Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Klára a Kryštof, kamarádi a spolupracovníci, foto: Soňa Juríková Klára a Kryštof, kamarádi a spolupracovníci, foto: Soňa Juríková

Spolupracují s Národní galerií i Krištofem Kinterou. Popovídali jsme si se studiem Breisky

Studio, za kterým stojí Klára Zápotocká a Kryštof Doležal, nese název po významném představiteli české dekadence. Kromě zakázek pro Národní galerii v Praze spolupracovali se švýcarskou Shedhalle, italskou Collezione Maramotti i českým nápojářstvím F. H. Prager. Kde berou inspiraci, jak se jim spolu pracuje a na jaké projekty se těší?

Dnes a tehdy

Jste úspěšné grafické studio. Kdybyste měli vyjmenovat pár projektů, se kterými jste rádi spojováni, které by to byly?

KLÁRA A KRYŠTOF: Jsme nadšení většinou projektů, na kterých pracujeme. Bez toho by naše práce neměla smysl. Vážíme si spolupráce s Krištofem Kinterou (publikace Fatal Banal, Postnaturalia, vizuální styl a katalog k Rudolfinské výstavě Nervous trees...), radost máme například také z práce na vizuálním stylu kavárny 7 shots coffee v Lipsku, několik let se staráme o vizuální podobu nápojářství F. H. Prager.

Krištof Kintera – Fatal Banal, foto: Michal UrešKrištof Kintera – Fatal Banal, foto: Michal Ureš

Krištof Kintera – Postnaturalia, foto: Michaela KlakurkováKrištof Kintera – Postnaturalia, foto: Michaela Klakurková

Pojďme to vzít od začátku. Co stálo za vznikem studia Breisky?

KLÁRA A KRYŠTOF: Na počátku bylo, jak už to často bývá, setkání v hospodě... Pracovali jsme společně na několika projektech ještě před vznikem studia, v čase, kdy Klára byla na volné noze a Kryštof seděl po reklamních agenturách. Poté, co Kryštof definitivně opustil toto toxické prostředí, jsme založili společně s dvěma dalšími společníky grafické studio Breisky.

Tyto lahve jsou vám určitě povědomé – etikety pro jablářství F. H. PragerTyto lahve jsou vám určitě povědomé – etikety pro jablářství F. H. Prager

Za vším hledej milovníka umění

Proč jste se rozhodli pojmenovat své studio podle významného českého prozaika?

KLÁRA A KRYŠTOF: Arthur Breisky byl významným představitelem symbolistické dekadence, milovník umění, literatury, byl mistrným mystifikátorem a vyznavačem dandysmu. Toto jsou vlastnosti a libosti nám blízké, o ně se opíráme, a naší tvorbou je necháváme prosakovat v maximální možné míře.

Materiály pro lipskou kavárnu 7 shots coffee, foto: Michal UrešMateriály pro lipskou kavárnu 7 shots coffee, foto: Michal Ureš

Která jména stojí za vznikem Breisky?

KLÁRA A KRYŠTOF: Na počátku stála za studiem Breisky čtyři jména, Kryštof Doležal, Klára Zápotocká, Dan Bek a Tomáš Železný. V současné době tvoří studio Klára a Kryštof, spolu s kolegy Janem Vincencem, Ondřejem Haasem, Soňou Juríkovou, Kateřinou Puncmannovou a Zoe Mitterhuber. Příležitostně se rozšiřujeme o další spolupracovníky, jak je potřeba podle rozsahu a zadání jednotlivých projektů.

Plakáty k výstavě Poetry&Performance ve švýcarské Shedhalle, zdroj: BreiskyPlakáty k výstavě Poetry&Performance ve švýcarské Shedhalle, zdroj: Breisky

Přátelství a design

Jak se vám spolu pracuje? Jaký je váš kreativní proces když tvoříte?

KLÁRA A KRYŠTOF: Jsme relativně malé studio, které se z většiny sestává z lidí, kteří se znají již z minulosti, tudíž nás pojí přátelství a společný zájem, který postupem času a vznikem studia vykrystalizoval v profesionální spolupráci. 

Kreativní proces je často společným dílem, sdílením nápadů, skic, rešerší a vstupů do daného tématu. Z toho plynoucí výstupy a finální zpracování jsou následně distribuovány podle funkcí každého z nás, čili grafika grafikům, texty textařům, produkce produkčním. Pracuje se nám spolu hezky.

Rozsáhlý katalog Česká divadelní fotografie 1859–2017, foto: Michal UrešRozsáhlý katalog Česká divadelní fotografie 1859–2017, foto: Michal Ureš

Studium jako dobrý základ

Jakou roli hrálo v zakládání a vedení studia vaše vzdělání?

KLÁRA A KRYŠTOF: Míra dosaženého vzdělání se u nás značně různí. Ovšem těmto rozdílným vrcholům nepřikládáme ve struktuře studia valný význam. Spojují nás více či méně kreativní nebo humanitní obory, jejichž znalost a vzájemné prolínání jsou dobrou platformou pro kvalitní kreativní výstup.

Kláro, chodila jste na Prague College. Získala jste tam zkušenosti uplatnitelné při vedení vlastního studia?

KLÁRA: Naučila jsem se komunikovat o kreativní práci, obhájit si svůj přístup, odevzdat (většinou) včas kompletní práci včetně rešerše, skic...Celý proces, který jsem znala už předtím, se tak nějak ucelil.

Citylight k výstavě Česká divadelní fotografie 1859–2017, zdroj: BreiskyCitylight k výstavě Česká divadelní fotografie 1859–2017, zdroj: Breisky

V čem byla britská metoda vzdělávání jiná?

KLÁRA: Studium bylo vedené hodně prakticky – projekty měly většinou jasnou strukturu, člověk se naučil zvládnout kreativní proces opřený o rešerši, odpovědět na zadání klienta. Teoretických přednášek bylo na můj vkus spíš málo. Zajímavé bylo složení studentů na Prague College studují lidé z různých částí světa, každý má k práci trochu jiný přístup.

První a druhý ročník letních programů Anežka Live! pro NGP, zdroj: BreiskyPrvní a druhý ročník letních programů Anežka Live! pro NGP, zdroj: Breisky

Od divadla až po dětskou knížku

Který projekt z minulosti jste si nejvíc oblíbili?

KLÁRA A KRYŠTOF: Máme radost z vícero projektů z nedávné doby, kromě výše zmíněných je to například katalog a vizuální identita k výstavě Česká divadelní fotografie 1859—2017 pro Divadelní ústav, vizuální styl festivalu o architektuře Den architektury 2018, katalog k výstavě Jiřího Petrboka Hořící srdce pro Národní galerii.

Bavilo nás výběrové řízení na nový vizuální styl Národní galerie, máme za sebou taktéž podobu dvou ročníků letního programu NG Anežka Live! Letos také vznikla naše první knížka pro děti Krotitelka pražských strašidel. Významná pro nás byla spolupráce se švýcarskou galerií Shedhalle na výstavě Poetry & Performance.

Česko-anglická kniha o kočce Františce, krotitelce pražských strašidel, foto: Soňa JuríkováČesko-anglická kniha o kočce Františce, krotitelce pražských strašidel, foto: Soňa Juríková

Vše kreativní se počítá

Podle čeho si vybíráte své zákazníky, na co se zaměřujete? Je v tom nějaký vzorec nebo preference?

KLÁRA A KRYŠTOF: Zaměřujeme se na projekty z oblasti kultury, výtvarného umění, vytváříme publikace, vizuální identity, spolupracujeme s neziskovými organizacemi, navrhujeme produktový a obalový design. Baví nás, když se zadání různí a kreativní prostor se rozšiřuje.

Plakáty pro Den architektury reflektující letošní oslavy státnosti, zdroj: BreiskyPlakáty pro Den architektury reflektující letošní oslavy státnosti, zdroj: Breisky

Co vás čeká v nejbližších měsících? Na čem aktuálně pracujete?

KLÁRA A KRYŠTOF: Začínáme pracovat na rozsáhlé retrospektivní publikaci o Galerii Sýpka. Čeká nás práce na monografii skláře Jaromíra Rybáka nebo výběrové řízení na vizuální styl Římskokatolické farnosti. Též pracujeme na vizuální podobě obalů pro nový potravinový produkt.

S kým byste například v budoucnu rádi spolupracovali?

KLÁRA A KRYŠTOF: Rádi pracujeme s lidmi, kteří jsou naklonění otevřené spolupráci, nebojí se inovativních řešení a se kterými si můžeme vzájemně důvěřovat.

Plakát pro doprovodný festival Film a architektura, zdroj: BreiskyPlakát pro doprovodný festival Film a architektura, zdroj: Breisky

Další články