Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Refresh kompletního vizuálu i showroomu si  nadělili experti na světlo z Light Works, zdroj: Light Works Refresh kompletního vizuálu i showroomu si nadělili experti na světlo z Light Works, zdroj: Light Works

Světlo je neviditelná součást života, říkají světelní experti z Light Works, kteří letos omladili vizuál i showroom

V prostorách bývalé textilní továrny v Nuslích našla skvělé zázemí pro svůj showroom firma s designovým osvětlením Light Works. Uprostřed rychle se měnící čtvrti, která má svou specifickou estetiku, najdete pořád staré omšelé ulice, opuštěné tovární haly, vedle kterých rostou nové byty i módní bistra. Právě do jedné z těchto hal se rozhodli Light Works umístit svůj světelný showroom, který tu funguje v dokonalé symbióze s industriálním designem budovy. V tomto stylovém prostoru si můžete prohlédnout designová světla, poradit se, kam se které nejlépe hodí, a načerpat spoustu zajímavých informací v oblasti interiérového osvětlení.

Světla z kamenného papíru i keramiky

Za projektem Light Works stojí Sára Maletičová a Pavel Boháč. Oba nabrali cenné zkušenosti u Sářina otce, Eugena Maletiče (a v jeho společnosti Delta Light), který se v oboru osvětlení pohybuje přes 25 let a předává své znalosti studentům designu a architektury na UMPRUMČVUT.

„Rady a zkušenosti od odborníka pohybujícího se v tomto oboru od devadesátých let jsou mnohdy doslova k nezaplacení. U zrodu naší společnosti stál a stále stojí jako náš mentor,“ říká Sára Maletičová.

 Celek působí jednoduše, přesto nadčasově. Branding i architektura, zdroj: Light Works Celek působí jednoduše, přesto nadčasově. Branding i architektura, zdroj: Light Works

Českému designu v oblasti osvětlení dominují svítidla vyrobená ze skla. Těmto výrobcům, kteří mají na českém trhu silnou tradici, se Light Works nesnaží konkurovat. Zaměřují se na originální design i netradiční materiály. Jejich obchod představuje designovou paletu španělských, dánských, italských, holandských či belgických výrobců světel, ať už jsou to svítidla z keramiky inspirovaná plisovanou látkou od katalánské značky Marset nebo lustry z kamenného papíru od dánského výrobce Lightyears, industriální svítidla od holandské značky Tonone nebo muránské skleněné lustry Zafferano.

V tomto roce se oba majitelé rozhodli, že si firma po pěti letech existence zaslouží nejen omlazení prostoru, ale celého vizuálního stylu firmy, včetně loga, sloganu i fontu. V prvním říjnovém týdnu tak proběhlo slavnostní otevření kompletně zrekonstruovaného showroomu, jehož realizace probíhala ruku v ruce s tvorbou nové vizuální identity, kterou vytvořila kreativní agentura Rising Studio.

Kompletní rebranding mělo na starosti Rising studio, zdroj: Rising studioKompletní rebranding mělo na starosti Rising studio, zdroj: Rising studio

Prvotní dispoziční koncepce přeměny prostor se ujal architekt Jan Fousek z ateliéru FADW. Konkrétní tvář pro aktuální prezentaci šedesáti druhů svítidel jim vtiskl designér Petr Hák.

Osvětlení má vliv na to, jak se cítíme

Osvětlení je jedním z nejdůležitějších prvků interiéru. Je neviditelnou součástí každodenního života, která ovlivňuje to, jak vnímáme okolní prostředí i jak se v něm cítíme. Light Works se od počátku snaží předat zkušenosti laické veřejnosti i architektům. Při výběru světla je třeba hledět na velikost a charakter prostoru, na to, co má světlo osvítit, k jakému účelu má sloužit a také jaké činnosti při něm chceme dělat.

Pavel Boháč a Sára Maletičová, majitelé Light Works, zdroj: Light WorksPavel Boháč a Sára Maletičová, majitelé Light Works, zdroj: Light Works

„Naší filozofií je spokojený klient, kterému se nesnažíme za každou cenu prodat svítidla, která se mu sice líbí, ale světelně by nesplnila jeho očekávání. Snažíme se vždy zjistit, jaké činnosti bude klient v daném prostoru vykonávat, aby osvětlení bylo odpovídající a on se cítil dobře,“ říká Sára Maletičová.

Řešení osvětlení je komplexní obor. Různá svítidla se hodí k různým účelům a v neposlední řadě světlo každý vnímá naprosto rozdílně, proto je chyba svítidla kupovat na eshopu. Světlo umí umocnit dojem z prostoru, při nevhodném použití ho umí ale také zcela zkazit.

Prezentace svítidel v showroomu Light Works, zdroj: Light WorksPrezentace svítidel v showroomu Light Works, zdroj: Light Works

 „Klienti často vybírají osvětlení pouze z hlediska designu, my jsme tady, abychom jim poradili i se světelnými aspekty, které jsou zásadní, ale klienti si to často neuvědomují,“ doplňuje ředitelka marketingu Lucie Truksová.

Knihovna světel: pro každé svítidlo vlastní box

Při prezentaci svítidel v showroomu je tedy velmi důležité, aby si jednotlivé produkty vzájemně nekonkurovaly a mohly vyniknout světelné efekty jednotlivých svítidel.

Prvotní koncepci přeměny prostoru se ujalo studio FAWD, zdroj: Light WorksPrvotní koncepci přeměny prostoru se ujalo studio FAWD, zdroj: Light Works

„Světla, která tu jsou, byla původně prezentována na polovičním prostoru. Byla jednoduše zavěšená ze stropu. Byl to takový designový chaos. Zákazník si pořádně nedovedl světlo představit v konkrétním prostoru, protože ho rušila ostatní světla,“ říká Lucie Truksová.

Požadavek na sofistikovanou a originální prezentaci rozmanitých druhů svítidel vyřešil designér Petr Hák jednoduchým, ale efektním systémem „knihoven“.

Každé světlo má svůj box, zdroj: Light WorksKaždé světlo má svůj box, zdroj: Light Works

„Zadáním bylo vytvořit originální prostor, ve kterém bude možné vystavit velký počet různorodých světel od mnoha dodavatelů. Současně prostor nesmí působit jako běžné showroomy, ve kterých si světla konkurují a pokrývají 90% plochy stropu. Proto jsme vytvořili knihovnu světel, kde má každé svítidlo svůj prostor a vytváří svoji atmosféru,“ vysvětluje svou koncepci Petr Hák.

Každé světlo je uklizené do svého boxu, člověk se může soustředit pouze na to, jak působí a jakou vytváří atmosféru kolem sebe. Knihovny jsou vyvedeny v prosté bílé barvě a zabírají dvě vysoké stěny showroomu. Svítidla jsou v nich dokonale uklizená, přesto pohltí veškerou pozornost. Přestože je v tuto chvíli v showroomu na šedesát rozmanitých svítidel, interiér působí vzdušně. Otevřený prostor nechává vyniknout prezentaci jednotlivých knihoven.

Hra světel a stínů v nové firemní prezentaci, zdroj: Light WorksHra světel a stínů v nové firemní prezentaci, zdroj: Light Works

Hra světla a stínů

Načasování rekonstrukce showroomu mělo být původně nezávislé na rebrandingu firmy, nakonec se ale obě události sešly a proměny jsou ve vzájemné harmonii. Light Works byl vždy spojovacím článkem při komunikaci designéra s tvůrci nového vizuálu, Rising Studiem, kteří vytvořili kompletně nový vizuální styl, logo, claim i ikony svítidel.

„Když jsme dostali návrh od jednoho studia, konzultovali jsme ho s druhým studiem, aby mohli jednotlivé prvky a nápady zapracovat do vyvíjející se koncepce. Snažili jsme se, aby na sebe vše navazovalo,“ popisuje proces komunikace Lucie Truksová.  

Jednoduchá, ale výrazná identita, zdroj: Rising studioJednoduchá, ale výrazná identita, zdroj: Rising studio

„Prvotní myšlenkou bylo vytvoření zástupce sortimentu svítidel a jeho organické začlenění do logotypu, což je přístup, který máme obzvláště rádi. Ikona v logotypu odkazuje k produktům, propojuje slova v názvu a podporuje tak jeho význam. Tento motiv jsme rozvinuli v další typy svítidel a dali tak základ vizuálnímu stylu,“ říká kreativní ředitel Rising Studia Vít Holešovský.

Nový claim od Rising studia, zdroj: Rising studioNový claim od Rising studia, zdroj: Rising studio

Při rebrandingu vnímali všichni zúčastnění důležitost harmonie mezi novým vizuálním stylem, filozofií firmy i koncepcí showroomu. Základním požadavkem bylo vytvoření jednoduché a současně výrazné identity, která bude mít sjednocující funkci, aby obsáhla všechny produkty v jejich rozmanitém designu.

Systém knihoven od designéra Petra Háka, zdroj: Light WorksSystém knihoven od designéra Petra Háka, zdroj: Light Works

Výsledkem propojení vizuální stránky brandu s výstižným sdělením je slogan Any shade you like, který odkazuje ke hře světel a stínů a pestrosti produktového portfolia, a také vytvoření ikonografie na míru, kterou jsme zastřešili šíři sortimentu a současně upozornili na konkrétní produkty,“ vysvětluje Holešovský. Do tohoto konceptu přesně zapadá i jednoduché, ale sofistikované zpracování firemního loga, ve kterém se propojuje název s ikonou světla.                                                                        

Působivá přeměna značky je výsledkem harmonické spolupráce mezi jednotlivými designovými specializacemi. Celek působí jednoduše, přesto nadčasově. Vnímání důležitosti propojení produktového designu, firemního vizuálu i architektury není možná příliš časté, o to zajímavější je výsledek.

Galerie

Další články