Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Alchemist, kolekce České nebe, firma Rückl, designér: Rony Plesl, Foto: BoysPlayNice Alchemist, kolekce České nebe, firma Rückl, designér: Rony Plesl, Foto: BoysPlayNice

Značka Rückl zažívá renesanci pod vedením Ronyho Plesla. Vzdává hold českému řemeslu

Značka Rückl pod vedením uměleckého ředitele Ronyho Plesla zažívá návrat mezi luxusní značky českého křišťálu. Kolekci definuje unikátní brus, pastelové tóny a nezvyklá kombinace materiálů. Současná designová kolekce České nebe vzdává hold tradici sklářského umění. Je v ní zastoupena například váza Krakatit, karafa Golem nebo svícen Metamorphosis. Jak spolupráce se sklárnou vznikala? Jak vede Rony své studenty ke spolupráci s firmami?

Kdy a jak vaše spolupráce se sklárnou začala?

Majitel, pan Wichterle, mě oslovil asi před rokem. Od té doby jsme sem jednou týdně dojížděli a společně s manažerkou projektu Martinou Bursíkovou koncipovali znovuzrození a návrat značky Rückl na scénu.


Co stojí za příběhem znovuzrození značky? Jaká je koncepce nové série?

Rückl je tradiční značka, za kterou stojí rodina otce a dcer, kteří celému projektu věří a to pro nás byla veliká zodpovědnost. Když se na to teď zpětně díváme, jsme hrdí na to, co se podařilo, a to nejenom díky nám, ale také díky rodině Rücklů, majiteli, díky grafikům ze studia Najbrt, fotografům BoysPlayNice a dalším.

Od začátku nám šlo o to vytvořit celý koncept výroby, nejen přijít s jedním krásným produktem. Přinesli jsme novou barevnost, nový způsob broušení, leštění. Nezaměřili jsme se na trendy, ale na dlouhodobější hledisko. V hlavě už máme i další kroky, kam koncept dál posunout, například zvětšit některé objekty a dopracovat kolekce.

Amadeus, kolekce České nebe, firma Rückl, designér: Rony Plesl, Foto: BoysPlayNiceAmadeus, kolekce České nebe, firma Rückl, designér: Rony Plesl, Foto: BoysPlayNice


Sklu se věnujete již od střední školy a broušení provázelo celou vaši kariéru. Co vám na této technice přijde specifické, čím je charakteristická?

Procestoval jsem celý svět a pracoval u zahraničních firem zaměřených na sklo. V celosvětovém srovnání nepatří české sklo mezi ta nejlepší, už nás za ty roky některé státy dohnaly. Broušení je ale výjimka. V Čechách máme nejlepší brusiče a já doufám, že tomu tak i zůstane.

Už na střední škole mi bylo jasné, že broušení bude takový můj osud, protože je to technika, kterou málokdo ve světě zvládá. Celou svou volnou tvorbu, ale i světla, plastiky a nyní i kolekci u Rückla zakládám na brusu. Brusiči jsou skvělí lidé a když si uvědomíte, že každý zářez vzniká jedním otočením kotouče a navazuje jeden na druhý, je to neskutečné mistrovství.

Kolekce České nebe pro firmu Rückl, Foto: Lucy Creative AgencyKolekce České nebe pro firmu Rückl, Foto: Lucy Creative Agency


Broušení je velice tradiční technika. Jaké poskytuje současnému sklu možnosti?

Broušení je tradiční, a když to řeknu s trochou nadsázky, tak tradiční by mělo zůstat. V jednotlivých dekorech a symbolech, které se používají v českém křišťálu, jsou skryté křesťanské hodnoty, tvarosloví a symboly, které ani dnes už neznáme a netušíme, co všechno znamenaly. Jsou to všechno přírodní motivy a já jsem designér, který nechce vytvářet nové formy. Naopak. Baví mě použít úplně tu nejtradičnější tradici a dekor a ani zářezy moc neměním, jen je skládám do nového příběhu.

Nejkrásnější na starých věcech je to, že mají svůj příběh. Já chci ten příběh dopovědět, nebo mu dát nový konec, ale nechci najednou dělat nové broušené symboly digitálního světa nebo automobily. Pro mě jsou vzorem značky jako BaccaratLobmeyr, kteří jdou cestou velké úcty a velké pokory.

Metamorphosis, kolekce České nebe, firma Rückl, designér: Rony Plesl, Foto: BoysPlayNiceMetamorphosis, kolekce České nebe, firma Rückl, designér: Rony Plesl, Foto: BoysPlayNice


Na UMPRUM vedete Ateliér skla. Pod vaším vedením se tvorba studentů naprosto proměnila. Jak jste to vnímal a vnímáte s odstupem času?

Když jsem nastoupil na UMPRUM, tak jsem měl veliký respekt k mým předchůdcům a hodně jsem se styděl za svůj přístup, který je oproti jejich opravdu odlišný. Až po zhruba sedmi letech jsem získal sebevědomí a pochopil, že jsem jiný než Kopecký nebo Libenský, a nevadí, že se nová generace bude více věnovat designu. Jsem celkem kritický ke staré éře skla, dnes je daleko více individualit.

Krakatit, kolekce České nebe, firma Rückl, designér: Rony Plesl, Foto: BoysPlayNiceKrakatit, kolekce České nebe, firma Rückl, designér: Rony Plesl, Foto: BoysPlayNice


Vedete tedy studenty k volné tvorbě, nebo k designu?

Když jsem byl v komisi, která po revoluci vybírala profesory, tak pan doktor Šetlík řekl, že vedle velkých stromů nemohou růst další velké stromy. Chybou některých pedagogů nebo možná i chybou studentů je, že moc napodobují profesora. Snaží se navázat na jeho volnou tvorbu.

Ne každý má na to stát se vůdcem a udávat tón doby ve volném umění. Na generacích některých ateliérů vidíme, že je z nich většina eklektiků. Já raději vytáhnu dva nebo tři studenty, které vedu ke špičkové volné tvorbě a ty ostatní nechám tvořit design nebo tvořit kulturu, řekněme v dobrém slova smyslu, spotřební.

Rony Plesl, kolekce České nebe pro firmu Rückl, Foto: Lucy Creative AgencyRony Plesl, kolekce České nebe pro firmu Rückl, Foto: Lucy Creative Agency


Je skvělé, že vaši studenti dostávají zadání, které je propojeno s firmami a reálnou praxí.

Já si vážím lidí z oboru a rozhodně neberu práci s firmami jako nějakou komerci. Vážím si investorů, ředitelů, řemeslníků a spolupráci s nimi beru více jako spolupráci se světem. V dnešní době se často objevuje zášť mezi světem studentů, světem manažerů, ekologů, businessmanů a já si myslím, že čím více mezi sebou lidé komunikují, tím více si rozumějí. Studenty učím, aby měli pokoru k firmám, k tomu, co dokázali lidé, kteří třeba nejsou umělecky založení.

Kolekce České nebe pro firmu Rückl, Foto: Lucy Creative AgencyKolekce České nebe pro firmu Rückl, Foto: Lucy Creative Agency


Vyzkoušel jste si toho opravdu hodně. Co z toho vás nejvíce baví a zajímá?

Nejvíc mě baví volná tvorba a věnuji se jí teď čím dál tím víc. Design jsem vlastně neměl nikdy moc rád a ten spotřební design, ten trendy, strašně komplikuje život. Přestěhoval jsem se teď do nového bytu, kde mám klasické otáčecí kohoutky a otáčecí vypínače. Uvědomil jsem si, jak může design často zkomplikovat život.

Designéři navrhují věci, které jsou na efekt a nefungují. Já mám rád romantiku designu, která je nějakým způsobem přirozená a vychází z tradic. Dívám se do minulosti, což není moc typické pro designéra, ale pro volnou tvorbu. Já jsem tedy takový trochu, nechci říct nepřítel designu, ale mám rád design s příběhem, s historií. Já se vlastně na designových veletrzích docela často nudím, protože z těch věcí je cítit taková „chtěnost“, aby zaujaly. Každá věc má svého klienta, ale můj svět je svět volného umění, příběhu ze starých časů.

Golem, kolekce České nebe, firma Rückl, designér: Rony Plesl, Foto: BoysPlayNiceGolem, kolekce České nebe, firma Rückl, designér: Rony Plesl, Foto: BoysPlayNice

 

Pracoval jste pro monoho zahraničních značek. Jaká spolupráce pro vás byla nejpřínosnější? S kým aktuálně spolupracujete?

Těch pět let s Barovier&Toso mě neuvěřitelně ovlivnilo. Je to firma, která vznikla v roce 1492 a poznal jsem tam, že je důležité, aby vše bylo propojené. Je tu cítit spojení s dobou, městem, kulturou i gastronomií. Kvalitní jídlo má kořeny buď v italské vesnici nebo na francouzském venkově. A v designu, v tom, co já mám rád, je to podobné. Mám rád firmy, které mají jednotnou linku už od historie a navazují na ni.

Dnes dělám i pro trendovější firmy. Pro sklárnu v Turecku Paşabahçe, nápojové sklo pro německý koncept Sahm. Což je teď pro mě pro změnu relax. Vznikají miliónové série, takže bych se rouhal, kdybych řekl, že nedělám trendy věci. Dělám je někdy docela rád. Ale je to jen jedna z kapitol. Asi jako když si zajdete jeden večer na výbornou večeři, drahou, luxusní a jednou si zase dáte jen párek v rohlíku. Baví vás to jen kvůli té atmosféře.
 

DESIGNBLOK 2017

Další články