Ustláno na designu. Kde najdete nejhezčí české hotely, které mají design na prvním místě

Časy se mění. Architektura a design zaměřené na ubytování už nejsou spjaty pouze se jménem Karla Hubáčka a Ještědem. Designové hotely se od revoluce rozrostly jak houby po dešti. Vlaštovkou mezi design hotely ve střední Evropě byl pražský hotel Josef od architektky Jiřičné. Pozornost architektů se postupně neubírala jen na hlavní město, ale i na jiná místa, která nocležníkům kromě estetického zážitku slibovala zejména klid. Dobrým příkladem může být třeba Fabrika Hotel v centru Humpolce projektantů OK Plan Architects, který získal ocenění Stavba roku 2012 nebo excentrická a jen o rok starší Miura od Labor 13, která vyrostla na rovinaté planině obklopené Beskydskými vrchy. V posledních letech je doplnily další.

Long Story Short hostel

Na začátku byla láska k cestování, zájem o gastronomii a hotelnictví i slabost pro architekturu a design. K tomu se přidala touha vytvořit v centru Olomouce prostor, ve kterém budou lidé sdílet  zážitky pod jednou střechou. Dvě mladé dámy, podnikatelka Eva Dlabalová a designérka Denisa Strmisková, daly dohromady cestovatelské i pracovní zkušenosti a vybudovaly hostel s kosmopolitní uvolněnou atmosférou. „Podoba hotelu vznikala průběžně. Nechala jsem představy volně plynout spolu s tím, o co si prostor sám říkal. Zásadní pro mě bylo použití kvalitních materiálů jako dřevo, kov a beton a jejich kombinace s pastelovými barvami.“, říká Strmisková.

Long Story Short Hostel Photo: Josef KubíčekLong Story Short Hostel Photo: Josef Kubíček

Její prioritou byla funkčnost se zaměřením na detail a dostatek osobního prostoru. Příkladem může být společná koupelna, kde má host soukromí i díky převlékárně či prostoru, který je určen pouze pro líčení nebo vysoušení vlasů. Hodně času designérka věnovala osvětlení. Její snahou bylo, aby světlo podtrhlo velkorysost a jednoduchost prostoru. Docílila toho pomocí světelných pásků, které svítí do ploch a vyzdvihují rozmanité klenutí oblouků chodeb. Nábytek a příslušenství jsou většinou české, vyrobené na míru lokálními řemeslníky (Master & Master nebo RAV Slezák). Designérka ho jen sladila s nábytkem z 50.-70. let, na jehož výběru se podílel Miroslav Bednář z pražského Retroobjects. Za vizuálním stylem hostelu, který lze najít i v detailech (směrovky hotelu, hygienické lahvičky s logem), stojí Jan Košátko. Privátní pokoje a recepci malbami ozvláštnil David Minařík.

Long Story Short Hostel Cooking Bar photo: Josef KubíčekLong Story Short Hostel Cooking Bar photo: Josef Kubíček

 

Mezi plůtky

Mezi plůtky byl první dům, který si vysnila. Když romantické stavení v Čeladné uviděla, připomnělo ji dětství v dřevěnici za kopcem, vybavila si babičku ve vlněné vestě, neopakovatelnou vůni i teplo kamen. Designérka Daniela Hradilová umí vdechnout starým domům nový život a přitom zachovat jejich vzpomínky, tak jakoby se přenesly v čase. „Napadlo mě, že bych tu mohla uskutečnit svůj sen. Oživit starý dům v čisté krajině – vyslovit se skrz místní a tradiční materiály“, říká.

Mezi Plůtky. Zdroj. www.meziplutky.czMezi Plůtky. Zdroj. www.meziplutky.cz

Stavení ji okouzlilo čistotou, strohým obdelníkovým půdorysem a krásnou mansardovou střechou. Okna zůstala navenek původní stejně jako dispoziční řešení uvnitř. V podstatě jen fasáda dostala nový bílý kabát. Hradilová nechala zvětšit pár průchodů a na střechu položit nový dřevěný ručně štípaný šindel. Dům nemá mnoho dekorací. Jeho síla spočívá v jednoduchosti, nábytek je vyroben z masivního dubu. K vidění je tu pár solitérních kousků jako například houpací židle od Patricie Urquioly pro Kartell. Zeď zdobí autorský květinový gobelin od Petra Nikla. To, že se jedná o výjimečné místo, dokládá, že Mezi plůtky byly před Vánoci vyhlášeny absolutním vítězem Amazing Places roku 2017.

 

Mezi plůtky. Zdoj. www.meziplutky.czMezi plůtky. Zdoj. www.meziplutky.cz

City.city

Pozornost zaslouží i hotel City.city, který se zrodil ve městě plném protikladů, a pod kterým je Hradilová rovněž podepsána. City je koncipován jako městský hotel odrážející atmosféru průmyslové Ostravy. Hradilová tu použila odhalené železné nosníky a cortenový plech, které doplnila masivní dubovou podlahou a obklady ze starého dřeva. Nábytek, který tvarem i barvami rozsvítil interiér hotelu, je od dánské značky Hay. „Útulnost je to, co hosté hledají. Vnímám ji jako velké téma současného designu.”, myslí si Hradilová.

City - City Ostrava Zdroj. city-city.czCity - City Ostrava Zdroj. city-city.cz

Zikmundov

Široko daleko jsou jen pastiny a lesy. Čas vám tu říká pane. Můžete se oddat snění, rozjímání a nicnedělání. Někteří hosté říkají, že je to místo, které má dobrou karmu. Podobně to vidí i majitel penzionu Zikmundov Adam Havlíček: „Mám rád místa, ze kterých dýchá historie a Zikmundov je pevně zakořeněný v krajině stejně jako hrad Buchlov na protějším kopci.“ Původně to ale bylo Toskánsko, které Havlíčkovi učarovalo. Na něm oceňuje nejen vína a jídlo, ale především umění souladu starého s novým. A o to se snaží i v Zikmundově. To, že za přestavbou stojí poloviční Toskánec, je ale už náhoda.

Zikmundov. Zdroj. www.zikmundov.czZikmundov. Zdroj. www.zikmundov.cz

Dřív tu stála hájenka ze 17. století, ze které se zachovala původní velikost, hmota a pozdně renesanční kamenné pilíře. Architekt Luděk del Maschio měl při přestavbě stejně jako při navrhování všech pokojů volnou ruku. Najdete jich tu devět a každý je osobitý. Svůj podíl na tom mají i překrásné tapety od Piera Fornasettiho. Ubytovat se můžete v například v Poličkovém nebo Vzdochoplaveckém, který obzvlášť v zimě nabízí nádherný výhled na zasněžené lesy a tajemný Buchlov. Televizi tu nehledejte. Místo ní si ale můžete dopřát poslech hudby, kterou vám zprostředkuje dánský Bang & Olufsen. „Říká se, že ticho léčí, já k tomu dodávám, hudba a ticho léči.“, doplňuje majitel výčet specifik.

Vzduchoplavecký pokoj. Zikmundov. Zdroj. www.zikmundov.czVzduchoplavecký pokoj. Zikmundov. Zdroj. www.zikmundov.cz

 

Pytloun Grand Hotel Imperial

Konstruktivistická stavba s prvky art deca i funkcionalismu bývala ve 30. letech chloubou Liberece. Poválečnými událostmi vše nabralo rychlý spád a hotel chátral. O jeho vzkříšení se před třemi lety zasloužil hoteliér Lukáš Pytloun. Na obnově spolupracoval se studiem Vrtiška-Žák. Vše vznikalo za pochodu, plány nebyly a z vybavení se nedochovalo nic. Původní podobu hotelu si návštěvníci mohou připomenout jen na fotografiích nad schodištěm.

Imperial - pokoj 301 - Na vlne - Ondrej Kamenicky. Zdroj. Pytloun HotelsImperial - pokoj 301 - Na vlne - Ondrej Kamenicky. Zdroj. Pytloun Hotels

Lukáš Pytloun ke spolupráci přizval několik předních českých designérů a s jejich pomocí se mu podařilo vybudovat hotel, který je přehlídkou toho nejlepšího z českého designu. Při vstupu do hotelového lobby, kterému dominuje zlatá, zaujme lustr s opálovými koulemi od Lasvitu. Autorem je Maxim Velčovský a při navrhování se inspiroval původním návrhem. Nezapomenutelné noci návštěvníci zažijí v jednom z šestatřiceti pokojů pojmenovaných jako třeba Graphic (Michal Kunc), Naruby (Tereza Šašková a Bořek Šípek, který je autorem lustru a skleněné mozaiky v koupelně). Ulehnout mohou na otočné posteli v Gallery room (Barbora Sacher) nebo v Analepse 118 (Skubb), kde si můžete představit, jak mohl pokoj vypadat, kdyby k rekonstrukci nedošlo.

Grand Hotel Imperial - lobby - studio Vrtiška Žák. zdroj. Pytloun HotelsGrand Hotel Imperial - lobby - studio Vrtiška Žák. zdroj. Pytloun Hotels

 

Výčet mít, kam se vydat a kde se ubytovat, by mohl pokračovat. Je na vás, zda si najdete místo, kde se vrátíte sami k sobě a své myšlenky tu necháte tiše plynout nebo dáte přednost městu. Možností je nespočet. A to je dobrá zpráva.

 

Galerie

Další články