Rozhovor #zapixely: Jakub Krčmář

Jakub se v oblasti návrhu rozhraní webů a aplikací pohybuje již od svých patnácti let. Pro partnery z USA, EU a Blízkého východu zhmotňuje odvážné vize digitálních produktů a spolu s týmem profesionálů dohlíží na jejich formu a funkci. Momentálně rozjíždí svou vlastní firmu v ČR a ve Spojených arabských emirátech.

Od kdy o sobě přemýšlíš jako o designérovi a jaké byly tvoje začátky?
Jako webdesignér jsem se začal profilovat asi v patnácti letech, kdy mi začaly chodit první zakázky. Během střední školy jsem slušně rozběhl blog, vyšla mi kniha, začal jsem přednášet a mít první zahraniční klienty. U klientů jsem poté začal jít více do hloubky a pomáhal jim s kompletním marketingem. Během studia marketingových komunikací na vysoké škole jsem se začal více profilovat jako „User Experience“ designér. Tímto směrem mě nejvíce posunula práce v Antwerpách pro Belgickou Fifthplay, kde jsem měl na starosti rozhraní pro „chytrá města“ a inteligentní elektrické sítě. Další zajímavé zakázky už pak na sebe nenechaly čekat.

Jak se vzděláváš?
Vždy jsem byl spíše samouk, co se učí především praxí na odlišných projektech a vyhýbá se teorii. Daleko raději si rozšiřuji obzory obory jako je sociální a kognitivní psychologie, umělá inteligence, či neuroscience. Když mám čas, dělám kurzy na Coursera.org, sleduju přednášky na Ted.com, používám Prismatic a čtu knihy jako je Černá labuť od Taleba, The Accidental Universe od A. Linghtmana či Zero to One od P. Thiela. Sledování věcí z jiných oborů mi dává možnost dívat se na věci jinak. A co mě v poslední době úplně nejvíc posouvá je vlastní mentor.

Který existující produkt by sis přál navrhnout a proč?
Na již existující produkty se popravdě příliš nedívám. Chtěl bych určitě vyzkoušet tvořit produkty s přesahem do fyzického světa. Propojovat aplikaci a její interakční rozhraní s fyzickými vjemy či objekty v reálném světě. Do budoucna by mě určitě bavilo pracovat na návrhu interakce mezi člověkem a průmyslovou umělou inteligencí. Obecně inteligentně sbližovat digitální vrstvu světa s tou fyzickou.

Kterou věc děláš jako první?
Udělám si „domácí úkol“ – jdu do hloubky a zjistím si o daném problému co nejvíce informací. Pracuji s týmem, tvořím mindmapu, hledám souvislosti a nechávám to celé v hlavě pracovat. 
Jasně definuji komu, jakým způsobem, jaká hodnota a v jakém kontextu se má přinášet. Řešíme reálný problém a řešíme ho správně? Odpovídá toto řešení na tu pravou touhu toho, komu ho přinášíme? A jak ji naplňuje nyní? Dále pak následuje klasická práce UX designéra. Díky této první věci však mám jistotu, že dělám opravdu na něčem, co má smysl, reálnou hodnotu pro společnost a potenciál uspět.

Jaké nástroje používáš?
Informační architekturu a často i rozpad funkcí tvořím přes Mindmeister.com, wireframy a koncepční návrhy na papír a pak ve Sketch. Hodně mě baví interaktivní prototypovací nástroje jako je Pixate.com. Cílem prototypu je získat co nejrychleji a nejlevněji co nejvíce feedbacku a tento nástroj je na to perfektní. Dále co se nástrojů a metod týče, tak například IDEO či Artefact Group ukazují skvělou designérskou práci a metodiku a každý designér by si je měl nastudovat. Mimochodem hodně mě štve, že se pro finální design interakčních rozhraní stále používá zkamenělý postup tvorby statického designu s nástroji jako je Photoshop.

Máš nějaký kontrolní proces, podle kterého poznáš, že už je věc hotová?
Poslední rok se výrazně přesouvám z role kontraktora do role partnera. Namísto práce na hotovém zadání, v termínu a s jasným výstupem na konci bez výrazné možnosti ovlivnit finální produkt nyní nesu odpovědnost za celý produkt. Nelze tak říci, kdy je věc hotová, protože produkt má nějaké své vývojové cykly a neustále se rozvíjí. V dlouhodobé strategické spolupráci je pro mě produkt víceméně hotový v momentě, kdy již přináší opravdovou hodnotu tomu, komu byl určený. 

Které dovednosti by měl každý designér ovládat?
Je toho spousta. Základ jako dodržování termínů, dokázat spolupracovat s lidmi, být otevřený a tak dále. Nezbytná je ale dle mého schopnost jít do hloubky a opravdu přemýšlet s ohledem na uživatele. Dále také výběr projektů – dělat přínosnou práci a řešit reálné problémy. Pokud děláš opak, projekty neuspějí, nemůžeš se s nimi prezentovat a je to promarněná energie. S tím souvisí také schopnost kritického myšlení k vlastní práci a otevřenost ke zpětné vazbě. Vždycky je možné udělat úplně základní chyby, i když si myslíš, že máš fůru zkušeností a vytříbený instinkt.

Co je na tvojí práci největší výzva?
Určitě je výzvou když začneš pracovat na zadání, jdeš do hloubky a zjistíš, že je od základu špatně postavené a problém je vlastně někde jinde. Například klient se skvělým produktem, který si mě pozval na konzultaci návrhu jejich webu. Ukázalo se, že problém není v designu webu, ale že firma jako taková si neví rady s komunikací a představením svých produktů. Zjistil jsem, že potřebují začít definováním produktů a produktových řad, určením celkové strategie firmy a web dělat až nakonec. Ještě cestou z hodinového jednání mi volal majitel, že do toho se mnou jdou. I zadání lze vždy změnit.

Snažíš se dělat něco jinak než ostatní?
Zaměřuji se jen na to, co mi jde dobře. Přestal jsem kreslit weby a aplikace, protože znám designéry, kterým to jde líp a raději dohlížím na kvalitu. Na cokoliv co si myslím, že někdo udělá lépe, si toho člověka najmu, konzultuji s ním, či se z něj snažím udělat partnera. Pečlivě vybírám, čemu se věnuji. Rozhodl jsem tak přejít od dodávání řešení ke zhmotňování technologických produktů s velkým sociálním dopadem jako partner, ne jako kontraktor.

Microsoft Hololens, Foto: MicrosoftMicrosoft Hololens, Foto: Microsoft

Co tě tedy zajímá na současných produktech a technologii?
Hodně se mi líbí koncept mixované reality HoloLens – myslím, že je to budoucnost. Přestaneme postupně rozlišovat mezi virtuálním a skutečným světem. Přemýšlím nad tím, jak se do toho zapojit a jak by v tom mohly fungovat prvky umělé inteligence. Myslím, že je pořád hodně prostoru pro zajímavé projekty. Bohužel v dneší době stále mnoho talentovaných lidí přemýšlí jen o tom, jak někoho donutit kliknout na reklamu.

@jakubkrcmar
www.jakubkrcmar.cz

Kam dál

Jakub Krčmář přednáší v Paralelní polis, foto: Lukáš MarvanJakub Krčmář přednáší v Paralelní polis, foto: Lukáš Marvan

Výstavu pořádají organizace CZECHDESIGN a Asociace UX.

Výstavu finančně podpořili

Hlavní partner:
Společnost MSD, patří mezi největší farmaceutické firmy na světě. V oblastech biologické léčby, kardiologie, léčby astmatu a alergie, diabetu, infekčních chorob, vakcín a péče o zdraví žen a dětí patří mezi světové leadery. V Praze otevřela společnost MSD v roce 2014 svůj IT hub (MSD IT Global Innovation Center), kde se vyvíjí specifická řešení pro výzkum a vývoj, výrobu, vedení společnosti a projektové řízení.

Partneři:
NetSuite je americká software firma se sídlem v Silicon Valley, která vyvíjí ERP/CRM systémy pro více než 24 000 zákazníku po celém světe, mezi nejznámější patří GoPro, Dell a AirBnB. Od roku 2011 NetSuite působí v Brně a nyní rozšiřuje své působení i do Prahy.

Společnost LMC je lídrem na trhu práce a vzdělávání v ČR. Provozuje nejznámější kariérní portály Jobs.cz a Prace.cz s více než milionem uživatelů. LMC je především technologická firma s důrazem na inovace, v oblasti UX designu používá nejmodernější nástroje a postupy.