Projekt Óda. Zdroj. FCB stránky značky Projekt Óda. Zdroj. FCB stránky značky

Rozhodly se vzkřísit české tradice a vrátit jim lesk. Představujeme projekt Óda

Óda je projekt dvou studentek UMPRUM, Johany Němečkové a Barbory Vildové, z Ateliéru designu nábytku a interiéru, který se obrací k českému folklóru. Generacemi prověřená řemeslná tradice se vrací v nové formě odpovídající estetickému cítění moderního člověka. Óda přichází, aby: „...S pokornou drzostí narušila tradici, aby mohla být udržena."

Cílem dvojice designérek je zachovat stará česká řemesla a vrátit jim lesk. „Namísto dohánění nejnovějších trendů se naopak otáčíme a pomalu navracíme zpátky k tomu, co už tu dávno bylo. Hledáme ověřené principy starých forem a s rozvahou je přibližujeme současné estetice, abychom je navrátily tam, kam vždycky patřily.“ ​přibližují mladé návrhářsky svůj koncept.

Část projektu je inspirovaná chodskou keramikou, typickou svým bílým podkladem a stylizovanými barevnými květy. Pestré barvy dekoru však dívky převedly pouze do bílé, čímž vzor získal reliéfní vzhled. Keramika díky tomu působí „čistějším“ dojmem a více se přibližuje současným trendům. Designérky kvůli keramice vyrazily do malebné vesničky v Pošumaví, v níž má svojí dílnu paní Korečková, pravá vyučená malířka chodské keramiky. Snahou je vrátit chodskou keramiku, tam kam patří- do domácností! Pozor, pokud chcete objevit celou krásu bíle malovaného hrnečku Óda, musíte jej sevřít v rukách a pozorně se dívat. Teprve tehdy vynikne jemný vzor.

Malování hrnečku Óda, foto: Johana NěmečkováMalování hrnečku Óda, foto: Johana Němečková

Dívky zaujal také tradiční modrotisk. Tato tkanina byla původním krojovým materiálem, jenž později získal oblibu v podobě textilních bytových doplňků. Modrotisk je charakteristický svým pravidelným opakováním vzorů. I tady dochází k inovativnímu porušení pravidel, kdy je bílý potisk rozpuštěn na látce tak, že působí dojmem nahodilosti: „Rozpustily jsme body v náhodnou abstrahovanou mlhovinu, která je pro nás tajemná, ale určitým způsobem uklidňující a nostalgická.“

Modrostisk Óda, foto: Johana NěmečkováModrostisk Óda, foto: Johana Němečková

Designérky spolupracovaly s modrotiskařskou dílnou ve Strážnici, jenž má více než stoletou tradici. Jedná se o ruční práci, která se téměř neliší od doby před sto lety. Některé staré formy používají ve Strážnici dodnes. Rodinná dílna samozřejmě uplatňuje klasické regionální vzory, ale tvořila také společně s návrháři ÚLUVu. V dnešní době se dílna může pochlubit spolupráci s předními českými módními návrháři.

Návrat ke kořenům v odívání je na české scéně spjatý se jménem designérky Alice Klouzkové, která v kolekci HERITAGE vytvořila modely právě z modrotisku. Alice používá materiály od předních českých výrobců, jako je právě dílna ve Strážnici.

Formy v dílně ve Strážnici, foto: Johana NěmečkováFormy v dílně ve Strážnici, foto: Johana Němečková

Renesance se dočkal díky Ódě i oblíbený kus nábytku našich prababiček- štokrle. K tomu klasickému přibyla malá lavice. Jedná se o plně funkční kus sedacího nábytku. Díky zjemnění truhlářských spojů je štokrle snadno rozkládací. Štokrle vzniklo přímo v dílně na pražské UMPRUM. „Působí na nás jako takový univerzální pomocník, který v současném čistém interiéru tak nějak chybí.“ ​chválí si autorky svůj nápad.

Štokrle Óda, foto: Johana NěmečkováŠtokrle Óda, foto: Johana Němečková

Výsledné produkty byly k vidění na Designbloku 2017, k jehož příležitosti vydaly mladé designérky i vlastní noviny. Projekt Óda se bude nadále rozvíjet, příště se zaměří na sklářské dílny. Projekt Óda můžete sledovat na: odanadoma.cz

Galerie

Další články