Rostislav Vaněk, zdroj: Profil Media Rostislav Vaněk, zdroj: Profil Media

Rostislav Vaněk získá uznání za celoživotní přínos designu

Do Síně slávy vstoupí grafický designér, profesor a akademický malíř Rostislav Vaněk. Připojí se tak k osobnostem jako je Bořek Šípek, Jan Solpera, Zdeňka Bauerová, František Vízner, Jan Kaplický nebo Zdeněk Ziegler, kteří byli do Síně slávy uvedeni v předchozích letech. Síň slávy každoročně oceňuje celoživotní přínos v designu v rámci ocenění Czech Grand Design, které budou letos uděleny v úterý 21. března.

Rostislav Vaněk patří k osobnostem, které u nás formovaly grafický design a vizuální komunikaci jako disciplínu. V roce 1974 stál u zrodu sdružení Typo&, které v době normalizace udržovalo tuzemskými a zahraničními výstavami povědomí o významu grafického designu v soudobé kultuře, později inicioval založení mezigeneračního TypoDesignClubu a v posledních ročnících působil jako předseda Mezinárodního bienále grafického designu v Brně. Svou prací se do širšího povědomí zapsal jako autor informačního systému pražského metra, v devadesátých letech potom jako tvůrce prvních rozsáhlých manuálů korporátní vizuální identity českých aerolinek, Obchodní banky, zasedání Mezinárodního měnového fondu. V roce 2008 Rostislav Vaněk založil studio Signature Type Foundry, které pod jeho vedením vytvořilo řadu moderních písem klasické harmonie.

Rostislav Vaněk, zdroj: Profil MediaRostislav Vaněk, zdroj: Profil Media

Práce Rostislava Vaňka se vyznačují rozeznatelným grafickým rukopisem, systémovým komplexním pojetím, optickým perfekcionismem a čistotou v  pozoruhodné plakátové tvorbě, logotypech nebo knižním designu. Schopnost citlivě vést druhé se plně projevila v pedagogické činnosti na pražské Uměleckoprůmyslové škole, kde působil jako vedoucí ateliéru Grafický design a vizuální komunikace a svým studentům předal nejen profesionální tvůrčí a koncepční postupy, ale i schopnost porozumět potřebám klienta a svou práci prezentovat, stejně jako nepřetržitou nutnost rozšiřovat obzory poznání i citlivosti prostřednictvím zahraničních cest a uměleckých děl,“ vysvětluje Iva Knobloch, kurátorka a předsedkyně poroty Grafický designér roku Cen Czech Grand Design.

Do síně slávy českého designu tak vchází silná osobnost, která obětavé nasazení pro pozitivní dění v oboru grafický design vnímá jako samozřejmost, vlastní práci jako maximální osobní odpovědnost a otevřenost ke kulturním pohybům jako základní podmínku radostné energie života a práce.

Další články