Vývoj nezastavíš? aneb k novému vizuálnímu stylu ČT

Ostatní Kateřina Šlaufová - 26. 4. 2012

Vedení České televize představilo 19. 4. 2012 na tiskové konferenci v Centru současného umění DOX nový vizuální styl. Označení „nový“ však není úplně přesné.

Nové logo ČT od Studia Najbrt Nové logo ČT od Studia Najbrt

Pohled 1 aneb konzervativní tendence ČT zachována!

Píše se rok 1963, Česká televize již deset let vysílá, ale na černobílých obrazovkách se poprvé v historii objevuje logo Romana Rogla. Tehdejší student ateliéru profesora Muziky na VŠUP zvítězil v soutěži a vtiskl tak Československé televizi charakteristický tvar obrazovky tvořené z písem ČT. Po dlouhou dobu si zachovává jednotný styl, i když prochází drobnými úpravami. V roce 1969 je mezi písmena Č a T vloženo písmeno S, které je roku 1993 znovu vypuštěno. O čtyři roky později pak logo prochází dalšími kosmetickými úpravami a mimo jiné jsou do červeno-bílé obrazovky vsazeny číslice.

Pokud vezmeme nejnovější logo, které vzniklo ve Studiu Najbrt, v návaznosti na tuto tradici, pak bychom snad mohli hovořit o moderním dojmu a minimalizující tendenci, estetické kvality ponechme stranou. Spolupráce kreativního teamu ČT a studia Najbrt, které bylo pro tuto zakázku přímo osloveno, začala studií možné modernizace stávající značky. To byl základní požadavek vedení televize a tedy i jasný signál, kam se bude vizuální styl ubírat.

Původní koncept loga tvořený obrazovkou a zároveň písmeny je opuštěn, zbyla pouze obrazovka. „Jsme totiž přesvědčeni, že tento symbol (písmena) není třeba číst, protože jej každý identifikuje a vizuálně si ho ztotožní s původní značkou“. Výsledné logo kombinuje červenou a modrou barvu a ctí tak národní barvy. Tvarově a barevně tedy práce Studia Najbrt vychází z loga původního. Slabozrací diváci možná vůbec nepostřehnou změnu a zadání tak bude bez výhrad splněno.

Pohled 2 aneb něco tu nehraje

První pohled se zdá být srozumitelný a v představách mnohých dokonce ideální. Bohužel kromě aktuálních trendů opomíjí také dění mezi lety 2006 a 2012 a tváří se, jako by se v tomto období nic zásadního nestalo. Hlavní událostí, která celou situaci komplikuje, je veřejná soutěž o změnu vizuálního stylu, kterou ČT vyhlásila v roce 2006. Na naše poměry erudovaná komise zvolila jako vítězný návrh Štěpána Malovce. Ten ve své koncepci vycházel taktéž z kombinace písmen Č a T, ale pojal je jinak, nevázal se na zažité logo. Od roku 2007 došlo k postupnému zavádění nového vizuálního stylu – jednoduché značky programových okruhů šly ruku v ruce s dynamickými vizuály. Systém nebyl nikdy realizován jako celek, ČT nechtěla diváky šokovat a tak zvolila pomalou evoluční proměnu. Samotné logo ČT však divákům doposud nepředstavila. Vizuální styl ČT fungoval pouze u značek kanálů a ne komplexně u celé ČT, a to je podle nového ředitele zásadní problém.

Jak Petr Dvořák říká, „Tato situace není v době postupující digitalizace optimální, proto jsme se rozhodli pro zavedení komplexního vizuálního stylu, který bude odpovídat moderním trendům v oblasti grafické prezentace televizních stanic." Za ředitele Janečka tedy chyběla odvaha k zavedení nového svěžího loga, naproti tomu nyní za ředitele Dvořáka se najde dostatek odvahy zcela zahodit pět let vývoje a zavedení kvalitního vizuálního stylu a udělat dlouhý krok zpátky.

Česká televize tak možná něco naznačila o svém zacílení a potvrdila tendence a směr, kam se již několik let ubírá. Spolu s novým logem Studia Najbrt se prý v září dočkáme také revolučního programového schématu. Pokud bude stejně revoluční jako samotné logo, tak se máme rozhodně na co těšit.

Fotografie (12)

Pro designéry

Soutěžte
Hledáme pro vás zajímavé soutěže nebo je sami organizujeme.

SUBMIT YOUR WORK
Designéři, dejte o sobě vědět, nahrajte svoje projekty.

Management design zakázek
Jak zvládat management zakázek? Připravte se lépe na praxi designéra. Publikace ke stažení.

3:1 Stolečku, prostři se!

Pro firmy

Hledáte designéra?
Hledáte designéra ke spolupráci? Vybereme, poradíme, připravíme zadání.

Dáme o vás vědět
Potřebujete představit svoji technologii, materiál, soutěž, produkty? Vytvoříme kampaň na míru.

Proč design
Publikace, která vám otevře dveře ke spolupráci s designéry. Ke stažení zdarma.

You do not have a current version of the Flash Player installed. If you do have the current Flash Player, then JavaScript is not enabled in your Web browser. Please enable JavaScript to view this content.