Příběhy z konce předměstí, Erik - Kniha Zlín (foto: archiv autorky) Příběhy z konce předměstí, Erik - Kniha Zlín (foto: archiv autorky)

Shaun Tan: Výmluvný i téměř beze slov

Ještě jste o něm neslyšeli? Není možná. Australský umělec Shaun Tan v sobě spojuje to nejlepší, co můžeme v dnešních obrázkových knihách najít. A zásadně odmítá jejich slepé škatulkování jako knih pro děti, mají oslovovat všechny generace. A daří se jim to. Nakladatelství Kniha Zlín nabízí v češtině dvě skvělé ukázky: Erik a Příběhy z konce předměstí.

Na předsádce najdete mnoho mikropříběhů (Příběhy z konce předměstí, foto: archiv autorky)Na předsádce najdete mnoho mikropříběhů (Příběhy z konce předměstí, foto: archiv autorky)

PŘÍBĚHY Z KONCE PŘEDMĚSTÍ

Předměstí Austrálie je magické místo, alespoň se tak ukazuje v patnácti krátkých povídkách nenápadně béžové knihy s obrázkem psa sedícího na televizoru. Obvykle se dočtete, že se jedná o povídky ilustrované, ale vizuální složka s tou jazykovou a příběhovou jsou v tak těsném kontaktu, že by se mělo mluvit spíše o příběhové symfonii. Všechny povídky vyprávějí o neskutečném – ať už je to střet dvou rozdílných světů (Větvičkové, Spodní proud či V žádné jiné zemi), bizarně mytických postavách (Vodní buvol a Rozbité hračky), anebo jen o zvláštní atmosféře daného okamžiku (Stroj na ztrátu paměti, Noc želví záchrany a Tryzna). Povídky Dědečkův příběh nebo Ostražití nikoli vystrašení zas naopak pohladí po duši a ukazují, že i lidstvo umí mít své světlé chvilky.

Vodní buvol vždy ví, kudy se dát (Příběhy z konce předměstí, foto: archiv autorky)Vodní buvol vždy ví, kudy se dát (Příběhy z konce předměstí, foto: archiv autorky)

Dědečkův příběh (Příběhy z konce předměstí, foto: archiv autorky)Dědečkův příběh (Příběhy z konce předměstí, foto: archiv autorky)

Dědečkův příběh (Příběhy z konce předměstí, foto: archiv autorky)Dědečkův příběh (Příběhy z konce předměstí, foto: archiv autorky)

Každá povídka tvoří malý a ohraničený svět. A tak není divu, že se povídce Erik o zahraničním studentovi, která je jemným podobenstvím o kráse odlišných kulturních zvyklostí, dostalo samostatného vydání v podobě maličké zelené knížky, která potěší všechny – malé, velké, tlusté, tenké, dnes, zítra a nepochybně i za padesát let.

Seznamte se: Erik (Erik, foto: archiv autorky)Seznamte se: Erik (Erik, foto: archiv autorky)

Péčí Nakladatelství Kniha Zlín vzniklo malé umělecké dílo (Erik, foto: archiv autorky)Péčí Nakladatelství Kniha Zlín vzniklo malé umělecké dílo (Erik, foto: archiv autorky)

Chcete i vy mít doma výměnného studenta? (Erik, foto: archiv autorky)Chcete i vy mít doma výměnného studenta? (Erik, foto: archiv autorky)

Bylo by mě to rozčilovalo, ale myslel jsem na to, co mamka říkala o kulturních zvyklostech (Erik, foto: archiv autorky)Bylo by mě to rozčilovalo, ale myslel jsem na to, co mamka říkala o kulturních zvyklostech (Erik, foto: archiv autorky)

Kniha Zlín se předvedla (Erik, foto: archiv autorky)Kniha Zlín se předvedla (Erik, foto: archiv autorky)

Klasické malůvky na předsádce doplňují téměř každou Tanovu knihu (Erik, foto: archiv autorky)Klasické malůvky na předsádce doplňují téměř každou Tanovu knihu (Erik, foto: archiv autorky)

Pro našince se na stránkách naskytne i mnoho nepochopitelného – australské vedro si my z české kotliny těžko představíme tak živě, jako ti, co vyrůstali s klokany pod přísným dohledem spalujícího slunce. Překračovat hranice reálného světa do světů snových však nebude činit problémy nikomu, kdo má krapet fantazie a umí věřit hravému slovu více než bariérám rozumu. Čtení to není jednoduché – Shaun Tan nevede čtenáře za ručičku až do zdárného konce příběhu i s ponaučením. Každá povídka je jiná – jednou se ke čtenáři obrací Tan v domácké druhé osobě, jako by čtenář sám byl součástí příběhu, podruhé zas nechává vyprávět dědečka, umí řeč nechat zcela v režii slov zahozených a roztrhaných milostných básní anebo magický příběh vtělit do návodu na výrobu domácího mazlíčka. Nečekejte pohádky, nečekejte přímý příběh – a budete spokojeni. Ve světě Shauna Tana je možné všechno… a ještě něco maličko navíc!

Rozbité hračky (Příběhy z konce předměstí, foto: archiv autorky)Rozbité hračky (Příběhy z konce předměstí, foto: archiv autorky)

Ztracená slova nečtených básní (Příběhy z konce předměstí, foto: archiv autorky)Ztracená slova nečtených básní (Příběhy z konce předměstí, foto: archiv autorky)

Koule se zvětšuje a začíná se schovávat (Příběhy z konce předměstí, foto: archiv autorky)Koule se zvětšuje a začíná se schovávat (Příběhy z konce předměstí, foto: archiv autorky)

Shaun Tan se již dlouho věnuje tvorbě vlastních autorských knih, které nás zavádějí do neskutečných míst, kde vše je trochu jednodušší i složitější naráz. Hravě sentimentálními příběhy ukazuje, že být odlišný není špatné, naopak, že z odlišnosti vznikají ty nejkrásnější poklady. Shodou náhod rozhodnutí věnovat se autorským knihám má tak trochu na svědomí náš Petr Sís a jeho kniha Tři zlaté klíče. Ta totiž Tanovi uhranula na výstavě v Paříži a v Petru Sísovi nalezl svůj vzor ve vyprávění příběhu.

Příběhy z konce předměstí (foto: archiv autorky)Příběhy z konce předměstí (foto: archiv autorky)

V knize Nový svět (Arrival, česky vydal Labyrint) dovedl k dokonalosti komiks beze slov, kniha či z ní vycházející film Ztracená věc je až bolestnou palbou do řad lidské společnosti a jemný pohled zpět do dětských let přináší i kniha Pravidla léta (česky též Labyrint). Je držitelem sošky Oscara za nejlepší krátký animovaný film „The Lost Thing“ a spolupracoval například na pixarovském trháku WALL-E. Nám zůstává nejmilejší v knihách, kde se jeho vizuální styl snoubí s geniálně minimalisticky podaným příběhem.

Obě knihy jsou nyní k dostání v naší Galerii CZECHDESIGN. Stavte se pro jednu.

Galerie

Další články