Ota Svoboda: SOAP pro BOMMA. Zdroj: České centrum Berlín. Ota Svoboda: SOAP pro BOMMA. Zdroj: České centrum Berlín.

Střípky českého designu v Berlíně

České centrum v Berlíně představilo hvězdný výběr českého skla a někteří šťastní Berlíňané snad najdou pod stromečkem křehký dárek, který se zrodil pod rukama českých sklářů. Na týdenní Pop Up Shop věnovaný českému sklu navazuje výstava věnovaná dílu Jiřího Pelcla.

České centrum v Berlíně se na jeden týden (24. listopadu – 1. prosince) proměnilo v Pop Up Shop nabízející české sklo v jeho nejrozličnějších podobách. Výběr vznikl pod kurátorským vedením Pavla Lišky, který se s odvahou i se ctí chopil příležitosti využít své pracovní stáže k uspořádání vlastní designové přehlídky. Berlíňané, kteří propásli pražský Designblok, se tak mohli seznámit s novinkami z dílen českých sklářů a oslavit začátek adventu s křehkou krásou českého skla.

Slavnostní zahájení vernisáže. Zdroj: České centrum Berlín.Slavnostní zahájení vernisáže. Zdroj: České centrum Berlín.

Citlivější návštěvníky vernisáže poněkud zaskočila trojice uren od Romana Kvity, jehož funerální design se ocitl v samém středu výstavy. V průběhu večera tak ve všech koutech galerie zaznívaly rozhovory o tom, nakolik je smrt součástí našich životů, a jestli i taková krásná urna může dodat smrti nový rozměr. Toto téma zaznělo i v páteční debatě s designéry, kdy Roman Kvita s Evou Eisler diskutovali o možných velikostech nabízených uren, aby existovaly i docela malé nádoby pro případ, že pozůstalí většinu popela rozpráší a jako vzpomínku na zesnulé by si rádi uchovali jen symbolickou špetku. Zahraniční posluchači, kteří byli z makabrózních debat stále trochu nesví, mezitím sváděli řeč ke Spalovači mrtvol a připisovali tuto prezentaci drsnému českému humoru.

Roman Kvita: URNYY (vlevo). Zdroj: České centrum Berlín.Roman Kvita: URNYY (vlevo). Zdroj: České centrum Berlín.

Urna možná nepatří k nejoblíbenějším vánočním dárkům, kolem ostatních skleněných výrobků nicméně návštěvníci už nechodili po špičkách, ale nenápadně na nich nechávali své otisky prstů nebo si je rovnou odnášeli domů. Již během prvního večera se galerií přelila tichá vlna paniky, že zbývá už jen několik posledních kávových setů TONO od studia TABLO a kdo zaspí, bude muset svou ranní kávu nadále pít z obyčejných porcelánových hrnků. Studio DECHEM zas do Berlína přivezlo své oblíbené Bandasky ve výrazných barvách, které se prý u našich západních sousedů těší nebývalé oblibě.

Prezentace studia DECHEM. Zdroj: České centrum Berlín.Prezentace studia DECHEM. Zdroj: České centrum Berlín.

Příjemnou atmosféru na výstavě ale vytvářela především svítidla ze sklárny BOMMA, která si brutalistické interiéry českého velvyslanectví vybrala k nafocení svých aktuálních kolekcí. Metalická svítidla SOAP od Oty Svobody (které v adventním čase mnozí návštěvníci přirovnávali k elegantním vánočním ozdobám), dechberoucí TIM od Olgoj Chorchoj a provokativní TIED-UP ROMANCE od Kateřiny Handlové se tak oklikou (a druhým vchodem) vrátily do monumentální stavby ze 70. let, kde jim to tolik sluší. Obrovské baňky navržené studiem Olgoj Chorchoj se staly galerijním ekvivalentem táboráku a postupně se kolem nich usazovali ti nejvytrvalejší milovníci českého designu. Uvolněná atmosféra ovšem doléhala i na další části prodejní výstavy a k důvěrným hovorům tak lákalo i intimní osvětlení svítidel TIED-UP ROMANCE. Ruměnce ve tváři si v pozdních hodinách už nikdo nevšiml.

Olgoj Chorchoj: TIM pro BOMMA. Zdroj: České centrum Berlín.Olgoj Chorchoj: TIM pro BOMMA. Zdroj: České centrum Berlín.

Kateřina Handlová: TIED-UP ROMANCE pro Bomma. Zdroj: České centrum Berlín.Kateřina Handlová: TIED-UP ROMANCE pro Bomma. Zdroj: České centrum Berlín.

Druhý den následovaly krátké prezentace vystavujících designérů, z nichž se mnozí do Berlína pravidelně vracejí. Eva Eisler se rozhodla prezentovat pouze svou práci se sklem, abychom v galerii nestrávili několik dní a nocí na přednášce věnované jejímu soubornému dílu. Kromě náhrdelníků, které byly součástí prodejní výstavy, tak popisovala také intimní svítidla „Soul“ navržená pro Preciosu. Posluchači se tak dozvěděli něco málo o jejich vzniku i překvapivém efektu evokující duše zachycené v průzračném materiálu. Vedle designérů tu svou práci prezentoval i Michal Bačák, který se podílí na vizuálním stylu studia DECHEM a vytváří snové ilustrace jejich skleněných produktů. Jeho prezentace vizuálních hříček, které vznikly například z představ fiktivních českých zámořských kolonií, posluchače upřímně nadchly.

Náhrdelníky od Evy Eisler. Zdroj: České centrum Berlín.Náhrdelníky od Evy Eisler. Zdroj: České centrum Berlín.

Dvoudenní prezentace za přítomnosti designérů skončila zvukem tříštícího se skla, v tomto případě ale naštěstí jen pivního. Týdenní berlínský Pop Up Shop se snad obešel bez dalších střepů a zdejší obdivovatelé českého designu se už mohou těšit na Jiřího Pelcla, jenž v Českém centru osobně zahájí výstavu svých nejnovějších prací, které zde budou k vidění od 8. prosince až do 9. února.

Galerie

Další články