Rostislav Vaněk: Graphic Design/Type Design, foto: Lucie Nohejlová Rostislav Vaněk: Graphic Design/Type Design, foto: Lucie Nohejlová

Rostislav Vaněk: Práce z let 1964-2014

Jméno Rostislava Vaňka je poslední dobou často skloňováno.

Jeho práce byla vystavena v rámci loňského Bienále Brno, před tím se zasloužil o vznik knihy MORE WORK! mapující práce jeho studentů na Vysoké škole umělecko-průmyslové v Praze a založil písmolijnu Signature. Navíc vyšla kniha představující jeho padesátileté působení v oboru grafického designu.

Název knihy Rostislav Vaněk: Graphic Design/Type Design s podtitulem Práce z let 1964-2014 jasně definuje, o co se jedná - padesát let práce významného designéra v publikaci, na které se autor sám graficky podílel. Již letmý pohled na knihu prozrazuje jeho přístup k práci a grafický výraz: čtvercový formát, 420 stran, černá barva, geometrické písmo, minimum informací a na střed zarovnaná šipka ze sady piktogramů pražské hromadné dopravy. Vaněk nezapře celoživotní spříznění s geometrií, střídmostí a funkčností.

Rostislav Vaněk: Graphic Design/Type Design, foto: Lucie NohejlováRostislav Vaněk: Graphic Design/Type Design, foto: Lucie Nohejlová

Vnitřek knihy dokazuje autorovu důslednost a pracovitost. Překvapivě rozsáhlá část je věnována Vaňkovým studentským pracím. Důvod je však zřejmý, kniha vyšla u příležitosti výstavy v rámci Bienále Brno, které loni připadlo právě studentům. Dále jsou obsaženy Vaňkovy logotypy, kulturní plakáty, známky i knižní design. Nechybí samozřejmě velké projekty jako informační systém pražské hromadné dopravy či logo a vizuální styl Československé obchodní banky nebo Československých aerolinií. Čtenář si připomene mnoho vizuálních podnětů, se kterými se dennodenně setkává a možná ho až překvapí, jak všudypřítomná Vaňkova práce je.

Rostislav Vaněk: Graphic Design/Type Design, foto: Lucie NohejlováRostislav Vaněk: Graphic Design/Type Design, foto: Lucie Nohejlová

Grafické práce v knize jsou řazeny chronologicky a rozděleny na tematické celky po desetiletích. Sám Vaněk s tímto řazením není zcela spokojen. Píše, „chtěl jsem však naznačit života běh za cenu formální roztříštěnosti“. Řazení ale přivádí spíše k jiné otázce: Jsou uveřejněné práce svědectvím doby nebo naopak dobu svého vzniku popírají?

Druhá část knihy otiskuje práce na tvorbě tiskových abeced pro písmolijnu Signature, které se poslední desetiletí Vaněk věnuje. V tvorbě písma pak zejména promlouvá autorova dlouholetá praxe, preciznost a systematičnost. Navíc odkrývá ještě jednu velmi pozitivní věc – a to, že Rostislav Vaněk ještě neztratil nic ze svého pracovního nadšení a energie a že kniha není poohlédnutím za jeho celoživotní tvorbou, nýbrž jen zastávkou na ještě zdaleka nekončící cestě.

Rostislav Vaněk: Graphic Design/Type Design, foto: Lucie NohejlováRostislav Vaněk: Graphic Design/Type Design, foto: Lucie Nohejlová

Vydalo nakladatelství Kant ve spolupráci s Vysokou školou umělecko-průmyslovou v Praze v roce 2014.

Galerie

Další články