UNESCO, teď Liberec. Zámiš vyhrál soutěž na vizuální styl 5. největšího města

Město Liberec našlo fungující vizuální identitu. Podle odborníků bude vítězný a radou města schválený návrh designéra Ondřeje Zámiše velmi dobře fungovat v tiskovinách a při propagaci města směrem k turistům. Do dvoukolové grafické soutěže, kterou měla na starosti odborná organizace CZECHDESIGN, se přihlásilo přes 160 designérů. Zámiš, který má na kontě například vizuální identitu prezentačního centra UNESCO v Kutné Hoře, zaujal porotu praktickou, jednoduchou a současnou grafikou. „To, co v logu působí možná trochu suše, získává v rozpracovaných aplikacích živost" uvedl při hodnocení prací porotce prof. Rostislav Vaněk.

Ondřej Zámiš se stal autorem vizuálního stylu pátého největšího města v České Republice, a získal tím zakázku na vypracování kompletního grafického manuálu za 315 tisíc Kč. Liberec podepsal s vítězem licenční smlouvu a začíná spolupracovat na tvorbě grafického manuálu. Nová vizuální identita se poté začne postupně aplikovat do praxe.

ODBORNÁ SPOLUPRÁCE

Soutěž na nový vizuální styl vyhlásil Liberec dříve již dvakrát a dvakrát ji také zrušil. Důvodem byl nízký počet prací, které dostatečně nereprezentovaly požadavky na kvalitu stanovené vyhlašovatelem. Vedení města se jednohlasně shodlo, že výsledky designérské soutěže musí přinést kvalitní prezentaci města. Proto se Liberec rozhodl svěřit organizování soutěže do rukou sdružení CZECHDESIGN, které již přes 10 let organizuje designérské soutěže, a úspěšně tak dostává design do praxe.

Ondřej Zámiš - nový vizuální styl měst LiberecOndřej Zámiš - nový vizuální styl měst Liberec

Podle náměstka primátora pro školství, sociální věci a kulturu Ivana Langra pomohla městu spolupráce s CZECHDESIGN nastavit soutěž tak, že výsledky konečně odpovídají původním požadavkům. „Soutěže tohoto typu, kdy je cílem spolupráce s kreativci, jsou velmi specifické, a proto jsme ocenili pomoc odborníků,“ konstatoval Ivan Langr. „Je dobře, že město konečně bude mít jednotný vizuální styl, protože bez něj byla podoba našich propagačních materiálů rozbitá. Nový grafický manuál nám nejen usnadní práci s grafickými materiály města, ale také výrazně zpřehlední naši komunikaci s návštěvníky Liberce,“ komentoval Ivan Langr.

Soutěž probíhala ve dvou kolech a mohli se do ní hlásit všichni profesionální grafičtí designéři i studenti designérských oborů. Jednotlivé výstupy, jako jsou propagační letáky nebo samotné logo města i rámcový obsah celého grafického manuálu, který bude zpracovávat vítěz soutěže, byly součástí zadání soutěže.

Soutěžící, kteří se druhého kola zúčastnili, ale nebyli vybráni, získají za svou práci skicovné ve výši 30 tisíc Kč. „Jsou to profesionální a funkční výstupy,“ zhodnotil soutěžní práce v druhém kole porotce a grafický designér Lukáš Kijonka.          

Ondřej Zámiš - nový vizuální styl města LiberecOndřej Zámiš - nový vizuální styl města Liberec

HODNOCENÍ SOUTĚŽE

Sedmičlenná porota, ve které zasedli jak zástupci města včetně primátora Tibora Batthyányho a náměstka primátora Ivana Langra, také odborníci jako je profesor Vysoké školy uměleckoprůmyslové Rostislav Vaněk nebo grafičtí designéři Věra Marešová a Lukáš Kijonka, měla nelehký úkol. V prvním kole se do soutěže po velkém ohlasu na sociálních sítích přihlásilo 164 designérů. Porota vybrala tři nejlepší k postupu do druhého kola. V něm soutěžící předkládali už částečně rozpracovaný grafický manuál, který museli před porotou osobně prezentovat.

O AUTOROVI

MgA. Ondřej Zámiš vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, ateliér grafického designu a vizuální komunikace. Absolvoval v roce 2008. Téhož roku získal ocenění v soutěži Národní cena za studentský design. Nyní má vlastní studio a věnuje se grafickému designu, výstavní grafice, tvorbě Corporate Identity, časopisů, katalogů, knih a webdesignu. Má za sebou kvalitní realizace jako například vizuální identitu pro Dačický dům v Kutné hoře (vzdělávací a prezentační centrum kulturního dědictví UNESCO), grafický design stálé expozice klášterů Český Krumlov nebo vizuální identitu plzeňského Divadla Alfa.

Galerie

Soutěž na novou vizuální identitu Galerie hlavního města Prahy

Soutěž na novou vizuální identitu Galerie hlavního města Prahy

Deadline: 22. květen 2017, 12:00
Odměna: zakázka pro vítěze za 400.000 CZK, odměny pro 5 finalistů celkem 130.000 CZK
Kategorie: Grafický design
Příležitosti: Soutěže
Soutěže o nový vizuální styl města: úspěch i propadák

Další články