Foto. Juliana Vlčková Foto. Juliana Vlčková

Unaveni horkem a špatným designem. Srpen pohledem šéfredaktorky

Hodně horka, málo vody. To je zkratka pro letošní srpen. Všichni se snažili před teplem schovat a ideál byl jasný, stín a studený drink. My jsme se ale sluncem unavit nenechali a pokusili se neztratit kritické racio ani v letním parnu. Podívejte se s námi, co nás během druhé poloviny prázdnin zaujalo.

První vydání Vogue. Obálka, která rozhodně vzbudila emoce. Do odborných diskuzí se ostatně pustil každý od Ornelly Štikové po šéfredaktory konkurenčních médií. Těžko tak můžeme zůstat stranou, tento „launch“ si prostě pozornost zaslouží. Snaha o politický přesah časopisu, jasné poselství a apel, že láska a pravda pořád mají šanci, je rozhodně respektu hodným východiskem. Překombinované zpracování přední stránky, které spíš mate, než láká, budí rozpaky. Obsah, kde mají být nositelem intelektuální linie a souvislostí s bývalou první dámou Emma Smetana a ufňukaný Michael Kocáb, už je čisté zklamání. No potěš pánbůh, chtělo by se říct. Proč neměla redakce „koule“ na Zdenu Mašínovou nebo Vlastu Chramostovou? Lifestyle napůl cesty mezi A2 a Elle. Škoda.

První obálka české mutace časopisu Vogue. Zdroj. mediaguruPrvní obálka české mutace časopisu Vogue. Zdroj. mediaguru

Velké haló patřilo v srpnu i kolaboraci Mattoni s lokální uměleckou scénou. Italští vlastníci licence na stáčení vody v západních Čechách jsou v šikovném marketingu kovaní a tohle je jejich další zářez par excellence. Ačkoliv již celý rok platí zákaz vylepovat billboardy u dálnic, a na cestách nás tak všude provází jen velkoformátové české vlajky, Mattoni se odradit nenechá a vymýšlí, jak svůj label prosadit, kde se dá (i nedá). Jejich pověstné orlice, které se staly součástí lokální pop-kultury, nechala firma přetvořit úspěšnými autorkami. Cestou na letiště tak narazíte na dílo Mileny Dopitové, naivně líbivá hvězda magazínů Míla Fürstová pak pomalovala orla na rozkopané D1. Nebýt majiteli Italové, člověk pochválí Čechy nad vynalézavostí a pověstnou vyčůraností. Naštěstí se ale úspěšný kolos nechová k českému dědictví jen macešsky, ale razí i úspěšné a kvalitní kolaborace, které podporují lokální design. Za zmínku stojí spolupráce Mattoni s Janem Čapkem a Markem Mikovcem, stejně tak se povedla soutěž na nové etikety pro Fruttimo. Tak snad i ta Kyselka jednou povstane jako bájná orlice z popela.

Orlice u dálnice od Míly Fürstové. Zdroj MattoniOrlice u dálnice od Míly Fürstové. Zdroj Mattoni

Jsou značky, které můžete mít rádi sebevíc, ale někdy zkrátka šlápne vedle i mistr. Nová vizuální identita firmy Bomma vypadá skvěle. Až na to, že je to logo spíše pro firmu Oomo (ta mimochodem v Los Angeles doopravdy existuje). Pod realizací se nepodepsal nikdo jiný než studio Najbrt. Celý koncept je jako vždy nadmíru sofistikovaně odůvodněný a propracovaný. Implementace vizuálního stylu je funkční. Promo materiály lákavé. Profi práce. Teď už jen stačí použít ta správná písmenka.

Nové logo značky Bomma. Zdroj. DesignportalNové logo značky Bomma. Zdroj. Designportal

Na týdny designu můžete momentálně cestovat, co je rok dlouhý. Své vlastní přehlídky má většina evropských měst a návštěva je často inspirující a přínosná. My se díky opravdu vstřícné a ochotné spolupráci s Českými centry vydali na konci srpna na Stockholm Design Week, resp. jeho letní edici. Tu organizátoři promovali jako důležitou událost severského léta, kde se představí zásadní novinky nordického designu a nadcházející trendy vůbec. Kdo jiný než severští minimalisté vás nezklamou, nebo? Týdenní akce provázaná s veletrhem Formex s podtitulem „Unexpected gatherings“ nabídla opravdu nevšední setkání. Takovou kumulaci kýče, nevkusu a pozlátka by jeden nečekal ani na oblastních trzích na konci světa. Vánoční světýlka, keramická zvířátka a strakatý etno dekor. Sem zkrátka už raději ne.

Expozice na Stockholm design weeku. Zdroj. Veronika PařízkováExpozice na Stockholm design weeku. Zdroj. Veronika Pařízková

Co nás v létě ale opravdu nadchlo, je prolnutí designu a přírody. Zásluhu na tom má partnerská dvojice, která v brdských lesích instaluje své vlastní lavičky. Narazit na ně můžete na místech, ze kterých je krásný rozhled nebo prostě lákají k rozjímání. Blahoš Matějka a Zuzana Vrzalová svépomocí vyrábějí a instalují dřevěné lavičky, mimochodem velmi povedené, nechají vás ale také vytvořit sezení vlastní. Proč se nám tento zdánlivě prostý nápad tak líbí? Protože je v něm tolik nadšení a víry v to, že obyčejná věc může změnit svět, až to dojímá. A zároveň šíří inspirativní myšlenku, že i malá akce může mít velký smysl.

Detail lavičky. Zdroj. Bloumej BrdyDetail lavičky. Zdroj. Bloumej Brdy

Prázdniny jsou za námi, což ale znamená, že podzimní akce jsou už těsně za dveřmi. Designblok se chystá na dvacetileté oslavy, zkraje měsíce propukne fashion šílenství jménem MBFW, otevře se spousta nových výstav a Češi se rozjedou do Paříže a Londýna reprezentovat naše barvy. My to rozhodně budeme sledovat!

Další články