Nela je kurátorka a designérka. Nikdy nebyla jen jedno. Pracuje mezioborově jako designérka produktů, architektury malého měřítka, projektů do veřejného prostoru se zájmem o místo a potřeby lidí. Zajímá se o design s přesahem do sociální sféry, o intelektuální a spekulativní tendence v designu, které si dávají za ambici rozvíjet myšlení naší společnosti.
Jako kurátorka se pohybuje v současném českém výtvarném umění, ale také na hraně mezi site-specific výtvarnými instalacemi a scénografickými zásahy. Má blízko k lidským tématům ve výtvarném umění, jako je ukotvení jedince ve společnosti a zároveň vyhraňování si vlastní identity. V budoucnu se chce věnovat výstavám designu zaměřeného na proces a výzkum jako výstup.
Kdyby o českém designu vznikl film, jaký by měl titulek?
V našem českém rybníku.
Který výrobek navržený českým designérem je tvůj nejoblíbenější?
Menstruační kalíšek od Aničky Marešové. Je to produkt, který dává smysl.
Proč má smysl psát o českém designu?
Má smysl ukazovat, co se děje. Že jsme jako čeští designéři aktivní a že nám současná témata nejsou jedno a reflektujeme je ve svých produktech, výstavách i článcích. Skrze psaní o designu jsme schopni veřejnosti ukázat, jak je náš svět komplexní a že i určitou volbou koupě nebo podpory nějakého produktu můžeme přispívat k lepší společnosti.
S kým bys nejraději udělala rozhovor a vzala ho na večeři?
Nejraději bych udělala rozhovor se všemi velkými jmény českého designu najednou a ptala se jich na otázky související s palčivými tématy a obhajující relevanci jejich místa na slunci. Ptát se například na to, jak se ve své tvorbě staví k energetické krizi, kde má v jejich tvorbě místo zodpovědnost vůči planetě, jak se angažují ve vztahu k ukrajinským tvůrcům, jak se vztahují ke světovému designu, co chtějí svou tvorbou ve společnosti dokázat a změnit i za hranicemi našeho českého rybníčku?
Kde český design nejvíce chybí?
Rozhodně v galeriích. Chybí platformy, kde by mohl vznikat kvalitní dialog mezi současnými tendencemi v designu, a rozvaíjet tak zodpovědný a vědomý přístup k tomu, čím se v životě obklopujeme.