Zdenek Rykr, Obal Bonbons fins Orion, 1922, zdroj: http://ngprague.cz/ Zdenek Rykr, Obal Bonbons fins Orion, 1922, zdroj: http://ngprague.cz/

ZDENEK RYKR A TOVÁRNA NA ČOKOLÁDU

Znáte někoho, kdo by neměl rád čokoládu? A znáte někoho, kdo by neznal čokoládovnu ORION? Tradiční česká značka se spojila ve svých začátcích s umělcem Zdenkem Rykrem a udělala dobře! Jeho výtvarný rukopis na obalech vídáme v obchodech dodnes. Nyní ORION, jako průkopník československé reklamní grafiky, v duchu této prvorepublikové tradice nabízí možnost spolupráce grafickým designérům současnosti. Ponořte se s námi do historie i současných trendů obalového designu.

Zdenek Rykr se narodil 26. října 1900 v Chotěboři. Vystudoval dějiny umění a klasickou archeologii na FF UK, avšak nejblíž měl vždy ke grafice. V té se zdokonaloval jako samouk. V roce 1921 byl přijat do továrny ORION, kde se záhy postaral o vizuální podobu všech čokoládových výrobků a především o ikonické logo firmy – hvězdu ORION.

LEGENDÁRNÍ KOFILA

Z jeho původních návrhů si společnost také chytře uchovala symbol tyčinky KOFILA – mouřenína s kávou na žlutém obalu. Grafika oblíbené tyčinky s příchutí kávy se od dob jejího vzniku proměnila podstatně méně než obaly ostatních cukrovinek.

Podoba obalů cukrovinek ORION od Zdenka Rykra, zdroj: www.orioncokolada.czPodoba obalů cukrovinek ORION od Zdenka Rykra, zdroj: www.orioncokolada.cz

Ochranná známka pro Kofilu byla zaregistrována již v roce 1923. Podoba typické postavičky mouřenína s turbanem na hlavě a širokými kalhotami se však časem měnila. Od panáčka s vyplazeným jazykem, držícím šálek „hořící“ kávy, až k pohodáři se zavřenýma očima, který relaxuje nad svým doutnajícím hrnečkem. Měnil se také dnes typicky žlutý podklad. Ten si v minulosti zkusil i lehce oranžový odstín, v některých podobách až do růžova.

Hravý Zdenek Rykr jako podklad rád používal drobný motiv hvězdiček a vlnek. Dnes už podklad tvoří výhradně kávová zrnka a mouřenín už na nás zase vyplazuje jazyk. Nemůžeme si nevšimnout také barevných změn oděvu mouřenína. Měnila se barva turbanu, nákrčníku i kalhot - někdy i ve vztahu k limitovaným edicím, ve kterých tyčinka Kofila vycházela. Cílová skupina této kávové tyčinky byla však jasná hned od začátku, kdy se na jednom z prvních Rykrových návrhů objevuje heslo „Pochoutka paní a dívek“.

Změny v podobě obalu tyčinky Kofila, zdroj: NestléZměny v podobě obalu tyčinky Kofila, zdroj: Nestlé

ZDENEK RYKR VERSUS LADISLAV SUTNAR

V tvorbě Zdenka Rykra je patrný vliv mnoha směrů: expresionismu, kubismu, realismu, nebo třeba surrealismu a abstrakce. Stejně, jako tomu bylo u jeho známějšího kolegy Ladislava Sutnara, který byl zásadní osobností v oblasti komerční grafiky a jedním z nejvýraznějších českých grafických designérů dvacátého století. Pro Sutnarovo dílo byl typický kontrast, přehledné členění, práce s koláží a fotokoláží a diagonální kompozice. Z politických důvodů v roce 1939 emigroval do USA, kde se proslavil a získal řadu ocenění.

Výstava Ladislav Sutnar: Pioneer of Information Design 1941–60, New York, 2015, zdroj: http://www.thisisdisplay.org/Výstava Ladislav Sutnar: Pioneer of Information Design 1941–60, New York, 2015, zdroj: http://www.thisisdisplay.org/

Politicky nepohodlným byl i Zdenek Rykr, ten však ve své rodné zemi zůstal. Díky svému uplatnění v reklamní grafice neměl finanční problémy, a proto si mohl dovolit experimentovat. Záměrně rezignoval na jeden stylový modus. Jeho samostatné každoroční výstavy nikdy nesouvisely s předešlými pracemi. Tato zdánlivá roztříštěnost jeho díla a určitá vnější nelogika mu však v jeho době nepřinesly pochopení. Svou generací proto býval nazýván „černým svědomím avantgardy“. Jeho život skončil předčasně - osobní tragédií. Aby se nedostal do rukou gestapa v nacisty okupovaném Československu, ukončil v roce 1940 svůj život skokem pod vlak.

VÝSTAVA NAPŘÍČ TVORBOU

Rykrovo dílo - s řízeně nejasnými stylovými hranicemi - oslovuje dodnes a nemělo by být zapomenuto. Národní galerie v Praze v současnosti připravuje výstavu s názvem „Zdenek Rykr a továrna na čokoládu“, která bude probíhat od 27. 5. 2016 do 28. 8. 2016 v prostorách Veletržního paláce. Výstava chce poukázat na aktuálnost díla, ale i silný osobní příběh komerčně úspěšného umělce. Tvorba Zdenka Rykra bude představena v celé své šíři.

Zdenek Rykr, Obal Orion BANANES, 1930-1935, zdroj: http://ngprague.cz/Zdenek Rykr, Obal Orion BANANES, 1930-1935, zdroj: http://ngprague.cz/

Vernisáž výstavy proběhne o den dříve - ve čtvrtek 26. 5. 2016 od 19 hodin ve Veletržním paláci.

Pozvánka na vernisáž výstavy Zdenek Rykr a továrna na čokoládu, zdroj: NestléPozvánka na vernisáž výstavy Zdenek Rykr a továrna na čokoládu, zdroj: Nestlé

Dětská vernisáž výstavy proběhne v pátek 27. 5. 2016 od 16 hodin ve Veletržním paláci. Srdečně zvány jsou rodiny s dětmi, pro které bude připraven pestrý odpolední program a slavnostní čokoládový přípitek.

SOUČASNÉ TRENDY V OBALECH CUKROVINEK

CZECHDESIGN organizuje každoročně mezinárodní soutěž Young Package – Mladý obal. Tuto soutěž - zaměřenou na mladé tvůrce do 30 let - vyhlašuje již od roku 1996 společnost Model Obaly. Příklady současných obalových řešení pro obal na cukrovinky přinesl 15. ročník této soutěže, který se konal v roce 2010. Oceněné návrhy spojoval vtip a minimalistické řešení.

V kategorii středních škol zvítězila Viktorie Prokopová s návrhem obalu na zmrzlinu.

1. místo 15. ročníku soutěže Mladý obal, kategorie středních škol, Viktorie Prokopová „Nanynčin nanuk“, zdroj: http://www.czechdesign.cz/1. místo 15. ročníku soutěže Mladý obal, kategorie středních škol, Viktorie Prokopová „Nanynčin nanuk“, zdroj: http://www.czechdesign.cz/

Z řad studentů vysokých škol a mladých designérů zvítězil návrh obalu na medovou cukrovinku od Anne-Marie Brouillette z Kanady.

1. místo 15. ročníku soutěže Mladý obal, kategorie vysoké školy a designéři do 30. let, Anne-Marie Brouillette „Au septième miel“, zdroj: http://www.czechdesign.cz/1. místo 15. ročníku soutěže Mladý obal, kategorie vysoké školy a designéři do 30. let, Anne-Marie Brouillette „Au septième miel“, zdroj: http://www.czechdesign.cz/

Zde jsou k nalezení další oceněné návrhy obalů na sladkosti.

Jak je zřejmé ze současných světových obalových trendů, firmy stále více sázejí na minimalismus.

Japonský designér Yuta Takahashi, Mandarin Natural Chocolate, zdroj: http://www.dezeen.com/Japonský designér Yuta Takahashi, Mandarin Natural Chocolate, zdroj: http://www.dezeen.com/

Francouzská čokoládovna Alain Ducasse, Christmas tree, zdroj: http://www.dezeen.com/Francouzská čokoládovna Alain Ducasse, Christmas tree, zdroj: http://www.dezeen.com/

I tuzemští výrobci dokazují, že obalům čokolád vládnou čisté linie, jednoduchý design a hravost.

Rozbíjím se food design studio, zdroj: http://www.rozbijimse.com/Rozbíjím se food design studio, zdroj: http://www.rozbijimse.com/

Čokoládová manufaktura Ajala Chocolate, zdroj: http://www.ajala.cz/Čokoládová manufaktura Ajala Chocolate, zdroj: http://www.ajala.cz/

PŘISPĚJTE I VY A UVEĎTE SVŮJ NÁVRH PO BOKU ZDENKA RYKRA NA TRH

Společnost NESTLÉ (nynější vlastník továrny ORION) ve spolupráci s CZECHDESIGN vyhlásila jednokolovou soutěž pro grafické designéry na nový obal výše zmiňované čokoládovo-kávové tyčinky KOFILA. Více informací o soutěži naleznete na stránkách soutěže.

Soutěž Kofila v limitovaném obalu, grafika: Charlota BlunárováSoutěž Kofila v limitovaném obalu, grafika: Charlota Blunárová

Pro další studium: téma vizuálního stylu a designu značky ORION zpracovává bakalářská práce na Filozofické fakultě Masarykovy Univerzity v Brně z roku 2009.

Galerie

Další články