Zuzana Šislerová, kolekce dětského nábytku Dotties, Zdroj: Zuzana Šislerová Zuzana Šislerová, kolekce dětského nábytku Dotties, Zdroj: Zuzana Šislerová

Se Zuzanou Šislerovou o jejím studiu, kolekci Dotties i o plánech do budoucna

Pokud se zajímáte o interiérový design či nábytek pro děti, pak jistě Vaší pozornosti neušla začínající designérka Zuzana Šislerová, která vystavovala na nedávno proběhlém Designbloku. Její kolekce dětského nábytku Dotties, kterou realizovala ve spolupráci se společností INVISTA Craft, oplývá hravostí, důmyslným provedením, ale i kvalitou a praktičností. Jak Zuzana začínala či co ji zajímá právě na tvorbě pro děti se dočtete v rozhovoru!

Na střední škole jste studovala textilní a interiérovou tvorbu, na vysoké pak obor Prostorová tvorba. Co si lze pod tímto oborem představit?

Ateliér Prostorové tvorby ve Zlíně se zabývá celkem širokou oblastí projektů - od návrhů interiérů, divadelních scén, konceptů výstav až po tvorbu městského veřejného prostoru, například parků nebo drobné architektury.

Rozhodovala jste se i mezi nějakými dalšími obory pro studium? Případně proč jste si vybrala právě tento obor?

Měla jsem na výběr mezi prostorovou tvorbou a textilním návrhářstvím v Hradci Králové. Nakonec vyhrál Zlín, od začátku se mi líbil jeho industriální charakter, a také jsem se chtěla přiblížit k interiérové tvorbě. Díky studiu ve Zlíně jsem se dostala ke svému zájmu o současnou i historickou architekturu, za což jsem vděčná a myslím, že to bude záliba na celý život.

Zuzana Šislerová, návrh Divadelního parku Zlín, Zdroj: Zuzana ŠislerováZuzana Šislerová, návrh Divadelního parku Zlín, Zdroj: Zuzana Šislerová

Téma řešení prostoru - ať už veřejného či interiérového je pro Vaše projekty základním motivem. Proč je pro Vás toto téma tak zajímavé? V čem vidíte jeho přínos či podstatu?

Každý prostor, který nás obklopuje a ve kterém se pohybujeme, na nás nějakým způsobem působí a ovlivňuje naše chování, ať už si to uvědomujeme nebo ne. Veřejné prostranství je součástí města, která by se neměla zanedbávat. Naštěstí se dnes už spousta měst snaží tyto místa obnovovat. Podařeně upravené části pak působí čistěji, bezpečněji a lépe se v nich pohybujeme. Bolavým místem však stále zůstávají některá nádraží… ale věřím, že i to se časem zlepší. Přínos tedy vidím ve zvýšení kvality života a pohybu ve městě.

Zajímá Vás spíše prostor veřejný nebo interiérový?

Osobně tíhnu spíše k tvorbě interiérů, protože jsou pro mě svým měřítkem a specifikací uchopitelnější. Baví mě také sledovat trendy v oblasti nábytkového designu a to je s interiéry úzce provázané. Veřejný prostor sleduji jen jako divák a jsem moc ráda, že u nás vzniká tolik vydařených revitalizací.

Zuzana Šislerová, návrh Divadelního parku Zlín, Zdroj: Zuzana ŠislerováZuzana Šislerová, návrh Divadelního parku Zlín, Zdroj: Zuzana Šislerová

Dva z Vašich projektů se věnovali divadlu. Je divadlo Vaše záliba i v soukromém životě?

Prvním “divadelním projektem” byla semestrální práce ve druhém ročníku, kde jsme si vyzkoušeli navrhování divadelních kulis. Vybrala jsem si Figarovu svatbu, protože jsem byla nadšená z jejího zpracování Klicperovým divadlem a chtěla jsem to také zkusit. Diplomový projekt Divadelní park jsem pojala spíše jako řešení městské pěší zóny. Snažila jsem se vytvořit důstojný prostor před veřejnou budovou, který by navazoval na celkový kontext města. A v soukromém životě - ano, nadevše zbožňuji Divadlo Járy Cimrmana.

Který z projektů, na kterých jste pracovala ve škole, Vás nejvíce bavil?

Asi návrh vstupní haly v prostorách České televize. Na tomto projektu mě nejvíc zaujala jeho rozmanitost, bylo nutné, aby prostor plnil několik různých funkcí zároveň. A také mě v té době začalo bavit 3D modelování, kterému jsem se potom začala více věnovat.

Jak jste se dostala ke spolupráci se společností INVISTA Craft, se kterou jste spolupracovala na tvorbě nábytku pro děti Dotties?

Firma měla prezentaci v našem ateliéru. Měli zájem vytvořit ve spolupráci s designérem vlastní ucelenou řadu nábytku a jako téma zvolili dětský nábytek. To mě zaujalo a poslala jsem jim svůj koncept skříňky - prasátka. Na základě toho jsme se později dohodli na návrhu celé kolekce.

Zuzana Šislerová, kolekce dětského nábytku Dotties, Zdroj: Zuzana ŠislerováZuzana Šislerová, kolekce dětského nábytku Dotties, Zdroj: Zuzana Šislerová

Spolupracujete i na dalších projektech nebo se Vaše kooperace týkala pouze kolekce Dotties?

Zatím jsme spolu navrhli pouze řadu Dotties, kterou máme v plánu rozšířit ještě o některé prvky vybavení pokojíčku pro nejmenší děti.

Proč jste se vrhla do tvorby nábytku právě pro děti?

Protože ten dětský svět je často mnohem zábavnější než ten “dospělácký” a protože jsem měla chuť udělat něco tečkovaného a roztomilého.

Zuzana Šislerová, kolekce dětského nábytku Dotties, Zdroj: Zuzana ŠislerováZuzana Šislerová, kolekce dětského nábytku Dotties, Zdroj: Zuzana Šislerová

Jak vznikl nápad na kolekci Dotties?

Původně vzniklo prasátko jako samostatný prvek do jedné designérské soutěže. Prasátko je samozřejmě inspirované typickou kresbičkou prasete jedním tahem, které se dětem často kreslí. Po oslovení firmou INVISTA Craft jsem navrhla nábytkové solitéry/zvířátka, které jsme postupně doplnili klasickými užitnými prvky: postelí ve tvaru domečku, šatní skříní, komodou a psacími stolky.

Měla jste při navrhování kolekce volnou ruku nebo jste se musela řídit určitými nápady i ze strany společnosti? Jak jako designérka spolupráci s firmou vnímáte?

Samozřejmě zde byly materiálové a hlavně rozměrové požadavky, kterým se musely návrhy přizpůsobit. S tím se ale počítá, vždy nejprve vznikne prototyp, který se postupně upravuje. Dětský nábytek navíc podléhá přísnějším pravidlům, důležitá je hlavně bezpečnost. Celkově si spolupráce vážím, byla to pro mě první příležitost vyzkoušet si proces od navrhování až k výsledné realizaci a prezentaci. Je skvělé, že firmy nabízejí spolupráce mladým začínajícím designérům, protože takovou reálnou zkušenost ze školy většinou nemají.

Zuzana Šislerová, kolekce dětského nábytku Dotties, Zdroj: Zuzana ŠislerováZuzana Šislerová, kolekce dětského nábytku Dotties, Zdroj: Zuzana Šislerová

Ovlivňuje podle Vás děti nábytek, který mají ve svém pokojíčku?

Dětský pokoj je pro děti jejich jedinečným vlastním světem, měly by se v něm tedy cítit příjemně, měl by poskytovat dostatek místa pro hraní, být trochu zábavný a také hodně útulný, aby se jim tam dobře spalo, případně později dobře učilo atd. Správně zvolený nábytek těmto činnostem napomáhá, je nutné jej však přizpůsobit věku dítěte.

Na závěr bych se ráda zeptala co chystáte do budoucna, ať už reálně, tak nějaké sny a fantazie.

Momentálně se chci zaměřit na navrhování interiérů, kde chci získat zkušenosti a praxi. Ráda šiju, takže mám v plánu se ve volné tvorbě trochu vrátit k textilu a tvořit něco rukama.

Děkuji za rozhovor.

Celé portfolio Zuzany Šislerové můžete najít na: https://www.behance.net/zuzanasisl0e96

Přinášíme i názor na spolupráci s designéry ze strany firmy, rozhovor nám poskytl i jednatel společnosti INVISTA Craft pan Radek Němeček, který nastínil spolupráci se studenty a začínajícími tvůrci. 

Spolupracujete se začínajícími a mladými designéry běžně nebo pro Vás byl projekt Dotties a spolupráce se Zuzanou Šislerovou něčím novým?

Byl to první případ. Obecně máme potřebu tvorby nových produktů. Chtěl jsem zjistit, jakou mají studenti možnost zapojit se do přímé spolupráce s firmami. Upřímně, myslel jsem si, že se firmy o studenty perou, aby podchytily nové nápady, začínající talenty a mohly pak s mladými lidmi spolupracovat i po škole. Jeden z důvodů, proč jsem si to myslel bylo i to, že všeobecně je nedostatek lidí pro jakoukoliv profesi (technickou, kreativní, dělnickou...). Jak těch zkušených, tak výhledově i mladých lidí ve školách. Zjistil jsem, že se firmy o studenty neperou a byl jsem příjemně překvapen zájmem studentů.

Jak jste se k Zuzaně dostali? Čím Vás její tvorba zaujala?

Původně jsem na odborných středních školách hledal někoho do technické přípravy výroby nábytku. Nikoho jsem nenašel, ale dostal jsem tip na spolupráci v jiném ohledu se studenty z UTB ve Zlíně. Studentům prostorové tvorby jsem pak prezentoval náš záměr vytvořit sadu dětského nábytku. Toho se Zuzana chytila a vytáhla "ze šuplíku" svůj návrh komody ve tvaru prasátka. Zaujalo nás, jak je to hravé a řekli jsme si, že by z toho mohla vyjít celá série. A vznikla série Dotties.

 Jak jste se spoluprácí s designérem spokojeni? Má taková spolupráce nějaké výhody či nevýhody?

Se Zuzkou byla výborná spolupráce. Co se týče výhod a nevýhod, tak to bych pojal spíše jako porovnání práce se studentem a s profesionální zavedenou firmou. Se studentem je to mnohem volnější a flexibilnější, mohli jsme si s nápady více hrát a bylo vidět, že Zuzka je za tu příležitost vděčná. Profesionální firma má možná více technických zkušeností, ale zase příliš mnoho vlastních konceptů, jak by spolupráce měla vypadat. Takže je to svázanější, omezené časem a pokud dochází k nepochopení při zadání a tvorbě, tak se komunikace protahuje a obě strany začnou být nervóznější a to určitě výsledku neprospívá. Tedy bych preferoval práci se studenty nebo začínajícími tvůrci, ale to musí mít člověk štěstí a narazit na někoho, s kým si rozumíte.

Plánujete nějaké další projekty ve spolupráci se Zuzanou nebo s jinými českými designéry?

V rámci sortimentu naší společnosti máme určité nápady, kam bychom chtěli věci posouvat. A v některých případech bude spolupráce s designérem zapotřebí. Takže určitě ano, ale v tuto chvíli ještě neumím nic konkretizovat.

Děkuji za rozhovor.

Galerie

Další články