Zuzana Lednická a vizuál k 51. ročníku MFF Karlovy Vary. Foto: Václav Jirásek Zuzana Lednická a vizuál k 51. ročníku MFF Karlovy Vary. Foto: Václav Jirásek

Zuzana Lednická: Snažím se, aby mé knížky měly rytmus

Grafickou designérku Zuzanu Lednickou není třeba příliš představovat. Umělecká ředitelka Studia Najbrt stojí za vizuální podobou řady oceňovaných knih (Typo 9010, monografie Libuše Niklové a Evy Fukové, Zdeňka Zieglera, Czech 100 Design Icons a mnoho dalších) i za výraznou image Karlovarského filmového festivalu. Kde bere inspiraci, proč nepovažuje originalitu za tolik podstatnou a které věci ji štvou? Nejen to se dozvíte v prvním díle našeho rozhovoru.

* Ve studiu jsou všude kolem nás rozvěšené vizuály pro festival v Karlových Varech… Jak vlastně vznikal letošní koncept?

Když jsem hledala vizuální podobu letošního ročníku, vzpomněla jsem si na fenomén paparazzi fotek. Vždycky se mi líbila jejich „nedokonalá“ estetika i to, že nebývají na první pohled příliš čitelné. Až titulek v bulváru prozradí, kdo na fotce vlastně je. A většinu lidí tohle šmírování logicky přitahuje... Takže letos byl paradoxně prvotní impuls k návrhu vizuální, a ne koncepční. Ten přišel později při diskuzi, kdo bude na fotkách, jaké budou fotografované situace atd. Karlovy Vary také dobře ilustrují spolupráci v rámci studia. Nápad byl můj, ale na realizaci se podíleli i Aleš, Michal Nanoru a především fotograf Václav Jirásek, který udělal skvělé fotky.

 

Z. Lednická: vizuál 51. ročníku MFF Karlovy Vary. Zdroj: najbrt.czZ. Lednická: vizuál 51. ročníku MFF Karlovy Vary. Zdroj: najbrt.cz

* Mají vizuály pro Vary nějaký vývoj v čase?

To asi ano, ale záměrně jsme je tak netvořili. Možná by to stálo s odstupem za průzkum. Jednu dobu jsme měli jako hlavní motiv muže, v poslední době to bylo typo, a nyní se vracíme k fotkám. Pro festival pracujeme už tak dlouho, že to nejde úplně tematizovat. Ovšem co přesně bude příští rok, to zatím nevíme.

J. Matoušek, A. Najbrt, M. Chocholoušek: vizuální styl 47. ročníku MFF Karlovy Vary. Zdroj: najbrt.czJ. Matoušek, A. Najbrt, M. Chocholoušek: vizuální styl 47. ročníku MFF Karlovy Vary. Zdroj: najbrt.cz

* Jak dlouho dopředu vizuály vlastně připravujete?

Začínáme v září. Někdy už o konceptu přemýšlíme i během aktuálního festivalu a prázdnin.

* Studovala jste design hraček, ovlivnilo vás to nějak?

Asi využívám schopnost dojít rychle k podstatě, protože hračky jsou z principu o zjednodušování. Kromě studia hraček mě ale ovlivnilo třeba i to, že jsem chodila do lidušky na klavír. Baví mě na knihu aplikovat stavbu komponované skladby, přemýšlet o knize jako o hudbě. Snažím se, aby mé knížky měly rytmus, a když to jde, tak silný začátek a konec.

Nafukovací míče Black & White (vyrábí Fatra Napajedla) podle návrhu Z. Lednické. Zdroj: najbrt.czNafukovací míče Black & White (vyrábí Fatra Napajedla) podle návrhu Z. Lednické. Zdroj: najbrt.cz

* Takže vás inspiruje hudba, filmy…

Miluju jednoduché rytmy. Ty, co duní v břiše. Mám ráda punk, elektronickou muziku a třeba i Bacha. A vždycky mě zajímalo, jestli přemýšlím o své práci podobně, jako mí oblíbení autoři hudby nebo filmů. Jestli jsem schopná stejné syrovosti a přímého sdělení.

* Která oblast grafického designu je v ČR na nejvyšší úrovni?

Spíš vím, co má slabou úroveň, a to jsou učebnice pro děti. Často jim není věnovaná adekvátní péče a přitom děti dost ovlivňují. Mé děti používají učebnice, které mají zajímavě udělaný obsah, ale vím, že by vizuálně mohly vypadat daleko lépe. Další problém jsou vývěsní štíty obchodů a obecně vizuální smog na ulicích, kde bych byla pro výrazně přísnější regulaci. To všechno řešil Manuál tvorby veřejných prostranství, který se bohužel z politických důvodů nezrealizoval, což považuji za velkou chybu. Zrovna v téhle oblasti by měl náš obor vyvíjet větší tlak a snahu to změnit. Jinak jsou ale na vysoké úrovni samozřejmě umělecké knihy a vizuály k výstavám, které jsou sice málo placené, ale je to zajímavá práce, na které se grafici chtějí předvést. Kvalita jde obecně nahoru, jen v běžném životě to stále ještě není moc vidět.

Z. Lednická: grafická úprava monografie Z. Zieglera: For Eyes Only. Zdroj: najbrt.czZ. Lednická: grafická úprava monografie Z. Zieglera: For Eyes Only. Zdroj: najbrt.cz

* Čerpáte i z historie, osvědčených postupů?

Nepotřebuju přicházet pokaždé s novým originálním nápadem. Celá lidská kultura vychází z toho, že se lidé navzájem inspirují, poučují a přebírají principy a myšlenky. Chci najít ideální řešení pro danou věc a inspiruju se všude. Ráda remixuju styly a přístupy, nebo je záměrně použiju nečekaně. Takže originalitu vnímám jako důležitou spíše ve způsobu myšlení a nového spojování než ve hledání stylově originální formy.

Z. Lednická: obal desky B. Hlavenkové pro label Animal Music. Zdroj: najbrt.czZ. Lednická: obal desky B. Hlavenkové pro label Animal Music. Zdroj: najbrt.cz

Ideální příklad takového uvažování jsou plakáty pro Českou filharmonii, které dělal můj kolega Marek Pistora. Nově tu cituje staré, už trochu vyčpělé formální dekory z budovy Rudolfina, a vytváří tak výrazně jiný, originální vizuál, kterého si hned všimnete.

* Na čem teď pracujete?

Stále na Karlových Varech. Hlavní vizuály jsou sice hotové, ale řešíme inzeráty, merch, webové bannery atd. To už je taková každodenní rutina. Právě jsme dokončili plakát pro filmový festival ve španělské Segovii a čeká mě práce na další dětské knize a hudebním CD pro Animal Music. Kromě toho mám na starosti dlouhodobě běžící projekty pro Yedoo, firmu vyrábějící koloběžky, a Českou alzheimerovskou společnost.

Plakát k filmovému festivalu v Segovii. Zdroj: Studio NajbrtPlakát k filmovému festivalu v Segovii. Zdroj: Studio Najbrt

* Jak si vlastně vybíráte, na čem budete pracovat?

Vlastně si až tak nevybírám, věci přicházejí většinou samy a lidé mě oslovují přímo. Dlouho jsem chtěla dělat dětské knížky a pak začala spolupráce s vydavatelstvím Meander. Ke spolupráci mě oslovila i Česká alzheimerovská společnost a mě to téma dost zaujalo. Cítila jsem, že může vzniknout důležitá a zajímavá věc. Lidé s alzheimerem mají svůj svět, ve kterém se jim věci, slova a vzpomínky spojují jinak, a to dává velký prostor pro odvážnější výtvarnou koncepci. Je to také ideální spolupráce, co se týká respektu a důvěry.

 

Z. Lednická: Sešit pro trénování paměti pro Českou alzheimerovskou společnost. Zdroj: najbrt.czZ. Lednická: Sešit pro trénování paměti pro Českou alzheimerovskou společnost. Zdroj: najbrt.cz

Další taková spolupráce je i s malým labelem Animal Music. To jsou všechno projekty, které v podstatě dotujeme svou prací, ale dávají nám prostor pro volnější tvorbu a spolupráci s dalšími fotografy a ilustrátory. Pro další hudební vydavatelství Minority Records jsem zase společně s Michalem Nanoru vytvářela celý koncept LP i CD pro projekt Eddieho Stevense, Post Office: The Marylebone Greenwave. Jednotlivé skladby jsme ilustrovali fotografiemi tematických předmětů i z našeho života. Osobní otisky do mé práce mě také dlouhodobě přitahují.

Z. Lednická: obal desky Post Office: Marylebone Greenwave. Zdroj: najbrt.czZ. Lednická: obal desky Post Office: Marylebone Greenwave. Zdroj: najbrt.cz

* A v rámci Studia Najbrt si práci vybíráte?

Ano, ale samozřejmě ne nijak exkluzivně. Ve studiu probíráme v užší skupině nabídky, které přicházejí, a pak diskutujeme, co kdo bude dělat. Zároveň se snažíme projekty rovnoměrně rozkládat tak, aby někdo pořád nepracoval jenom na vizuálních stylech a manuálech a druhý měl na stole jenom krásné knihy. Studio je založené na velké pestrosti práce, a to se snažíme udržet.

Z. Lednická: grafická úprava knihy Nech ten Mech (M. Bystrov, P. Nikl). Zdroj: najbrt.czZ. Lednická: grafická úprava knihy Nech ten Mech (M. Bystrov, P. Nikl). Zdroj: najbrt.cz

* Účastníte se i soutěží?

Ano, ale výjimečně. Zajímá nás, jestli je kvalitní porota, jestli to není výstřel do neznáma, kdy nevíte, kdo a jakým způsobem vás bude hodnotit. Když je vidět, že je soutěž dobře připravená, je to zajímavé téma a je na to dostatek času, tak ano. Zároveň se už snažíme vyhýbat případům, kdy město vyhlásí soutěž na logo za 50 tisíc a je to navíc veřejná soutěž. Tak to už nechceme dělat, na to nemáme čas.

* V soutěžích vám vaše jméno pomáhá, nebo to může být i mínus?

Někdy jsou soutěže veřejné, ale například v anonymní soutěži na nové logo Botanické zahrady bylo pro porotu překvapení, že je autorem vítězného návrhu naše studio.

Z. Lednická: logo pro Botanickou zahradu. Zdroj: najbrt.czZ. Lednická: logo pro Botanickou zahradu. Zdroj: najbrt.cz

* Které nejstarší logo, na kterém jste pracovala, se ještě používá?

Asi Hotel Josef. A logo Prahy, kde jsem pracovala na manuálech a celém vizuálním stylu.

Z. Lednická: logo pro Hotel Josef. Zdroj: najbrt.czZ. Lednická: logo pro Hotel Josef. Zdroj: najbrt.cz

* Kdo všechno vůbec potřebuje logo?

Předpokládám, že ti, co ho zadávají (smích). Je to zvláštní, jak je logo pro lidi důležité. Teď zrovna začínám pracovat na logu pro spolek dcer politických vězňů. Vím, že chtějí mít logo-symbol, které je bude spojovat a které jim dodá kredibilitu a svým způsobem i sílu. Což je docela výzva. Mám ale pocit, že v naší společnosti to přerůstá až do určité obsese logem. Nechápu třeba, proč každá pražská městská část má své vlastní logo.

Se Zuzanou Lednickou jsme si povídaly i o dalších tématech, především o práci na knihách. Vše se dočtete už brzy ve druhé části rozhovoru. 

Galerie

Další články