Showroom značky Vitra zažil celkovou proměnu. Navrhla ji slavná designérka Pernilla Ohrstedt

Společnost VITRA po deseti letech zmodernizovala svůj karlínský showroom VITRA KONCEPT. U příležitosti znovuotevření přiletěla do Prahy švédská architektka a designérka Pernilla Ohrstedt, která vytvořila architektonický návrh i celý koncept nového showroomu. Pernilla Ohrstedt žije v Londýně, kde založila vlastní architektonické a designové studio a vytváří projekty napříč žánry architektury, designu, umění a módy. Jednou z nejznámějších realizací Pernilly Ohrstedt je Beatbox, multimediální pavilon, který vytvořila pro značku Coca Cola společně s designérem Asifem Khanem u příležitosti Olympijských her v Londýně v roce 2012.

Pro společnost VITRA jste již vytvořila několik realizací. Jak tato spolupráce vznikla a čím je pro Vás zajímavá?

Vitra mě oslovila pro spolupráci napřímo. Sešla jsem se s Norou Fehlbaum (CEO společnosti Vitra) a výborně jsme si rozuměly. Během spolupráce jsem zjistila, že Vitra je designérům velmi oddaná a věří tomu, že dobrý design může vzniknout jedině díky zapálené spolupráci, založené na oboustranné důvěře. Pracovní vztahy dlouhodobě rozvíjejí a berou velmi vážně. Je pro mě čest být součástí týmu designérů, kteří pracují pro Vitru. Od té doby jsme už společně zrealizovali několik projektů, v podstatě jeden navazuje na druhý. Spolupráce vychází z jejich portfolia nábytku, ale vytvářím pro ně i showroomy, které jsou zároveň pracovním místem zaměstnanců Vitry. Není to jen místo, kde je vystaven nábytek, oni tam opravdu tráví čas, potkávají klienty, sbírají inspiraci, pracují.

Karlínský showroom VITRA KONCEPT prošel výraznou proměnou. Foto: KIVAKarlínský showroom VITRA KONCEPT prošel výraznou proměnou. Foto: KIVA

Vitra se rozhodla pro redesign svého pražského showroomu VITRA KONCEPT po 10ti letech svého fungování. Je to symbolické? Dá se hovořit o tom, že retail design (design obchodu) má určitou životnost?

Čas je zajímavý aspekt, když se bavíme o showroomech. Chcete, aby se daný prostor mohl aktualizovat každý rok, možná i měsíc, ale zároveň investujete do místa, které by mělo mít nějakou živostnost, řekněme minimálně deset let. Showroom Vitry ve Weil am Rhein, o kterém jsme mluvily, třeba existuje již 25let. Je potřeba přemýšlet nad tím, jak navrhnout něco, co se neustále proměňuje, zatímco struktura zůstává nadčasová. To je důvod, proč jsme zde využili členění showroomu na menší prostory nebo řekněme scény, které můžete různě obměňovat, třeba jen některé, zatímco ostatní zůstávají neměnné.

Inspirace Müllerovou vilou od Adolfa Loose

Jak jste tedy přistoupila k redesignu pražského showroomu Vitry?

Hlavní koncept jsem pojmenovala jako „soft views“. Inspirace vychází z Müllerovy vily od Adolfa Loose, kde jsou úžasné průhledy z jednoho pokoje do druhého. Je to vlastně jedna cesta, která se vine celým prostorem. Umožnilo nám to vnést do prostoru kousek tajemství, pocit, že neodhalujete hned vše najednou. Je skvělé mít open space, ale potřebujete vytvořit i menší sekvence. Použili jsme jemné závoje s transparentními textilními okny. Důležité je, že se nejedná o opony, které by zastínily výhled, naopak jsou to průhledy, které zvou dál. Možná si vybavíte ložnici Adolfa Loose, kde je postel uprostřed na měkkém koberci a kolem dokola bílé závěsy, kterými proniká slunce. Podobně okna dodávají iluzi, že do prostoru vchází slunce.

Průhledy a transparentní textilní okna jsou inspirovány Müllerovou vilou od Adolfa Loose. Foto: KIVAPrůhledy a transparentní textilní okna jsou inspirovány Müllerovou vilou od Adolfa Loose. Foto: KIVA

Další věc jsou společenské prostory jako zahrada, kuchyně, bar, což jsou místa, která se přirozeně plní životem, protože ať už jste doma nebo v práci, všimněte si, že život vždy začne proudit okolo kuchyně nebo baru. Vitra je společnost, která si zakládá na tom, že zve klienty do přívětivé náruče a je dobrým hostitelem, to se ve společnosti traduje už od Eamsových. Myslím si, že nové propojení kuchyně a baru se zahradou je nadčasové.

Zmínila jste inspiraci architekturou Adolfa Loose. Vycházíte vždy z místních reálií místa, pro které navrhujete?

Ano, myslím si, že to co dělá projekt zajímavým nebo zábavným je právě vytváření aluzí, linků k místní historii a kultuře. Vitra prodává po světě stejné produkty, ale trh není všude stejný, proto ta rozmanitost showroomů. Samozřejmě, že se snažíme trefit do toho, co je pro dané místo specifické. Vitra je globální značka, která nabízí nábytek amerických, britských, francouzských, holandských, švédských designérů, odráží se tam různé kultury.

Bar propojený se zahradou ve vnitrobloku se stal přirozeným prostorem pro nová setkání a spolupráci. Foto: KIVABar propojený se zahradou ve vnitrobloku se stal přirozeným prostorem pro nová setkání a spolupráci. Foto: KIVA

Představovala jste si tedy i typického českého zákazníka?

V tom mi pomohl team Vitry, který zná české zákazníky velmi dobře. Je to případ venkovního prostoru zahrady, kde dříve stál altánek Šiška od českých designérů (Jerry Koza a Adam Jirkal, ateliér SAD). Tento prostor jsme teď upravili, aby fungoval ještě lépe a umožnil další spolupráci Vitry a českých designérů. Vznikla tu úžasná inciativa zapojit české designéry a pořádat různé akce, což přinese novou energii a nadšení a skrze spolupráci a propojení s lokální designovou komunitou se Vitra a její místní tým zase posune dál.

Má retail design nějaká specifika oproti interiérovému designu?

Je to nutnost změny, proměny. Interiér může zůstat neměnný dlouhé roky, ale zde se mění nábytek často, je to i strategická otázka. A zároveň je to i architektonická výzva, i když se to možná nezdá. Systém nesmí být příliš výrazný, aby nezastínil to hlavní sdělení, neboli kousky nábytku, kterými bude zaplněn a které se budou různit barvou, stylem, sdělením.

Nový karlínský showroom VITRA KONCEPT hraje pastelovými barvami. Foto: KIVANový karlínský showroom VITRA KONCEPT hraje pastelovými barvami. Foto: KIVA

Ikonické kousky, které změnily pohled na to, jak zařídit kancelář

Společnost Vitra je vnímána jako „trendsetter“ ve světě designu nábytku. Dá se tento showroom vnímat jako showcase současných nebo budoucích trendů?

To rozhodně doufám. (smích) Vitra je rodinná společnost, která se nebojí riskovat, je to součástí jejich DNA, jsou otevřeni výzvám a chtějí, aby je designéři s nimi konfrontovali a posouvali je dál. Je tu touha neustále se učit a být napřed. To je případ i konkrétních kousků nábytku, například sedačky Alcove Sofa, ve kterém sedíme. Jsou to průlomové kousky, které změnily pohled na to, jak zařídit kancelář. Co se týče showroomu, charakterizuje ho otevřenost, inkluzivita, možná až neformálnost. Kanceláře jsou součástí showroomu, zaměstnanci chtějí, aby lidé přišli a navázali konverzaci s lidmi, kteří tu pracují u svého stolu. Udělali jsme vstřícný prostor, kde byste se měli mít chuť chvilku zastavit a cítit se tu dobře, ať už na zahrádce, na baru, zalistovat knížkou v knihovně. Rozhodně jsme nechtěli nábytek na piedestalech.

Pernilla Ohrstedt při otevření showroomu Vitra v Karlíně. Foto VITRAPernilla Ohrstedt při otevření showroomu Vitra v Karlíně. Foto VITRA

Dá se říci, že jedním ze současných trendů je smazání rozdílu mezi prostorem, kde žijeme a prostorem, kde pracujeme?

Absolutně, je to silný společenský trend. Často pracujeme z domova (tzv. home office), část života trávíme v kanceláři. Vitra s tímto konceptem, kdy se hranice překrývají, přišla už dávno. V jejich portfoliu je obojí, spousta produktů, které fungují stejně tak dobře doma jako v kanceláři. Smazává se dokonce i hranice mezi domácím, pracovním a veřejným prostorem, což je mimochodem další významný trend. Pracujeme nejen z domova, ale i v lobby hotelů, barech, kavárnách či v letištní hale a očekáváme, že budeme mít vše potřebné po ruce k práci i k odpočinku. Můžete to vidět na tomto showroomu: zpočátku se soustředí na vybavení domova a doplňků, zvolna přechází v prostředí pracovny a mění se ve veřejný prostor – kavárnu, bar, zahrádku – který je propojen s pracovištěm zaměstnanců.

Rozsah Vaší práce osciluje mezi designem, architekturou a také uměním a módou. Měla jste možnost uplatnit tuto inspiraci na omezeném prostoru showroomu?

Myslím, že vždycky svým způsobem vycházím z těchto zájmů, ať už realizuji jakýkoliv projekt. Přemýšlím o showroomu jako o jevišti, jehož charaktery jsou jednotlivé kusy nábytku a to, co oživuje scénu, jsou zaměstnanci a zákazníci. To je svým způsobem divadelní aspekt. Také mě baví konkrétní a jedinečné prvky, v tomto případě transparentní okna, která ve výsledku propojí celý prostor.

Další články