Hra KOSKI od studia deFORM. Foto: Nikola Zelmanovic Hra KOSKI od studia deFORM. Foto: Nikola Zelmanovic

Václav Mlynář z deFORM: Od váziček a lamp k rozšířené realitě a hře KOSKI

Pojem rozšířená realita (augmented reality) byl donedávna známý spíš technologickým nadšencům. V létě ovšem i Česko zasáhla mánie kolem hry Pokémon GO a vypadá to, že rozšířená realita bude stále víc pronikat do našich životů. Spojit virtuální a fyzickou hru s dřevěnými kostkami se už před časem rozhodli také český designéři Václav Mlynář a Jakub Pollág ze studia deFORM. Novou platformu pojmenovali KOSKI a my se můžeme těšit na naprosto výjimečné zážitky. O projektu jsme si povídali s Václavem Mlynářem.

*Jak vůbec koncept hry Koski vznikl?

Vznikl jako má diplomová práce na Royal College of Art v Londýně. Studoval jsem tam v ateliéru produktového designu, který je ovšem docela digitálně zaměřený a zabývá se i tématy jako „Internet of Things“, „Connected Devices“ a podobně. Tam jsem začal vymýšlet stolní hru. Bavilo mě to a postupem času jsem se dostal taky k rozšířené realitě. Nakonec jsem došel k fyzické hře, která bude mít počítačovou hravost. Vytvořil jsem si svůj vlastní interaktivní prototyp, na kterém lze vyzkoušet, jak by hra fungovala. A ten jsem potom ukázal na závěrečné výstavě RCA diplomek. Koski měly velmi dobrý mediální ohlas, napsali o nich na mnoha vlivných webech a video má k dnešnímu dni něco přes milion zhlédnutí. Díky tomu nás začalo kontaktovat mnoho lidí a také velké firmy, které zajímalo, jaké máme s plány do budoucna. Velmi rychle jsme pochopili, že o takovou hru bude zájem.

 

*Říkal jsi, že dva týdny závěrečné výstavy jsou pro studenty RCA nejdůležitějším obdobím celého studia…  

Dalo by se to tak říci. Funguje to trochu jinak než na UMPRUM, kde se závěrečné práce vystaví, a tím to často pro studenty končí. Na RCA je normální, že jste na výstavě od rána do večera a mluvíte se stovkami návštěvníků denně. Musíte se věnovat každému, protože nikdy nevíte, kdo je kdo. Chodí tam novináři z celého světa a lidé z Applu a dalších firem si tam vyhlížejí, koho zaměstnají. Letos na výstavu přišel i princ Philip, manžel královny. 

Hra KOSKI od studia deFORM. Foto: Kryštof MelkaHra KOSKI od studia deFORM. Foto: Kryštof Melka

*Díky prototypu Koski jsi tedy úspěšně uzavřel studium na RCA, ale jaký byl další osud hry?

S Jakubem Pollágem, kolegou z našeho deFORMU, jsme se rozhodli, že kolem hry vybudujeme start-up. Proto jsme si v Anglii založili firmu KOSKI Limited Company a už máme i první zaměstnance. Dostali jsme se také do Central Research Laboratory, což je londýnský devítiměsíční akcelerátor, který nám pomáhá firmu rozjet. Dostali jsme počáteční investici, místo, kde můžeme pracovat, a taky skvělý tým lidí, který je nám k dispozici každý den. Během týdne máme přednášky a workshopy o marketingu, duševním vlastnictví, finanční poradenství a mnoho dalších. Skvělé je také to, že můžeme používat dílny, kde máme k dispozici 3D tiskárny, laser, CNC frézy a další vybavení zcela zdarma a 24 hodin denně.

 

Hra KOSKI od studia deFORM. Foto: Nikola ZelmanovicHra KOSKI od studia deFORM. Foto: Nikola Zelmanovic

*Ty už jsi předtím pro děti něco navrhoval?

Navrhovat věci pro děti mě vždycky bavilo, protože děti ocení multifunkčnost. Sám jsem byl hodně aktivní dítě, které si rádo hrálo se stavebnicemi, budovalo bunkry a vytvářelo nové objekty. Navrhovat multifunkční produkty pro dospělé skoro nejde, a když jo, tak se většinou jedná spíš o marketing než o funkčnost. Dospělí jsou líní a nemají chuť věci neustále měnit. Děti jsou naopak vděční zákazníci, kteří si chtějí hrát. Moje první věc pro děti, kterou jsem navrhl, bylo houpadlo YGO na UMPRUM. S tím jsem pak vyhrál  1. místo v soutěži Young Contract Creations Award ve Frankfurtu. Dalším školním produktem byla dětská židlička se stavebnicí, kterou jsme navrhovali pro firmu TON.

Dětská židle se stavebnicí pro TON, zdroj: studiodeform.comDětská židle se stavebnicí pro TON, zdroj: studiodeform.com

*Sice jsi rád stavěl bunkry, ale byl jsi přitom odjakživa technologický nadšenec?

Že bych byl úplně digitální nadšenec, to se říct nedá, ale o nové technologie se zajímám a mnohdy mě fascinují. Než jsme s Kubou začali studovat v Londýně, tak jsme dělali spíš klasický produktový design – vázičky, lampičky, nábytek. To nás sice baví pořád, ale RCA nám otevřela oči v tom, že nové technologie umožňují designovat naprosto nové produkty, které předtím neexistovaly. Je ovšem hodně důležité najít rovnováhu mezi fyzickým a digitálním světem.

 

Hra KOSKI od studia deFORM. Foto: Kryštof MelkaHra KOSKI od studia deFORM. Foto: Kryštof Melka

*Co tě ke hře Koski inspirovalo? Existuje už někde něco podobného?

Inspirací pro mě byly klasické dřevěné stavebnice jako například Kapla. A taky moje milované Lego, které je strašně dobré pro dětskou představivost a celkový mentální rozvoj. Co se týče digitální hry, tak se mi vždy velmi líbila hra Monument Valley od londýnského studia USTWO či skvělá česká hra Samorost. Plno lidí v naší hře vidí Minecraft. Hry s rozšířenou realitou začínají být čím dál víc populární a jsme si jistí, že zanedlouho jich bude mnoho. Zatím ale nic podobného naší hře na trhu není.  

Hra KOSKI od studia deFORM. Foto: Nikola ZelmanovicHra KOSKI od studia deFORM. Foto: Nikola Zelmanovic

*Jak se vlastně Koski hrají?

První prototyp, co jsem vytvořil, měl za účel spíš ukázat potenciál KOSKI, než vyvinout komplexní hru. V tuto chvíli by se dalo říci, že stávající hra je takové velké tamagoči. Člověk si staví ostrov, dává si tam panáčky, kteří žijí svým vlastním životem a dělají si, co chtějí. Hráč jim může budovat obydlí či postavit skákací prkno do vody. Celá koncepce Koski je však mnohem více otevřená. Chceme z fyzických kostek vytvořit hrací platformu, na které bude možné hrát různé hry stažené z App Storu. Plánujeme vyvíjet své vlastní hry, ale už teď jednáme i s velkými herními studii, která by mohla pro KOSKI vyvinout speciální hry. Takže do budoucna bude možné na Koskách hrát například hry typu Angry Birds nebo logické hlavolamy. To, že se celá digitální část hry odehrává v tabletu či smartphonu, nám dává skvělou možnost neustále upravovat a vylepšovat naše hry.

Jakub Pollág a Václav Mlynář ze studia deFORM. Foto: Eliška StejskalováJakub Pollág a Václav Mlynář ze studia deFORM. Foto: Eliška Stejskalová

*Pro koho je hra Koski určená?

Pro širší škálu lidí. Záleží na hře, kterou si člověk stáhne. S první hrou chceme cílit na děti, ale máme v plánu udělat ji tak vizuálně a příběhově atraktivní, že ji budou chtít hrát i dospělí. Hru bude možné hrát i v multiplayer modu.

Hra KOSKI od studia deFORM. Foto: Kryštof MelkaHra KOSKI od studia deFORM. Foto: Kryštof Melka

*Postavičky a další prvky ve hře jsi navrhoval sám?

První verzi hry jsem navrhoval sám, takže jsem se musel naučit trochu animovat a pracovat v nových programech. Teď už ale spolupracujeme s ilustrátorkou, programátorem a animátorkou, kteří mají na starosti vizuální podobu hry.

 

Hra KOSKI od studia deFORM. Foto: Nikola ZelmanovicHra KOSKI od studia deFORM. Foto: Nikola Zelmanovic

*Zatím sice Koski koupit nejdou, ale zájemci si je mohou „předplatit“…

Začátkem března máme v plánu zahájit  crowdfundingovou kampaň na Kickstarteru, kde bude možnost Koski si přeobjednat za výhodné ceny. Vybrané peníze použijeme na výrobu první várky hry. Na našem webu koskigame.com se lidé mohou přihlásit pomocí emailu na náš newsletter a my jim pošleme informace, až bude hra Koski ready to go. Už se moc těšíme na březen.

*Tak přejeme hodně štěstí!

Galerie

Další články