Zabodovali: 5 designérů, kteří na sebe upozornili v roce 2017

Dokonale pochopili zadání, přesvědčili odbornou porotu, stihli deadline a vyhráli designérskou soutěž. Je tu přehled českých designérů, kterým rok 2017 značně obohatil portfolio.

Dokázala, že obal nemusí skončit v koši

1 / Kateřina Puncmannová vyhrála mezinárodní soutěž obalového designu Young Package

Zaujala víceúčelovým obalem na malířskou štětku, který se jednoduchou aplikací promění v malířskou čepici.

Rodačka z Kolína, Kateřina Puncmannová, vyhrála mezinárodní soutěž obalového designu Young Package, kterou od roku 1996 vyhlašuje společnost Model Obaly a. s. a od roku 2009 ji organizuje CZECHDESIGN. Soutěž každoročně oceňuje nové nápady a přístupy v řešení odpovědných obalů.

Porotu Kateřina zaujala hravým víceúčelovým obalem na malířskou štětku a štětce, který se dá snadno složit na malířskou čepici. Absolventka Střední průmyslové školy grafické Hellichova v Praze zabodovala v sekci Open & Play a získala 30 000 Kč.

Kateřina Puncmannová navrhla nejen obal, ale především koncept, který by se mohl okamžitě dostat do výroby. Obal je charakteristický výraznou, hravou grafikou a minimem odpadního materiálu. Autorka vymyslela obal na malířskou štětku, který se jednoduchým složením transformuje na čepici chránící před umazáním. Podle porotců má tento výstižný a praktický návrh velký marketingový potenciál," uvedla odborná porota soutěže.

Více v rozhovoru s Kateřinou Puncmannovou: S obalem na štětku porazila designéry z 57 zemí

1. místo ve vysokoškolské kategorii, Young Package, design: Kateřina Pucmannová, foto: Tomáš Pokák1. místo ve vysokoškolské kategorii, Young Package, design: Kateřina Pucmannová, foto: Tomáš Pokák

Kateřina Puncmannová na slavnostním předávání Young Package 2017, foto: Jan HromádkoKateřina Puncmannová na slavnostním předávání Young Package 2017, foto: Jan Hromádko

Navrhl funkční vizuální styl pro 5. největší město

2 / Ondřej Zámiš vyhrál transparentní otevřenou soutěž na nový vizuální styl města ^Liberec

V konkurenci 160 designérů zaujal minimalistickým, snadno aplikovatelným vizuálem, který přesně odpovídá zadání radnice.

Město Liberec našlo letos na jaře fungující vizuální identitu. Do dvoukolové grafické soutěže se přihlásilo přes 160 designérů. Ondřej Zámiš, který má na kontě například vizuální identitu prezentačního centra UNESCO v Kutné Hoře, zaujal porotu praktickou, jednoduchou a současnou grafikou.

Zámiš se stal autorem vizuálního stylu pátého největšího města v České Republice, a získal tím zakázku na vypracování kompletního grafického manuálu za 315 000 Kč. Nyní má Liberec funkční vizuální styl a se svým minimalistickým logem se řadí k designem osvíceným městům jako je Plzeň, Ostrava nebo Frýdek Místek.

To, co v logu působí možná trochu suše, získává v rozpracovaných aplikacích živost," uvedl při hodnocení prací porotce prof. Rostislav Vaněk

Více v článku: UNESCO, teď Liberec. Zámiš vyhrál soutěž na vizuální styl 5. největšího města 

Ondřej Zámiš - nový vizuální styl měst LiberecOndřej Zámiš - nový vizuální styl měst Liberec

Osobitými ilustracemi navázala na tradici

3 / Kateřina Kynclová proměnila obal známé čokoládové tyčinky Kofila.

Obal oživila autorskými ilusracemi a navázala na Zdenka Rykra.

V březnu jsme vyhlásili designérskou soutěž na nový obal čokoládové tyčinky Kofila, do které se přihlásilo 169 designérů.

Soutěž dala příležitost mladým tvůrcům, stejně jako ji od firmy Orion dostal ve dvacátých letech minulého století Zdenek Rykr. Ve svých dvaceti letech určil Rykr nejen podobu tyčinky Kofila, ale i vizuální styl všech produktů Orion. Většina oceněných designérů, kteří letos v soutěži uspěli, na historický odkaz navázali.

Nejvyšší příčku obsadila ilustrátorka Kateřina Kynclová, která získala 70 000 Kč a její návrh byl k vidění ve všech obchodech v ČR a na Slovensku.

Více o tvorbě autorky naleznete zde: Kateřina Kynclová dává život každodenním předmětům osobitými ilustracemi

Návrh Kateřiny Kynclové, který se umístil na prvním místě. Zdroj: archiv soutěžeNávrh Kateřiny Kynclové, který se umístil na prvním místě. Zdroj: archiv soutěže

Vítězný obal Kofila, ilustrace: Kateřina Kynclová, Zdroj: katerinakynclova.tumblr.comVítězný obal Kofila, ilustrace: Kateřina Kynclová, Zdroj: katerinakynclova.tumblr.com

Sjednotili komunikaci významné galerie aneb G                  HMP

4 / Studio Anymade vyhrálo designérskou soutěž na vizuální identitu Galerie hlavního města Prahy

Petr Cabalka a Filip Nerad zaujali výraznou, rozpoznatelnou a variabilní vizuální identitou, která sjednotí celkovou komunikaci galerie.

Studio Anymade se stalo autorem vizuální identity Galerie hlavního města Prahy a v designérské soutěži vyhrálo zakázku na zpracování kompexního grafického manuálu v hodnotě 400 000 Kč.

Anymade Studio tvoří designéři Petr Cabalka a Filip Nerad. V jejich portfoliu najdeme vizuální identitu organizace CZECHDESIGN, Festivalu Fotograf, značky Bastl Instruments, concept storu Basmatee nebo galerie Designum. Za publikaci František Frank Frantík François Kupka Národní galerie v Praze byli nominování na cenu Czech Grand Design 2013

„Vizuální identita je založena na nápaditém řešení loga, které mezi písmenem „G“ a „H“ otevírá prostor pro další vstupy – grafické, obrazové, textové. Zároveň symbolizuje otevřenost galerie různým formám umění. (...) Vizuální identita je rozpoznatelná, výrazná a galerii jednoznačně identifikuje při zachování dostatečného prostoru pro samostatné grafické řešení jednotlivých výstav, což pro GHMP představuje ideální řešení,“ uvedla odborná porota.

Více o vítězném návrhu se dozvíte v tomto článku: Anymade pro GHMP: nechceme být arogantní

Petr Cabalka a Filip Nerad, zdroj: Archiv Anymade StudioPetr Cabalka a Filip Nerad, zdroj: Archiv Anymade Studio

Překvapil jiným přístupem i atypickou technikou

5 / Lukáš Tomek vyhrál soutěž na nový potisk plechovky Nescafé AZERA

Vítězný návrh, který je v portfoliu autora zcela nečekaný, vznikl mícháním roztoků s pigmenty, stříháním a následnou digitalizací.

Letos se zrodila ještě jedna spolupráce s českými nadanými tvůrci. S Nestlé jsme vyhlásili soutěž pro grafické designéry a ilustrátory, ze které vzešlo 168 návrhů. Designéři měli navrhnout nový potisk plechovky kávy Nescafé AZERA. Autorům nejlepších návrhů bylo uděleno dohromady 110 000 Kč a káva s jejich návrhem se prodává v Čechách a na Slovensku.

Porota se tentokrát o prvním místě shodla jednohlasně – návrh ji na první pohled zaujal svou dynamikou a barevností, na pohled druhý i originální technikou, kterou autor k tvorbě použil.

Porotce Michal Bačák ho ocenil: "Řemeslo návrhu dává sílu a přitom je to elegantní a sexy a hodí se k tématu soutěže. Navíc se s ním bude velmi dobře pracovat na dalších výstupech, například v grafice na doplňkových tiskovinách".

„Po finálním verdiktu a odhalení autora návrhu jsme byli překvapeni – návrh má zcela jiný rukopis než další výstupy, na které jsme od Tomski&Polanski zvyklí. Lukáš potvrdil, že stále umí překvapit a přijít s něčím novým,“ řekla o návrhu porotkyně Jana Vinšová.

Více o výsledcích soutěže se dočtete zde: Designéři z UTB a UMPRUM uspěli v soutěži Nescafé Azera

1. místo Lukáš Tomek, MELTING1. místo Lukáš Tomek, MELTING

Další články