Rozhovor #zapixely: Dominika Potužáková

Dominika se k produktovému designu dostala v Londýně, kde před 6 lety začala vyvíjet interaktivní zdravotnické potřeby, což ji přivedlo ke zkoumání lidí nejen z ergonomického ale i ze socio-psychologického hlediska. V současné době pracuje jako uživatelský výzkumník pro AVG Technologies, kde pomocí nejrůznějších metod zkoumá uživatele a pomáhá tak ostatním designérům v nových návrzích.

Původně jsi studovala management strojírenství. Jaká byla tvoje cesta k designu?
Produktový design jsem začala studovat v Anglii na London Southbank University. Zaujalo mě navrhování s ohledem na uživatele (user-centered). Moje závěrečná práce obsahovala prvky uživatelského výzkumu. Pokračovala jsem v Holandsku na technické univerzitě v Eindhovenu se zaměřením na interaktivní design ve zdravotnictví. Moje magisterská práce byl návrh fyzického produktu se zabudovanými senzory a proměnlivými materiály.

Dominika Potužáková: Prototypy náhrdelníku pro matky předčasně narozených dětí. (diplomová práce)Dominika Potužáková: Prototypy náhrdelníku pro matky předčasně narozených dětí. (diplomová práce)

Zahrnoval tvůj projekt více oborů? A jak se k tomu stavěla škola?
Škola fungovala perfektně ve spolupráci s různými fakultami, v Holandsku to není nic vyjímečného. Spojil se průmyslový design, elektronika, human-technology interaction a externí partneři, převážně Phillips Research. Byla také důležitá dlouhodobá spolupráce s nemocnicí poblíž Eindhovenu. Financování bylo přes společný grant.

Je těžké udržet tolik rozdílných stran při spolupráci?
Často jsem jednala s lidmi z hodně technických profesí. Ale nejen mezi nimi jsou tvrdohlaví lidé. Je potřeba přesvědčovat a vysvětlovat. Když spolupracuješ s někým otevřeným, kdo vidí v práci designéra nebo výzkumníka hodnotu, tak je to perfektní. Ale bohužel se to stává málokdy.

Vzpomeneš si, jakou nejdůležitější zkušenost jsi tehdy získala?
Uvědomila jsem si, že designéři musí být flexibilní. Musíme jít dopředu, ale také umět v každé fázi zastavit a ptát se technických odborníků a samozřejmě i uživatelů – prostě neustále komunikovat. A určitě mi pomohla praxe. Neznám české školy, ale my jsme měli design teorii asi dva dny v týdnu. Zbytek času jsme trávili ve školních dílnách a všichni museli pravidelně pracovat se soustruhem, s vrtačkami a řadou prototypovacích nástrojů.

A jaké další vlastnosti kromě komunikace jsou podle tebe důležité?
Důležité je nevidět pouze svou část projektu. Není to tak, že si na začátku řekneš: Do termínu musím stihnout pět věcí a pak mám hotovo. Budeš muset stihnout padesát věcí, o kterých jsi na začátku vůbec nevěděl. Kromě toho je ale důležité cítít za výsledek odpovědnost. Nesmíme dělat z lidí otroky produktů a technologií. Například monetizační týmy často vůbec neřeší, že jejich byznysmodel vezme produktu použitelnost a lidi to velice štve.

Na čem bys chtěla pracovat?
Původně jsem chtěla navrhovat auta. Ale to je hodně o detailní formě, o skicování a tvarech. Odklonila jsem se k navrhování produktů do zdravotnictví, protože to znamenalo přímo práci s lidmi. Moje zaměření dále rozšířila práce v AVG, kde se zabýváme vývojem digitálních produktů a teď začínám obě zkušenosti prolínat. Možná bych jednou opravdu zkusila navrhovat auta, ale vidím to teď zcela jinak, ve velmi komplexním měřítku.

Čemu se tedy v současné době věnuješ a jaký je tvůj proces?
Dělám teď převážně uživatelský  výzkum, jehož výsledná data můžu předat dalším designérům. Začínám rovnou otázkami: k čemu má výzkum sloužit, kdy má být hotový, jaká jsou omezení (časová, finanční, technologická). Odpovědi hledám různými metodami. Například při výzkumu v Holandsku jsem se na týden stala zdravotní sestrou. Hodně jsem pozorovala chod oddělení, doptávala se zdravotnického personálu a skicovala.

Vzděláváš se dál, i když máš hotovou školu?
Jsem v kontaktu s ostatními z oboru, hodně jezdím na konference a workshopy. Ohledně vzdělávání – měla jsem velké štěstí na profesory, pomohli mi najít vlastní pohled. Bylo úžasné mít svoje mentory a rádce. Nevěřím tomu, že člověk může něco vymyslet sám. Vždycky k tomu potřebuješ podněty od ostatních lidí, nebo vidět další souvislosti.

Máš pocit, že se tvůj způsob práce liší od ostatních?
Snažím se mít vždy nadhled, ale řešit i malé detaily, které utváří celek. To mi docela jde. Ráda při výzkumu kombinuju různé metody a nebojím se je podle potřeby kombinovat. Mám intuitivní přístup, vždycky uplatňuju kontext a snažím se být praktická.

www.domi-logic.com
@domi_logic

 

Kam dál:

 

Výstavu pořádají organizace CZECHDESIGN a Asociace UX.

 

Výstavu finančně podpořili

Hlavní partner:
Společnost MSD, patří mezi největší farmaceutick
é firmy na světě. V oblastech biologické léčby, kardiologie, léčby astmatu a alergie, diabetu, infekčních chorob, vakcín a péče o zdraví žen a dětí patří mezi světové leadery. V Praze otevřela společnost MSD v roce 2014 svůj IT hub (MSD IT Global Innovation Center), kde se vyvíjí specifická řešení pro výzkum a vývoj, výrobu, vedení společnosti a projektové řízení.

Partneři:
NetSuite je americká software firma se sídlem v Silicon Valley, která vyvíjí ERP/CRM systémy pro více než 24 000 zákazníku po celém světe, mezi nejznámější patří GoPro, Dell a AirBnB. Od roku 2011 NetSuite působí v Brně a nyní rozšiřuje své působení i do Prahy.

Společnost LMC je lídrem na trhu práce a vzdělávání v ČR. Provozuje nejznámější kariérní portály Jobs.cz a Prace.cz s více než milionem uživatelů. LMC je především technologická firma s důrazem na inovace, v oblasti UX designu používá nejmodernější nástroje a postupy.

Galerie