Janina Volkmer, Samfélag, Foto: Designblok Janina Volkmer, Samfélag, Foto: Designblok

V módní kategorii Diploma Selection zvítězila inspirace Islandem

Diploma Selection 2015 je mezinárodní soutěž pořádaná v rámci Designbloku. Ve druhém ročníku vybrala porota 29 semifinalistů, z toho 11 v rámci kategorie móda. Módní návrháři prezentovali své diplomky ve třech blocích a ukázali, že ačkoli se požadavky na kvalitní diplomovou práci globálně neliší, pojetí designu v sobě lokální prvky rozhodně má. Kdo tedy vyhrál ocenění v hodnotě 1000 Eur a možnost samostatné prezentace na Designbloku’16 ?

Abbie Stirrup z Nizozemí otevřela molo psychedelickou kolekcí Gorious Relapse a pracovala v ní jak s tvarem, tak s materiálem. Ve své práci požila metodu digitálního tisku a vzory evokující použití spreje a fraktálové tvary. Kompletní psychedelickou vizi doplnily pokrývky, hlavy, boty na vysokých platformách a propracovaný makeup a masky. Abbie se kromě divokých barevných snů inspirovala také sakem a jeho možnostmi. Přestože na první pohled by základní kousek šatníku objevil málokdo, modely jsou založeny na dekonstrukci jednotlivých dílů a i sukně, připomínající záplavu kanýrů nebo broučí krovky je složená z tvaru předního dílu s fazonou.

Ola Kowalska z Polska soutěžila s pánskou kolekcí Sport+Fun inspirovanou street stylem, sportem a hiphopem. I ona dotáhla styling až do posledního detailu, včetně kukel přes obličej, sportovnost kolekce podtrhla umístěním loga, potisky a aplikacemi. Hiphopový feeling přišel s tvarovou nadsázkou u mikin i trik, s vrstvením a praktičností jednotlivých prvků. Přestože to tak na první pohled nemusí vypadat, jednotlivé oděvy jsou praktické a určené pro každodenní nošení.

Kristýna Nováková z Ateliéru módní tvorby na UMPRUM v soutěži zastupovala Českou republiku. Její kolekce A representative collection of something přestavovala výsledek experimentů se sítotiskem a jeho možnostmi, převedený do nositelné podoby. K vidění byly jak šátky tak modely doplňující základní myšlenku a autorská obuv.

Karim Adduchi otevřel druhý blok kolekcí She Knows Why the Caged Bird Sings inspirovanou svými berberskými kořeny, matkou a babičkou. Základem práce jsou autentické marocké materiály, a to jak tkaniny, tak koberce z vlny, nylonu a plastu. Karim si hraje s vlastnostmi materiálů a tradičními vzory, třepí a vytváří trojrozměrné konstrukce. Motiv ptáka, který je ve své kleci spokojený, protože si ji dobrovolně zvolil na svou ochranu, se opakuje ve chvíli, kdy se modelka skrývá za hustou hradbou plastových vláken. Zapracování neoděvního materiálu do oděvu se povedlo.

Michalina Szurgot pochází z Polska a ve své závěrečné práci zpracovává streetstyle a etno tak, jak ho známe i z našich ulic. Kompletní styling včetně bot, čepic, ledvinek a gymsacků přednáší příběh o městském nomádovi, praktické stránce i emocích. Aplikace obličejů a motiv batiky na pohodlných bundách jsou třešničkou na dortu.

Triin Amur z Estonska představila kolekci unisexových kabátů z vlny. Minimalistické modely měly precizní zpracování a střih návrhářce umožnil pracovat nejen s metráží jako takovou, ale také s menšími zbytky materiálu.

Janina Volkmer druhý blok uzavřela a se svou kolekcí se stala vítězkou módní sekce Diploma Selection. Závěrečná práce inspirovaná Islandem používá lidové motivy a lokální prvky a je založená na kontrastech a symbolech, vrstvených přes sebe. Divoká příroda Islandu, led a oheň a tvrdé a měkké struktury, to vše se odrazilo do práce kombinující umělá a přírodní vlákna, krejčovinu i pletení a hlavně lesklý lurex a přírodní odstín merino vlny, ze které Janina vytvořila masivní pleteniny.

Daniel Arosemena otevře poslední blok kolekcí Folkloric sins of a modern dandy. Kolekcí pokládá otázku, kdo je dandy současnosti, jaký je jeho historický základ a kam by snad mohl kráčet dál. Nebojí se používat mašle, krajky, grafické potisky a barvu, v místy trochu zběsilých kombinacích. Výsledkem je kolekce, která pracuje s kulturním dědictvím mužských kmenů minulosti. A jaká je odpověď na položenou otázku? Je to spíše výzva. Jestliže se minulé generace nebály používat prvky až zženštilé, proč by je nemohla použít i generace současná? Troufne si moderní dandy na kraťasový overal?

Elvira Tomalevska z Bulharska představila práci The Presence Shift. Inspiruje se lidovými řemesly i variabilitou lidového oděvu. Na mokro zpracovaná plsť z ovčí vlny je v práci stejně důležitá jako hra s rukávy a jejich počtem. Více rukávové šaty, kabát i košile umožňují maximální variabilitu a zároveň dávají nositeli možnost zabalit se a skrýt se tak před nepřátelským světem.

Španělka Carlotta Barrera soutěžila s kolekcí Amonet, inspirovanou pracovními oděvy. Modrobílá barevnost bílého a indigem barveného plátna, bílé košile a zástěry, modré pracovní kalhoty, blůzy a kabáty nás přenesly svým zpracováním do dob, kdy manuální práce vyla nevyhnutelným základem a recyklace nutností. Carlotta pracuje s motivem destrukce a oprav, záplaty a látání využívá jako dekorativní prvek a podobně nezapomíná ani na otřepené okraje. Monterky nikdy nebyly tak krásné.

Tři bloky přehlídek uzavřela Nikki Duijst, favoritka soutěže. Se svou pruhovanou kolekcí už letos zvítězila nad všemi ostatními nizozemskými účastníky a výsledek soutěže Lichting 2015 byl očekáván i na Diploma Selection. Nikkiina dospělá kolekce pracuje s pruhy a jejich pravidelnou nepravidelností. Na vespod oblečené overaly vrství průsvitné vrstvy a pruhy do prostoru přivádí použitím plisé. Dokonalý a promyšlený styling i zpracování však nakonec na vítězství nestačil.

Fashion část soutěže Diploma Selection je zajímavým pohledem na evropský oděvní design, nezatížený komerční stránkou věci. Zatímco polské autorky se zaměřily na nositelnost a streetovou inspiraci a silně zastoupená nizozemská skupina se nebála přijít s avantgardními pojetími inspirace, středo a východoevropské autorky se zaměřily spíše minimalistickým směrem. Proč právě minimalismus? Je to strach nebo dědictví minulosti? Zodpovězení může být branou k pochopení i českého stylu a klíčem ke komerčnímu úspěchu českých značek.

Galerie

Další články