší města, neziskové organizace nebo rodinné firmy si díky DIY balíčku mohou designérskou soutěž uspořádat samy. Celým procesem provádíme formou konzultací, poskytujeme také vzory dokumentů a další užitečné rady.

Často se ptáte

Potřebujeme nové logo. Jak k němu nejlépe dospět?
Doporučíme vám řešit vaši prezentaci formou komplexní vizuální identity, nikoli jen loga. Řešte to, jak působí celá vaše komunikace navenek skrz různé kanály, není to jen o „plácnutí“ loga na hrníček nebo dopisní papír. Je to sladěný promyšlený systém skládající se z loga, písma, barev a dalších prvků. Vizuální identitu můžete nejjednodušeji získat napřímo od vybraného grafického studia (s kterým spolupracujete, máte s ním zkušenosti nebo na ně máte dobré reference). Nebo ji můžete vysoutěžit formou uzavřeného tendru (soutěže pro 3–10 vyzvaných soutěžících) či otevřené soutěže. Tato cesta eliminuje riziko neúspěchu, v rámci jednoho času a energie získáváte více návrhů na výběr a více možných partnerů pro další spolupráci.
Navrhnete mi logo, vizuální identitu, produkt?
My v Czechdesignu nic sami nenavrhujeme. Pro vaše zadání ale umíme najít ty správné designéry či architekty a ty zapojit do projektu. Výstupy našich projektů tak realizuje široká škála českých i zahraničních designérů, často špiček svého oboru. Celý vývoj nastavíme a vedeme – poskytujeme služby design managementu. Postupujeme zpravidla formou soutěže.
Navrhnete mi interiér nové kanceláře či provozovny (obchodu, restaurace, městské knihovny...)?
My v Czechdesignu vám sami provozovnu nenavrhneme. Ale jsme schopni vám nalézt vhodné designéry, architekty. Buď formou rešerše trhu a doporučení na základě referenčních projektů, nebo pro vás zorganizujeme soutěž – vyzvanou pro několik soutěžících, nebo otevřenou. Na vašem projektu tak budou pracovat profesionální studia a týmy z celé země.
Navrhnete mi interiér bytu?
Pokud máte jasnou představu (písemné zadání projektu), pomoci vám můžeme formou rešerše – nalezneme a odprezentujeme vám sadu vhodných dodavatelů formou jejich referencí. Pokud jasné zadání nemáte, pomůžeme vám formou balíčku konzultačních hodin s vytvořením briefu a následně nalezneme vhodné dodavatele, kteří mají zkušenosti, čas a zájem se vašemu projektu věnovat. Případně je možné uspořádat malý tendr třeba pro 3 soutěžící. Všechny tyto služby jsou ale hrazené a pro soukromé projekty malého rozsahu tak většinou nedávají smysl. Proto vám spíše doporučíme najít si 3-5 architektů, designérů, kteří vás zaujmou svými realizacemi, a oslovit je napřímo s poptávkou. Pro hledání můžete využít obsah našeho online magazínu, kde naleznete stovky článků o architektuře, rozhovory s designéry atp.
Proč bychom měli soutěžit?
Díky soutěži eliminujete riziko neúspěchu. V rámci jednoho času a energie máte více návrhů a poznáte několik potenciálních partnerů ke spolupráci. Pokud hledáte svěží nápady, soutěž má potenciál je objevit. Pokud jste veřejný zadavatel, soutěž je férová a transparentní.
Soutěž jsme zkoušeli organizovat a nedopadlo to dobře – s výsledkem nejsme spokojeni / nepřihlásili se dobří soutěžící / nikdo neodevzdal návrh. Proč?
Chyb při organizaci soutěže lze udělat opravdu velké množství. Obzvlášť u soutěže otevřené. Je třeba férově nastavit odměny (např. pro první 3 místa), nepřehnat to s požadavky na odevzdávanou práci v rámci soutěže, adekvátně nastavit rozsah soutěžené zakázky s ohledem na výši odměny. Ale hlavně – o soutěži se musí dozvědět potenciální účastníci! Do propagace soutěže investujte.
Nemáme žádné zkušenosti se soutěžemi, zvládneme si uspořádat soutěž sami? Jak nám v tom můžete pomoct?
Pokud nemáte zkušenosti, pořádat soutěž bez pomoci někoho znalého vám nedoporučujeme. Správné nastavení a vedení soutěže v sobě skrývá spoustu úskalí a detailů, které zodpovídají za úspěch na konci celého procesu. My pro vás můžeme zorganizovat celou soutěž na klíč, což je nejjistější cesta ke kvalitnímu výsledku. Skvělé řešení máme i pro nízkorozpočtové projekty – nabízíme vám „kuchařku“, která obsahuje manuál pro organizaci soutěže, vzory všech potřebných dokumentů a také balíček našich konzultačních hodin. Díky našemu DIY balíčku výrazně zvýšíte svou šanci na kvalitní výsledek. Případně vám můžeme pomoci formou balíčku hodinových konzultací pouze s vybranou problematikou, například najít správné soutěžící do vyzvané soutěže, oslovit širokou skupinu designérů či architektů pro otevřenou soutěž, najít vhodného porotce, nastavit podmínky soutěže a licenční ujednání, stanovit cenu, zorganizovat porotu. Vycházíme při tom z mnoha let zkušeností s desítkami soutěží.
Jak dlouho obvykle trvá designérská nebo architektonická soutěž?
Celý proces od prvního kontaktu s námi až do vysoutěžení návrhu a podpisu smlouvy zpravidla trvá kolem 6 měsíců. Dá se zvládnout trochu rychleji, u složitějších projektů pak může trvat i déle než rok. První měsíc si domlouváme podmínky, ladíme smlouvu, nastavujeme základní obrysy projektu. Další 2 měsíce vytváříme soutěžní zadání, hledáme a oslovujeme soutěžící, sestavujeme porotu, komunikujeme soutěž. A následně 1,5–3 měsíce připravují soutěžící své návrhy. Na zasedání poroty se vybírá vítěz a uzavírá se s ním smlouva, i tato fáze může zabrat cca měsíc. Architektonické soutěže jsou delší i kvůli lhůtám stanoveným Českou komorou architektů – minimálně počítejte s 8 měsíci.
Jak nákladná je designérská nebo architektonická soutěž?
Cesta soutěže je nákladnější než přímé oslovení jednoho vybraného dodavatele napřímo. V designu jsou nejběžnější projekty s rozpočtem kolem 0,7–1 mil. Kč. V této celkové částce je zahrnuta vítězná zakázka (např. na realizaci vizuální identity), skicovné, odměny, organizační náklady. Nejmenší projekty, které realizujeme na klíč, mají rozpočet kolem 0,6 mil. Kč. Architektonické soutěže jsou náročnější, jejich pravidla stanovuje Česká komora architektů, a tak i rozpočty projektů jsou vyšší – zpravidla nad 1 milion Kč (zakázky, organizace, skicovné, odměny). Pro stanovení ceny projektu potřebujeme znát podrobné informace, na základě kterých vytvoříme položkový rozpočet s kompletními náklady.
Kolik stojí vaše služby – poradenství a organizace soutěží?
Pro stanovení organizačních nákladů potřebujeme znát podrobné informace, na základě kterých vytvoříme položkový rozpočet s kompletními náklady. Orientačně – samotná organizace soutěže (bez skicovného a odměn porotcům či oceněným soutěžícím) se pohybuje od 150 do 500 tisíc Kč, nejběžněji mezi 200–300 tisíci Kč. V této částce je zahrnut zejména komplexní management soutěže, organizace kreativního workshopu, zpracování podrobného briefu, rešerše a oslovení vhodných soutěžících a odborné poroty, osobní briefing soutěžících, organizace a vedení zasedání porot, příprava návrhu smlouvy o dílo a licenční smlouvy pro vítěze a medializace projektu. Konzultace poskytujeme formou balíčků po 10 hodinách v ceně 2.000 Kč/h. DIY balíček pro organizátory design soutěží se pohybuje mezi 50–100 tisíci Kč. Všechny ceny jsou uvedeny bez DPH. Pro bližší informace nás kontaktujte.
Pokud nemám zájem / čas / prostředky na soutěž, jak jinak mi můžete pomoci?
Běžně realizujeme konzultace (osobní, po telefonu, online), během nichž vám náš odborník poradí se vším, co známe ohledně soutěží, designu či architektury. Můžeme pro vás zpracovat rešerši vhodných designérů či architektů (viz předchozí otázky), zveřejnit vaši výzvu s poptávkou designéra na našem webu (kontaktujte redakci). Také realizujeme audity vizuální identity a komunikace.
Doporučíte mi designéra / grafika / architekta pro můj projekt?
Ano. Pokud máte jasnou představu (písemné zadání projektu), pomoci vám můžeme formou rešerše – nalezneme a odprezentujeme vám sadu vhodných dodavatelů formou jejich referencí. Z nich si pak vybíráte, koho oslovíte. Pokud jasné zadání nemáte, pomůžeme vám formou balíčku konzultačních hodin s vytvořením briefu a následně nalezneme vhodné dodavatele, kteří mají zkušenosti, čas a zájem se vašemu projektu věnovat. Bohužel nejsme schopni vám dát doporučení na jednoho designéra hned teď – neexistuje žádný jeden nejlepší dodavatel, za kterého bychom dali ruku do ohně zrovna pro váš projekt. Záleží také na kapacitách designérů a konkrétních podmínkách spolupráce, které nabízíte. Pro každý projekt je tak třeba „hledat“ vhodného dodavatele nanovo.
Pro náš projekt chceme oslovit designéry či architekty. Pomůžete nám je oslovit?
Ano, v tom jsme dobří – náš web čte velká část české designérské a architektonické populace. Naše sociální sítě jsou aktivní a dosahují skvělých čísel. Naše média nám výborně slouží při našich projektech a můžou posloužit i vám. Pokud máte zájem o inzerci, partnerství s naším online magazínem, kontaktujte redakci. Pokud máte zájem o více našich služeb, kontaktujte poradenský tým.
Mám nápad na nový produkt, který chci zrealizovat a splnit si svůj sen. Pomůžete mi najít správného designéra, který mi s tím pomůže?
Ano, i takové sny plníme – formou rešerše a konzultace vám pomůžeme najít vhodného partnera-designéra (viz předchozí otázky).
Kolik stojí logo? Kolik návrh produktu? Podle čeho se řídí odměny designérů?
Každý projekt je individuální, každý klient jinak náročný, každý designér jinak drahý. Někdo dá za vizuální identitu 5 tisíc, jiný 5 milionů. V našich českých poměrech se však většina zakázek na vizuální identity pohybuje mezi 100 tisíci až 2 miliony Kč, u našich soutěží nejčastěji kolem 0,5 mil. Kč. Návrh produktu zpravidla vyjde na desítky či stovky tisíc Kč. Některé licenční podmínky pak zahrnují nejen jednorázovou odměnu, ale i podíl na tržbách za produkt. My v našich projektech dbáme na jasné vymezení, kdo, co, za kolik – formou licenčního ujednání a pevně nastavené ceny od začátku projektu (či podmínek, hodinové sazby atp.).
Jsme malá organizace, firma, neziskovka, naše finanční možnosti jsou omezené. Jak se co nejlevněji dostaneme k vizuální identitě / novému designu produktu atp.?
Zvažte, co opravdu potřebujete a kolik prostředků jste schopni pro projekt získat. Minimální částka, kterou potřebujete, se pohybuje v řádu desítek tisíc Kč, abyste byli schopni najmout profíky. Pokud jste charita, můžete zkusit oslovit design studia napřímo a požádat je o spolupráci pro bono nebo se slevou. Pokud máte minimální rozpočet, pečlivě si vyberte jednoho dodavatele a toho oslovte napřímo (studio, grafik, s kterým spolupracujete, máte s ním zkušenosti nebo na ně dobré reference). Oslovte je písemně, potkejte se s nimi, vybírejte na základě referencí i zájmu o váš projekt.
Proč a kdy se platí skicovné?
Skicovné bývá pravidlem u tendrů (vyzvaných, uzavřených soutěží). Zadavatel si vybírá, koho do soutěže vyzve, a vlastně si u něj „objednává“ studii, návrh, který pro něj designér připraví. Za ten náleží skicovné všem, kteří byli vyzváni a návrh v požadované formě odevzdali. Pokud nechcete hradit skicovné, je málo pravděpodobné, že se vaší soutěže zúčastní kvalitní soutěžící. I výše skicovného ovlivňuje motivaci designérů/architektů účastnit se vaší soutěže. Správné nastavení skicovného vám pomůžeme určit. Obecně se skicovné zpravidla pohybuje mezi 20–80 tisíci Kč pro jednoho účastníka.
Potřebuji vysoutěžit logo / architektonický návrh atp. do konce příštího měsíce. Zvládne se to?
Nezvládne, v takovém čase není možné odvést kvalitní práci. Žádný skvělý designér či architekt nesedí doma a nečeká na vaši zakázku právě dnes. Ani my nejsme schopni dedikovat naše odborníky na projekt okamžitě. Je třeba počítat s několika týdny pro rozjetí projektu a nastavení podmínek spolupráce.
Za jakou nejkratší dobu se dá zvládnout soutěž?
Při zcela ideálních podmínkách, kdy má zadavatel jasnou představu, rychlé schvalovací procesy a my okamžitě kapacitu, se dá designérská soutěž zvládnout za 4 měsíce. Reálné to ale příliš není. Pokud si soutěž budete organizovat sami, například s pomocí našeho DIY balíčku, je možné, že to zvládnete.
Potřebuji konzultaci, poradit s konkrétními otázkami (např. při organizaci soutěže nebo vývoji viz. identity), jak rychle mi pomůžete?
Jednotlivé konzultace jsme schopni realizovat v průběhu několika dní až dvou týdnů. Pokud nás dnes oslovíte a domluvíme se na spolupráci například formou balíčku 10 konzultačních hodin, je pravděpodobné, že příští týden konzultace začnete čerpat.
Chceme otevřenou soutěž, abychom měli co největší výběr návrhů. Doporučíte nám tuto cestu?
Výhodou otevřené soutěže opravdu může být velké množství návrhů. Ale zároveň s sebou nese tento typ soutěže i značné riziko – nemusí se přihlásit nikdo, nebo se přihlásí jen nezkušení autoři. Otevřená soutěž určitě není vhodná pro každého zadavatele a každý projekt. Doporučíme ji zejména tam, kde je samotné téma hodně atraktivní – jde o velkou značku, viditelnou instituci nebo téma (jako MČ Prahy). Pro soutěžící pak není odměnou jen samotná zakázka, ale i medializace jejich úspěchu. Když jde například o vizuál okresního města, víme, že je vhodnější tendr. Otevřená soutěž s sebou nese nutně i silnou komunikační kampaň (jen když se o ní dozví dost designérů, bude úspěšná), což je jejím dalším specifikem.
K čemu je v soutěži nezávislá porota? Potřebuji ji?
U veřejných projektů je vhodné, aby byla porota složena převážně z nezávislých odborníků, a byla tak zaručena férovost, odbornost, nestrannost. Avšak i soutěže organizované pro soukromé zadavatele mají téměř vždy zastoupení odborníků v porotě. Odborníci vám přinesou jiný pohled, upozorní na to, co vy jako zadavatel nemusíte vidět. Je to něco jako „stavební dozor“, když stavíte dům poprvé a nevíte, jak se to dělá.
Na čí straně jste, pro koho pracujete?
Našimi partnery jsou jak zadavatelé, tak soutěžící, jsme organizátoři soutěží. Kopeme za skvělý výsledek a musíme při tom hledat kompromisy a cesty, jak obě strany dostat na jednu loď. Každé design studio by chtělo vyšší skicovné a vyšší odměny, protože ty většinou vložený čas nezaplatí. Každý zadavatel by pak chtěl mít organizaci soutěže i její výsledek co nejlevnější.
Načíst další

Kontakt

Radim Tuček

Radim Tuček

Strategický ředitel

Konzultace / Rešerše / Design audit / Design služeb / UX design / Web design / Vizuální identity / Produktový design / Grafický design / Obalový design / Průmyslový design / Orientační systém / Designérská soutěž / Otevřená soutěž / Uzavřená soutěž / Tendr / Kombinovaná soutěž / Designová soutěž / Organizace soutěže / Soutěž na vizuál / Soutěž na logo / Soutěž o návrh / Architektonická soutěž / Kreativní proces / Branding / Design Thinking / Design Management / Vizuální styl / Logo Design Brief / Databáze designérů / Doporučení designéra / Nový vizuální styl / Jednotný vizuální styl / Inovace / Corporate Identity / Implementace / Komunikace

Děkujeme

za váš zájem o naše služby, kopii vašeho dotazu jsme zaslali na uvedenou e-mailovou adresu, s odpovědí se k vám vrátíme v nejbližších dnech.

Tým Czechdesign