Výstava „ETA umění (a) spotřebiče“ v Retromuseu Cheb. foto: Retromuseum Cheb Výstava „ETA umění (a) spotřebiče“ v Retromuseu Cheb. foto: Retromuseum Cheb

Ze skicáku do obýváku. Aneb jak fenomén ETA změnil československou domácnost

Dramaturgie Retromusea Cheb, pobočky Galerie výtvarného umění v Chebu, se mimo jiné zaměřuje i na představení a připomenutí vývoje designu v poválečném Československu. Od svých počátků systematicky prezentuje podniky, které vzkvétaly za socialistické epochy a jejíž produkty měly svá místa v každé domácnosti. Po úspěšných výstavách představujících značky Botas a Plastimat Liberec, se prostory musea otevřely všem milovníkům retro přístrojů, které ulehčovaly každodenní život nejedné rodině v paneláku.

Výstava ETA umění (a) spotřebiče komplexně dokumentuje příběh „fenoménu ETA“, jenž se v průběhu druhé polovice 20. století zapsal do dějin a pokračuje dodnes. Elektrospotřebiče vyrobeny v podniku Elektro-Praga Hlinsko, později ETA, plnily výkladné skříně a regály Priorů po celém Československu, a to zcela oprávněně.

Na výstavě si návštěvníci můžou prohlédnou různé kategorie domácích robotů. foto: Retromuseum ChebNa výstavě si návštěvníci můžou prohlédnou různé kategorie domácích robotů. foto: Retromuseum Cheb

Výstavní expozice Retromusea v Chebu představuje domácí spotřebiče napříč všemi kategoriemi, od žehliček přes vysavače až po kuchyňské mixéry, které byly nezbytnou součástí přípravy každého našlehaného dortu. Koncepce výstavy vystihuje časový záběr vývoje jejich techniky a designu. Samotné produkty a jejich originální obaly jsou tak tematicky doplněny o propagační materiály, katalogy, návody a dobové tiskoviny, kterými závod Elektro-Praga Hlinsko dominoval i na zahraničním trhu po dlouhá léta.

K nahlédnutí je v museu i obalový design nebo návody a propagačné tiskoviny. foto: Retromuseum ChebK nahlédnutí je v museu i obalový design nebo návody a propagačné tiskoviny. foto: Retromuseum Cheb

Tajné počátky vysavačů 

Bohatá historie podniku začíná v roce 1943, kdy pražský podnikatel Jan Prošvic spolu s výtvarníkem Vilémem Eckhardtem založili továrnu ESA. Oficiálně vyráběli rozdělovače do německých tankových baterii, tajně ale zahájili výrobu prvních jednoduchých žehliček a vařičů, jejichž poptávka úspěšně rostla. V únoru 1948 přišlo nejen znárodnění závodu ESA, ale na základě Prošvicovho zatčení se podnik začlenil pod už fungující firmu Elektro-Praga v Hlinsku. Poválečné domácnosti doslova lpěly na moderních přístrojích, které jim dokázaly zkvalitnit životní situaci a rovněž ulehčit práci nejen ženám v domácnosti, ale i v jiných podnicích, školách a vládních institucích. Po roce 1960 začal podnik postupně propagovat své spotřebiče pod ochrannou známkou ETA. Ta se zpočátku využívala jen do reklamy a tiskovin, až začátkem 70. let se tři písmena etablovala i do designu stále kvalitnějších spotřebičů.

Závod Elektro-Praga Hlinsko se díky úspěšné výrobě postupně stal monopolním podnikem v ČSR. foto: Archiv ETAZávod Elektro-Praga Hlinsko se díky úspěšné výrobě postupně stal monopolním podnikem v ČSR. foto: Archiv ETA

Popularita elektrospotřebičů ETA rostla a rozrůstal se i katalog produktů, jenž v 60. letech čítal kolem 12 typů mixérů, strojků a jiných domácích „robotů“. V roce 1960 dokonce podnik zaměstnával přes 2800 lidí a stal se prosperujícím státním monopolem. Inovaci a pokrok v technice, designu a v rozšiřování sortimentu zabezpečovala v pozdějších letech hlavně poptávka zahraničního trhu. Vzácný jev v ekonomice socialisticky řízeného podniku nastal v okamžiku, kdy se výrazně zvýšil zájem západního trhu než krajin Socialistického svazu. V polovině 70. let tak začal zahraniční trh mírně určovat podmínky v designových návrzích nebo ve frekvenci jejich obměn.

Každý produkt měl pečlivě navržen grafický návod k demotnáži, čištění a zpětnému zložení. foto: Archiv ETAKaždý produkt měl pečlivě navržen grafický návod k demotnáži, čištění a zpětnému zložení. foto: Archiv ETA

ETA v retro obalu

Podstatný vliv na charakter spotřebičů z Hlinska stále patřil průmyslovým výtvarníkům – designérům, kteří tvořili návrhy zařízení, obaly, propagační materiály nebo samotné názvy v pražské Kovotechně (de facto předchůdce Elektro-Praga Hlinsko). Z jejich nápadů vzešla slavná pojmenování vysavače Jupiter a Pluto nebo mixéru Pragomix Speciál. Nadčasový a funkční design spotřebičů navrhoval sám Stanislav Lachman, absolvent architektury na VŠUP a významný designér 20. století v České republice. Byl hlavním a jediným výtvarníkem výzkumného a vývojového střediska ETA v Praze. Osobně se zasloužil nejen o návrhy tvarů, ale i o barevné zpracování komponentů. Řešil grafický design návodů, obalů a v neposlední řadě úzce spolupracoval s Emanuelem Kupčíkem, jehož specifická tvorba určovala grafický styl celé nabídky spotřebičů ETA. Vizuální identitu podniku znázornili Kupčík s Lachmanem v symbole „vidličky“ – zástrčky s přívodní šňůrou, který se vyjímal na obalech a samotných produktech až do konce 70. let, kdy byl postupně nahrazen ikonickými písmeny E T A.

Servisní návod k vysavači ETA 400 vyšel z návrhu vrchního designéra Stanislava Lachmana. foto: retromuseum ChebServisní návod k vysavači ETA 400 vyšel z návrhu vrchního designéra Stanislava Lachmana. foto: retromuseum Cheb

Výstava připravená ve spolupráci s Východočeskou galerii v PardubicíchNárodním technickým muzeem v Praze nám připomíná i důležitou a nepopsatelnou roli průmyslových výtvarníků socialistické doby. Roli, která je otisknuta ve vývoji českého designu a sehrává i nadále důležitou pozici pro novou generaci designérů české scény.

Další články