zdroj: Mule Design zdroj: Mule Design

WebExpo oslaví 10 let hvězdným programem

Za necelý týden, začíná WebExpo. Akce, která za 2 dny představí ve 4 sálech více než 80 řečníků. Ještě před akcí jsme se designérských hvězd zeptali na pár otázek. Jaká byla jejich cesta k designu nebo, jak se s přibývajícími zkušenostmi proměnil jejich designérský proces? To nám prozrazují v dvou dílném článku designéři Erika Hall, Mike Kus a Joe Macleod.

Jediné, co jsem vždy chtěla, bylo ptát se na otázky a řešit problémy

Větší množství dat nevede nutně k většímu porozumění a může dokonce způsobit, že přestaneme vnímat, na čem nejvíc záleží. Erika Hall, která řídí postupy pro výzkum, strategii a informační design ve studiu Mule, se v oblasti webdesignu a vývoje pohybuje od roku 1995. Svou knihou Just Enough Research říká, že výzkum nemusí být nutně jen pro výzkumníky a výzkumem může být obohacený úplně každý. V rámci WebExpa vystoupí s přednáškou Beyond Measure.

*Eriko, jak se vlastně stalo, že jsi propadla výzkumu? Ráda bych zjistila, co Tě přivedlo k tomu, co děláš teď – tedy k výzkumu, jak to celé začalo?

V mé vůbec první práci jsem pracovala s velmi dobrým výzkumníkem, který akorát vyšel z univerzity. Ačkoliv to byl čerstvý doktorant, měl smysl pro spolupráci a každého z týmu dokázal zahrnout do výzkumu. Tak jsem pochopila, že spolupráce je způsob, jak pracovat. Když jsem pak nastoupila do dalších zaměstnání, byla jsem překvapená, že takto to jinde nefunguje. Tím, že jsem se vždy specializovala na filozofii, tak jsem se přirozeně vždy ptala na spoustu otázek. Jednak se ráda ptám a jednak ráda řeším problémy. Nejde mi do hlavy, jak někdo může začít řešit komplexní problém, aniž by se předtím nezeptal na spoustu otázek.

Knihu Just Enough Research jsem napsala proto, že jsem se chtěla zbavit výmluv na to, proč do designu vůbec zahrnovat výzkum. Všechny ostatní knížky v té době byly tlusté a akademické, nebo se zaměřovaly jen na jedno téma. Je hezké slyšet od lidí, kteří mou knihu četli nebo byli na workshopu, že jsou nyní dostatečně sebevědomí ptát se. Jak totiž jednou začnete, zjistíte, že to nejen bez toho nejde, ale že to je i velká zábava. Lidé jsou totiž tak iracionální a zajímaví! A stejně tak organizace a firmy – jde o skupinu iracionálních lidí snažících se společně vytvořit něco hodnotného pro tento svět.

*Co bylo největším milníkem Tvé kariéry?

Největším milníkem mé kariéry bylo založení agentury Mule Design a napsání knihy. Obojí vzešlo ze stejné otázky. Jediné, co jsem chtěla, bylo ptát se na otázky a řešit problémy – a pomoci ostatním lidem, aby byli schopni vést upřímný a otevřený rozhovor, který povede k řešení problémů. Řídit agenturu není vůbec jednoduché, ale vlastně to pro mě současně znamená, že musím vybrat problémy, které vyřeším.

* Proč je stále tolik lidí, ať už designérů nebo klientů, kteří do výzkumu nechtějí do výzkumu investovat? Je to proto, že výzkum vyžaduje čas a stojí spoustu peněz? Jak velkou roli hrají předsudky a falešná přesvědčení a zkušenosti, které máme?

To, že výzkum zabere spoustu času a stojí spoustu peněz jsou běžné námitky, které z okolí sice zaznívají, ale jsou to jen výmluvy. Pokud máte dostatek času a peněz něco navrhnout nebo realizovat velký projekt, měli byste přece mít i dostatek času a peněz, abyste byli schopni získat dobré a kvalitní informace.

Jedním důvodem, který je za těmito námitky, je nedorozumění v tom, co je ten nejlepší způsob, jak výzkum vůbec dělat. Výzkum, o kterém se tu bavíme není žádný vědecký výzkum. Je to proces získávání informací, který vede k lepším, informovanějším rozhodnutím.

Ten skutečný důvod leží v tom, že řada designérů a manažerů chtějí přijít s řešením sami. Chtějí ten nejlepší návrh, který je jejich vlastní, který sami vymysleli. Nikdo není ve škole nebo práci oceňován za to, že něco neví. Je to vlastně hodně o strachu, který je za tím. Nicméně je nesmírně důležité přiznat, že něco nevíte, abyste se mohli něco nového naučit. Nejsebevědomější lidé nejsou ti, kteří dokáží vymyslet odpověď jen tak z fleku na cokoliv, ale ti, kteří dokáží říci `Já nevím.`.

Stejně tak je důležité být schopen předložit vedení firmy dostatečné argumenty pro výzkum, jinak se budete točit v kruhu a budete neustále vyjednávat o penězích a času, přestože nejde o reálné námitky. Je potřeba, aby vedení pochopilo, k čemu konkrétně jim to bude a kam to posune celý projekt nebo produkt. Čím větší panuje na pracovišti svázanost pravidly, tím těžší je docílit otevřené a upřímné konverzace a dělat dobrý design.

*Co jsou nejběžnější chyby, kterých se lidi při výzkumech dopouští?

Tou nejběžnější chybou je, že se do výzkumu vůbec nepustí.

Druhou chybou je zaměření se na metodu namísto toho, aby si jasně a dobře vyjasnili problém a otázku. Jedině po tom, co máte jasno v otázce, můžete vybírat metodu, která vám nejlépe pomůže odpovědět na danou otázku. Mluvila jsem se spoustou lidí, kteří říkali, že se snažili výzkum nějak do svého designu procesu zahrnout, ale nic z toho. Stalo se to většinou proto, že neměli jasno v tom, na co se vlastně ptají. Předtím než se do výzkumu pustíte, musíte mít jasno v cíli a výzkumné otázce. Ale to neznamená, že se budete ptát přímo, to je asi ten nejhorší způsob. Jde to udělat mnoha způsoby. Vedle toho je stejně důležitá spolupráce. Tím, že do výzkumu zahrnete celý tým, docílíte jejich lepší informovanosti, budou se mnohem více cítit součástí celého zážitku a lépe pochopí samotnou podstatu problému. Problém je, že mnoho výzkumníků spolupracovat neumí, protože k tomu akademické prostředí většinou nevede.

zdroj: A Book Apartzdroj: A Book Apart

Erika na WEBEXPO

Na workshopu se naučíte:

  • používat výzkumné metody v jakékoliv organizaci a při jakémkoliv budgetu nebo deadlinu
  • poznat a zformulovat klíčové otázky pro výzkum a vybrat nejlepší výzkumnou metodu pro váš případ
  • pracovat a myslet jako tým, abyste z dat získali nezkreslené informace
  • zpracovat, reportovat a sdílet výsledky, aby váš výzkum nepřišel na zmar
  • přesvědčit pochybovače, že je důležité být skeptický
  • podnítit zvědavost celého týmu a organizace

Více informací k workshopu a registraci najdete na webu WebExpa.

Další články