Eleni Kliamenaki, zdroj: IKEA Eleni Kliamenaki, zdroj: IKEA

V interiérech lidé nejvíc bojují s úložnými prostory a osvětlením, říká Eleni Kliamenaki z IKEA

Eleni je interiérová designérka v IKEA a říká, že to, co je na této švédské firmě jedinečné, je firemní kultura a lidi, kteří tam pracují. Rozhovor probíhal v prostředí obchodního domu na Černém Mostě, tedy na domácí půdě. Reálným domům a bytům se letos snažili přiblížit zas o kousek víc, když pokoje dostaly klasické stěny, stropy, okna nebo vikýře tak, aby co nejvíce navozovaly skutečné prostředí panelákových bytů nebo zástavby rodinných domů. Hlavní interiérová designérka pro Česko, Slovensko a Maďarsko říká, že IKEA totiž zároveň ukazuje možnosti a variace nových uspořádání bytů, a že přehnanost některých interiérů je záměrná, aby si lidé uvědomili, že něco takového je vůbec možné.

Začněme od úplného začátku, o čem je vlastně práce interiérového designéra v IKEA? Ráda bych více poodkryla Tvou práci a v čem spočívá Tvoje role? Jak vypadá Tvoje každodenní práce?

Začnu obecněji, naše oddělení se jmenuje Communication and interior design a je složené z interiérových designérů, dekoratérů a grafiků a každý tým pracuje na nějakém samostatném úkolu. Čistě za interiérové designéry, naším úkolem je připravit produkty, které zákazník vidí na prodejně. Naše práce není o navrhování produktů, ale o tom, správně je odprezentovat. To znamená ukazovat je způsobem, který odpovídá nejnovějším trendům, jenž se každý rok mění. K tomu ještě poskytujeme podporu oddělení marketingu a PR při různých akcích, reklamě, komunikaci.

Co tě přivedlo k interiérovému designu a práci pro IKEA?

K interiérovému designu jsem se vlastně dostala náhodou. Důležitější, než co mě do IKEA přivedlo, je ale pro mě říci, co mě na tady chytlo a proč jsem tady už 14. rokem. Jde o firemní kulturu a lidi, se kterými člověk pracuje. Každý den se posouvám a rozvíjím, je to o dlouhodobých cílech a způsobu, jak se IKEA snaží vyjadřovat svou vizi a předávat ji lidem. Vizí je vytvářet lepší bydlení pro lidi. Tohle je pro mě velmi atraktivní, zvlášť když vidím, že tím žijí lidé uvnitř firmy a opravdu jsme schopni to předat zákazníkům.

Tím, jak je IKEA velká firma, je design proces vcelku svázaný pravidly, zároveň je způsob práce hodně nastavený na sdílení a co-creation, je to tak? Jak takový kreativní proces vypadá v praxi?

Přestože člověk musí respektovat řadu pravidel, které jsou dané velikostí naší firmy, je to hodně o tom, jak věci začínají. Vždy začínáme u zákazníka. To znamená, že IKEA je velmi dobrá v monitorování a pozorování toho, jak lidé opravdu žijí a co potřebují. Tahle analýza společně s dalšími společenskými faktory pomáhá designérovi v pochopení skutečného problému, který zákazník řeší a dokáže jej pak pochopit v celé jeho šíři.

V každé regionální oblasti, tady je to Česká republika, Slovensko a Maďarsko, designéři pracují s produkty tak, aby respektovaly lokálně kulturní specifika, při čemž využíváme nástroje a metodiky, které máme k dispozici ze švédské centrály. Je to určitě náročný, a ne vždy nejrychlejší proces, ale obsáhne vše od výzkumu až po testování a je velmi důkladný.

Jaká je spolupráce v prostředí, kde pracuje více designérů a prostředí je tedy celkově více kreativní?

I na to máme nastavené procesy, které dobře fázují projekt. V každém případě je vždy potřeba dodržovat deadliny, funkční pravidla a omezení daná produktem nebo specifikem problému. Rozhodnutí o návrzích jsou pak postupná. Při nápadech, na kterých se podílí více designérů, je pak důležitý společný cíl nebo idea, ke které směřujeme a kterému jsou dílčí rozhodnutí podřízené. Ve výsledku to chrání designéra i tým, aby se nerozpadl a všichni zůstávali stejně sladění.

Jsme v obchodním domě na Černém Mostě. Můžeš představit aktuální trendy a co je za nimi?

Kromě celkových trendů pro tento rok, zde máme produkty, které svou barevností reflektují sezónu. První pokoj, který zákazníci mohou vidět při vstupu, má barevné schéma kombinující tmavě modrou, tmavě zelenou, prvky zářivé žluté, doplněné o nové textilní textury. Je to jedno z vyjádření letošního tématu Udělejte si více místa pro na život. Jednotlivé prvky vychází z výzkumu na trendy v barvách.  Postupně přes rok představíme interiéry, které jsou více grafické, ostré, jasnější barvy. Během podzimu, jara a léta se budou témata a pokoje postupně posouvat. Tematicky budeme řešit Udělejte si více místa na oslavu a Udělejte si více místa na hraní, které jsou laděny do hravé růžové. Koncem roku se přesuneme k přírodnějším barvám a materiálům a tématu Udělejte si více místa na přírodu.

ODGER, zdroj: IKEAODGER, zdroj: IKEA

VÄGMÅLLA, zdroj: IKEAVÄGMÅLLA, zdroj: IKEA

Jakým způsobem zjišťujete to, co zákazníci potřebují nebo jaké produkty se jim líbí? Jak zjišťujete trendy v bydlení?

Těch způsobů je několik. Jednak jde o sbíraní dat pozorováním právě na obchodních domech, různými rozhovory nebo tzv. home visits. Jde o návštěvy domácností, kde přijdeme do rodiny domů a bavíme se s nimi o tom, jak bydlí, co jim vyhovuje, s čím naopak zápasí. Každý obchodní dům tyto návštěvy domácností dělá asi dvakrát ročně a poznatky a postřehy se pak projevují v tom, jak navrhujeme ukázkové pokoje v obchodních domech. Snažíme se, co nejvíce napodobit jejich domácí prostředí, ať už jde o velikost pokojů, koupelen, umístění oken, málo úložného prostoru, jak se poprat s malou tmavou vstupní chodbou, nebo jde o nějakou specifickou životní situaci jako narození dětí nebo domácí zvířata.

S čím tedy lidé v nejvíce bojují?

Málo úložného prostoru a osvětlení. Většina domácností má jedno světlo umístěné uprostřed pokoje a myslí si, že to stačí, přitom je to právě naopak. Když se například zákazník rozhlédne po našich ukázkových pokojích, tak si může všimnout, že nikde není jen jedno centrální světlo, ale jsou tam různé typy osvětlení různé intenzity. Třeba to jsou právě ty znalosti našich interiérových designérů, které chceme našim zákazníkům zároveň předat – ukázat jim možnosti a výhody různých typů osvětlení podle funkce a účelu užívání. Jiné světlo je potřeba do kuchyně, jiné do obývacího pokoje nebo ložnice. Takové vzdělávání nebo osvěta není potřeba ohledně osvětlení nebo jak využívat úložné prostory, týká se to i nových barevných schémat a jak je kombinovat. Vlastně to může vypadat, že náš obchodní dům je jedna velká učebnice. Předávat znalosti tímto praktickým příkladem funguje.

Eleni Kliamenaki, zdroj: IKEAEleni Kliamenaki, zdroj: IKEA

Pro IKEA pracuješ už 14 let, jak velký dopad má IKEA na Tvůj vlastní designérský rukopis? Jak se za tu dobu proměnil?

Hodně. Což je i něco, co říkáme našim zákazníkům: že život se mění a tím pádem se mění i jejich potřeby, tužby, což má dopad na to, jak žijeme. Děje se to mně stejně jako milionům dalších lidí. Je to přirozené. Z pohledu IKEA je nutné tyto změny pozorovat a na proměňující se potřeby reagovat novými řešeními, které budou funkční.

Když se zamyslím nad mým vlastním stylem, dřív jsem byla více minimalistická a za ty roky jsem se posunula spíše k moderní klasice. Volím hlubší, temnější barvy spíš než jasné a čisté, nebojím se nedokonalostí. Vlastně je to neustálý vývoj a způsob, jak v sobě člověk pořád objevuje něco nového. A jsem si jistá, že od teď za 10 let se na to budu dívat zase jinak.

Když je člověk mladší, tak je v tomto ohledu radikálnější, což je pochopitelné, protože se potřebuje nějak vyhranit a ve světě designu ukázat vlastní jasný názor. V tomto ohledu je potřeba u designérů v IKEA mít mindset nastavený na spolupráci, společné navrhování a sdílení, protože neustále pracujete s dalšími designéry a kreativci a ve výsledku se podílíte na jedné věci. Vlastně to ani nejde individuálně prosazovat jen sebe, když celá firemní kultura stojí na spolupráci.

Máš nějaké oblíbené IKEA produkty, které sis oblíbila? A čím si Tě získaly?

Já žádný konkrétní oblíbený produkt nemám, ale to jsem neměla nikdy moc u ničeho. Je to spíš o tom, že se mi líbí nějaký způsob řešení, nebo styl nějaké řady. Takto mám ráda například kolekce PS nebo kolekci Stockholm, které jsou limitované. V nich vždycky najdu něco, co si na určitou dobu oblíbím. 

Galerie

Další články