Světový messenger bag se rodí v Česku (1/3)

Byl poslední říjnový den roku 2017, když se na nás obrátil pan Rudolf Chvátal, viceprezident pro rozvoj společnosti Ingredi Europa. Ta je významným distributorem příslušenství k mobilním telefonům a počítačům, zejména značky Apple. Pro český trh hledají dlouhodobě vhodné tašky, a protože se jim to nedaří, rozhodli se vyvinout vlastní, a to rovnou 4 verze. S podobným vývojem neměla společnost zkušenosti, a tak oslovila Czechdesign.

Od prvotních diskuzí o tomto nápadu bylo jasné, že Ingredi ví co potřebuje a chce. Dobrá znalost trhu, distribučních cest, potenciálních zákazníků, konkurenční nabídky i finančního plánování svědčila o tom, že projekt má velkou šanci na úspěch. Nadšení a odhodlání bylo pak další neméně důležitou ingrediencí, která u jeho zrodu stála. Ambice byly veliké - evropský, možná i světový trh, prodeje v řádu tisíců.

Během 1 týdne jsme připravili návrh projektu, který je vlastně cestou jakou krok po kroku k finálním produktům dospět, v rámci konkrétního harmonogramu a rozpočtu. Do 2 týdnů jsme si projekt se zadavatelem schválili a začali na něm pracovat. Svižné tempo bez zbytečných prostojů se tak stalo další velkou výhodou této spolupráce.

Cíl projektu

Navrhnout a připravit k výrobě sadu prémiových doplňků k Apple MacBook, které budou vzhledově perfektní a zároveň budou mít výraznou funkční přidanou hodnotu oproti konkurenci.

Jak jsme na to šli

Základními prvky navrženého procesu byly výzkum, rešerše, uzavřená designérská soutěž a testování. Prioritním typem zavazadla, na který jsme se zaměřili, byl pánský messenger bag (taška přes rameno) určený na každodenní nošení a vhodný pro MacBook 15¨.

První fáze

Na základě know-how zadavatele i našich vlastních zkušeností jsme si definovali základ zadání. Zásadní pro nás ovšem bylo získat názory, zkušenosti a požadavky od skutečných uživatelů, pro které bychom měli tašku vyvíjet. V tomto případě šlo o muže mezi 25 – 45 lety, aktivní městské uživatele MacBooku, kteří s ním často cestují a používají messenger bag.

Pozvali jsme si proto 6 takových lidí k jednomu stolu a ptali se jich. Proč používají messenger bag a proč právě tento? Proč někdy používají jiné zavazadlo? Jak ho používají a co je pro každodenní funkčnost nejdůležitější? Koukali jsme se (samozřejmě s jejich souhlasem :-) do jejich tašek, abychom viděli, co tam nosí, jak si obsah organizují, jak využívají jednotlivé jejich funkce. Nechali jsme je reagovat na desítky na trhu dostupných tašek, abychom se dozvěděli, co je na které správně a co naopak. Zjišťovali jsme, jak probíhá rozhodovací proces při nákupu nového zavazadla. A protože šlo o kvalitativní výzkum, vždy jsme šli do hloubky a věděli jsme tak “proč” mají respondenti takové názory, přání atd. Nejen tu povrchní informaci, že například barva by měla být černá a hnědá.

Důležitou součástí bylo také testování materiálů pro výrobu messenger bagu. Proto jsme do projektu zapojili knihovnu materiálů Matério Prague. Jejich odborníci nám doporučili vhodné materiály a udělali výběr, který jsme s uživateli testovali. 

Po této dvouhodinové facilitované diskuzi jsme byli o tolik dál. Utvrdili jsme se v některých našich hypotézách a spoustu dalšího jsme se dozvěděli. Mohli jsme tak zkompletovat zadání pro designéry, protože jsme již dovedli specifikovat požadavky na vzhled, velikost, materiál, funkčnost a ergonomii.

První fáze dále zahrnovala důkladnou rešerši, a to jak nabízených konkurenčních bagů, tak vhodných designérů s relevantní zkušeností. Na základě našich doporučení a preferencí zadavatele jsme do soutěže následně vyzvali tyto 4 účastníky: Romana Kvitu, deForm, Boa DesignSegraSegra. Proč právě je?

ROMAN KVITA

Roman Kvita, zdroj: www.czechdesign.czRoman Kvita, zdroj: www.czechdesign.cz

Roman Kvita je produktový designér, absolvent pražské UMPRUM, ateliéru Produktového designu pod vedením Michala Froňka a Jana Němečka ze studia Olgoj Chorchoj. V roce 2015 spojil své síly s malířem Dominikem Běhalem a společně založili art-designovou značku nábytku NARKi. Jeho tvorba je rozmanitá od produktů ze skla, přes nábytek až po řešení interiérů a architekturu výstav. Mezi jeho úspěchy rozhodně patří 1. místo v soutěži Nachtmann NextGen 2013 a Red Dot Award 2015, obojí za kolekci lisovaného skla SPHERE. Jeden z jeho posledních projektů je návrh městského kola pro značku Suveren.

Jeho zkušenost s rozmanitými materiály a komplexní přístup k projektům byly hlavními důvody pro oslovení do uzavřené soutěže.

deFORM

Jakub Pollág a Václav Mlynář ze studia deForm, zdroj: www.studiodeform.com, foto: Žofie HelfertováJakub Pollág a Václav Mlynář ze studia deForm, zdroj: www.studiodeform.com, foto: Žofie Helfertová

Úspěšné designérské duo Jakub Pollág a Václav Mlynář získalo ocenění Grand designéři roku 2016 v nejprestižnějších českých designérských oceněních Czech Grand Design. Mají za sebou spolupráci s firmami Ton, Lasvit, Nachmann, i vývoj vlastních produktů, jako například interaktivní hru pro děti KOSKI. V současné době jsou také art direktoři sklárny Bomma.

K zakázkám přistupují důsledně a se 100% nasazením. Při jejich výběru do soutěže byla velkou výhodou i jejich zahraniční zkušenost, kterou získali při studiu Royal College of Art v Londýně nebo vývojem specifického produktu - cyklistické helmy Krust.

BOA DESIGN

Petr Mikošek a Michaela Vrátníková z Boa Design, zdroj: www.boadesign.czPetr Mikošek a Michaela Vrátníková z Boa Design, zdroj: www.boadesign.cz

Designérský pár Michaela Vrátníková a Petr Mikošek tvořící studio BOA design byl do soutěže jasnou volbou. Mají s vývojem i výrobou zavazadel bohatou zkušenost. Navrhli a produkovali několik vlastních kolekcí messenger bagů. Mimo jiné spolupracovali i s českou outdoorovou značkou Tilak, pro kterou navrhli kolekci oblečení Poutník, jejíž součástí je i povedený batoh

SEGRASEGRA

Eliška a Dagmar Mertovy, Segrasegra, zdroj: designérkyEliška a Dagmar Mertovy, Segrasegra, zdroj: designérky

Sestry Eliška a Dagmar Mertovy mají vlastní značku městského oblečení SegraSegra. Navrhují a vyrábějí jak městskou módu, zejména pro cyklisty, tak zavazadla a doplňky nejen z recyklovaných materiálů. Jejich specialitou jsou produkty z použitých cyklistických duší.

Do soutěže jsme je oslovili právě díky jejich zkušenosti s designem i výrobou oblečení a zavazadel a ekologickému přesahu jejich značky.

Všichni účast přijali a my tak měli velkou naději, že se sejde dostatek kvalitních návrhů. Jak se soutěž dále vyvíjela? Jak vypadaly návrhy? A kdo vyhrál? To se dozvíte již brzy v pokračování této case study.

Další články