Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Zpátky na výsluní. Čeští ilustrátoři se hlásí o slovo a dobývají tisk i stupně vítězů

Zájem o kvalitní ilustraci u nás zaznamenal v posledních letech výrazný nárůst, který v roce 2016 potvrdil i Czech Grand Design představením nové kategorie Ilustrátor roku. Hned v prvním ročníku bylo nominováno 14 tvůrců. I přesto, že většina nominací byla vybrána na základě knižní ilustrace, byly mezi nimi vyzdviženy i práce pro novinové publikace jako Newsweek či Reportér Magazín. Ocenění nakonec získal mladý umělec Michal Bačák, mimo jiné za své ilustrace pro časopis Newsweek.

Michal Bačák pro Proč ne?! Zdroj: Proč ne?!Michal Bačák pro Proč ne?! Zdroj: Proč ne?!

Bačák a Newsweek

Michal Bačák je osobitým článkem české ilustrátorské scény, známý především pro svou spolupráci se studiem DECHEM a galerií Křehký. Navazování neotřelých spojení s jinými médii, jako je porcelán či sklo, je pro Bačákovu ilustraci přirozené stejně jako spojení tužky a papíru. Jedná se ale také o určitou návaznost na české tradiční umění, které dýchá snad ze všech jeho dekorativních kreseb. To však nestojí v cestě ani jeho práci pro noviny.

Michal Bačák pro Newsweek. Zdroj: FB autoraMichal Bačák pro Newsweek. Zdroj: FB autora

S českou mutací původně amerického časopisu Newsweek začal pracovat v roce 2016 a vytvořil pro ně řadu důvtipných ilustrací. Bez nutnosti slovního komentáře jsou černobílé kresby v duchu pointilismu samy ztělesněním vtipné až satirické poznámky k redakčním článkům. Newsweek při svém startu v Česku vsadil na grafické studio Side2, které časopisu propůjčilo neotřelý design se silnou typografií a zároveň velkým prostorem pro fotografie a ilustrace.

Michal Bačák pro Newsweek. Zdroj: FB autoraMichal Bačák pro Newsweek. Zdroj: FB autora

Ovšem i přes kvalitní zpracování zajímavého obsahu se časopisu nepodařilo na českém trhu získat podíl nutný k dalšímu fungování. Newsweek bohužel nezvládl tvrdý boj na poli tištěných médií, díky svým nominacím na nejlepší grafický design a ilustrace ale rozproudil zájem širší veřejnosti o vizuální podobu novin a otevřel cennou platformu pro mladé ilustrátory.

Fantazie v odborných článcích

Ilustrace je především pro svou schopnost jednoduše a srozumitelně komunikovat složitou problematiku ve vizuální zkratce hojně využívaná ve zpravodajství či publikacích s ekonomickou či sportovní tématikou. Fotografie zachycuje realitu, zatímco ilustrace je otevřena mnohem komplexnějšímu vyjádření s důkladně provedenými detaily, promyšlenou kompozicí odrážející text. Ten dokáže na jedné straně tlumočit a zároveň čtenáře nutí hlouběji přemýšlet nad jeho významem.

Maria Makeeva pro Ekonom. Zdroj: Profil autora na BehanceMaria Makeeva pro Ekonom. Zdroj: Profil autora na Behance

Jednou z nejvýraznějších osobností, která takto analyticky s ilustrací pracuje, je Maria Makeeva. Tato ruská ilustrátorka působící v Česku se podepsala mimo jiné pod ilustracemi časopisu Proč ne?! či Ekonom. Za svou práci pro odborný časopis o zdravotnictví AM Review se jí podařilo dosáhnout na letošní nominaci na Czech Grand Design. Její většinou dvoubarevná precizní práce tužkou v sobě nese lehký nádech exotiky východu i něžnou lehkost. Ilustrace Makeevy jsou mnohdy kontrastním, ale zároveň velmi osvěžujícím prvkem fantazie v odborných článcích.  

Za ilustrace pro AM Review získala Makeeva nominaci na Czech Grand Design. Zdroj: FB autoraZa ilustrace pro AM Review získala Makeeva nominaci na Czech Grand Design. Zdroj: FB autora

Síla komiksové kresby 

Vedle Makeevy se na stránky Ekonomu dostal také Vojtěch Šeda. Především jako ilustrátor komiksů dokázal využít vtipné kresebné a výrazové zkratky nejrůznějších příběhů. Minimalismus Makeevy je u Šedy nahrazen vystínovanými objekty, které svými výraznými liniemi pulzují životem.

Živé ilustrace Vojtěcha Šedy pro časopis Ekonom. Zdroj: Vojtěch ŠedaŽivé ilustrace Vojtěcha Šedy pro časopis Ekonom. Zdroj: Vojtěch Šeda

Komiks jako výchozí bod dodává Šedovým kresbám punc animace, kdy si divák již sám představuje pokračování příběhu. Drobné tahy navozují nejen pohyb, ale také představu zvukových efektů – šum papíru, skřípání pera i hluk strojů. Něco, co fotografie málokdy dokáže.

Tomski & Polanski na kolech ilustrace

Sílu ilustrace dokázala na maximum využít také kreativní dvojice Tomski & Polanski, jež představuje jedny z nejvýraznějších českých ilustrátorů u nás. Vlastními jmény Lukáš Tomek a Ilona Polanská, kteří si také říkají čtyřruký ilustrátor, vytváří široké portfolio ilustrací od nástěnných kreseb přes porcelán až po novinové ilustrace.

Kresby závodů Paris-Rubaix dostaly dvojici Tomski&Polanski na stránky Eurosportu. Zdroj: Instagram autorů Kresby závodů Paris-Rubaix dostaly dvojici Tomski&Polanski na stránky Eurosportu. Zdroj: Instagram autorů

Tvořili už i pro zahraniční média, jako je například Eurosport, který je oslovil se zakázkou o ilustrování článku o slavném silničním závodě Paříž-Roubaix. Oba čeští ilustrátoři jsou vášnivými cyklisty, a proto pro ně byla tvorba ilustrací spíše potěšením než čistou komerční zakázkou.

Hravé kresby u článků Reportéru. Zdroj: FB autorůHravé kresby u článků Reportéru. Zdroj: FB autorů

Podobně lehce působí i jejich několikaletá práce pro magazín Reportér. Zatímco témata, která doplňují svými vizuály, mohou být někdy obtížná, sami tvůrci říkají, že politická karikatura či satira jim nebudou nikdy blízké. To odráží odlehčený, občas pikantnější, ale stále velmi poetický styl obou autorů.

Přes Instagram do světa

Cesta do prestižního zahraničního média začala u jednoho instagramového příspěvku. Sociální sítě a internet obecně velmi napomohly boomu ilustrace v posledních letech. Nástroje k tvorbě ilustrací jsou online snadno dostupné a následná propagace vlastního díla je také velmi jednoduchá.

Tomski&Polanski pro Reportér magazín. Zdroj: FB autorůTomski&Polanski pro Reportér magazín. Zdroj: FB autorů

Tomski & Polanski svou volnou tvorbu také zveřejňovali na svém instagramovém účtu, který Eurosport objevil zrovna ve chvíli, kdy hledali ilustrátory. Ilona Polanská si Instagram pochvaluje, že „výborně funguje, protože je člověk hned ve styku se světovými ilustrátory a je tam nějaký feedback. Okamžitě jsou také vidět trendy a nás je baví sledovat a držet se toho jak po technické stránce, tak i po stránce vizuální. Pro nás jsou sociální sítě velmi důležitý nástroj a taky je to v současnosti jediný prostředek, jak lidi dostat k nám na stránky."

Ilustrace se stále tiskne

Nejen zahraniční plátky, ale i lokální noviny mohou vytvořit důležitou základnu pro zviditelnění nových talentů. Příkladem může být třeba měsíčník Prahy 7 zvaný Hobulet, jehož stránky již pravidelně zaplňuje originální ilustrace. Pro své obálky využívá výhody ilustrace také kulturní čtrnáctideník A2. U obou periodik je velkou výhodou kvalita jednoduché většinou dvoubarevné kresby, která na tenkém novinovém papíře vynikne lépe než složitá barevná fotografie, jejíž detaily se většinou při tisku vytrácí.

Červnové číslo Hobuletu s ilustracemi Anastasie Stročkové. Zdroj: Archiv HobuletuČervnové číslo Hobuletu s ilustracemi Anastasie Stročkové. Zdroj: Archiv Hobuletu

O budoucnosti novinového tisku se stále polemizuje, náklady tištěných publikací se snižují a klasické noviny jsou na rozdíl od internetových médií na ústupu. Na druhou stranu podobně jako zahraniční tituly The New Yorker nebo The Economist, které tradičně oslovují ilustrátory k doprovodu jejich textů, slouží i v Česku časopisy a noviny jako lakmusový papírek, ukazatel opravdu kvalitní tvorby. Nominace Czech Grand Design za novinové ilustrace pro Bačáka i Makeevu to potvrzují. Zdali je tisk do budoucna opravdu mrtev, nebo ne, zůstává otázkou. Jisté ale je, že ilustraci se v novinách daří a ilustrátoři je vnímají jako zásadní prezentační platformu.  

Další články