Blueberries, Markéta Richterová a Zbyněk Krulich. Foto: Adéla Havelková Blueberries, Markéta Richterová a Zbyněk Krulich. Foto: Adéla Havelková

Rodiče ze světa českého designu: Jak vychovávají svě děti? Co je rodičovství naučilo?

Na poli designu se etablovali už dávno. Jejich produkty jsou zárukou nápadu, kvality a nadčasovosti. Kromě oboru a toho, že jsou v něm víc něž dobří, je spojuje i rodičovství. Rodiči se stali ale teprve nedávno. Jak zvládají skloubit kreativní profesi s péčí a výchovou svých potomků? Co je rodičovství naučilo? Na co se těší? Kam rádi se svými dětmi vyrážejí? A jaké designové vychytávky se jim jako rodičům osvědčili? Zeptali jsme se několika známých párů působících v oblasti designu.

Lucie Kutálková & Radek Sidun

Oděvní designérka Lucie Kutálková tvoří pod značkou Leeda patnáct let. Její návrhy nesou minimalistický rukopis. Důraz klade na propracovaný detail, vysoce kvalitní materiály i variabilitu nošení. Etické podmínky výroby, stejně jako látky pocházející zejména z tuzemska, jsou u ní samozřejmostí. Kromě autorské tvorby se soustředí i na individuální zakázky, navrhuje kostýmy nebo se věnuje stylingu. Nakupovaly u ní Tilda Swinton nebo Susan Sarandon.

Její partner Radek Sidun se věnuje písmu a typografii. Působil v Curychu ve studiu Cornela Windlina. S Tomášem Brousilem založil písmolijnu Briefcase distribuující písma českých autorů. Dnes učí na UMPRUMAteliéru tvorby písma a typografie. Spolu vychovávají dvouletou dceru Karlu.

Oděvní designérka Lucie Kutálková tvoří pod značkou Leeda, Foto: archiv L. KutálkovéOděvní designérka Lucie Kutálková tvoří pod značkou Leeda, Foto: archiv L. Kutálkové


Narození Karly jejich práci nijak výrazně neovlivnilo. Jen se nevěnují tolika projektům, lépe si musí organizovat čas, rychleji se rozhodovat a více se soustředit na to, co je zásadní.Pořád se učíme rozvrhnout čas, kdy se věnujeme sobě a kdy pracujeme. Obojí pak jde lépe a nemáte pocit, že zanedbáváte jedno nebo druhé. Taky mi pomáhá jóga. V hlavě mám někdy chaos a přetlak, moc nápadů i plánů, a pak se musím zklidnit, zastavit se a vše si přebrat. To většinou Radka s Karlou pošlu na pár dní na chalupu. Radek se soustředí chozením do sauny a k Houbařovi na pivo,“ popisuje rodinný koloběh Lucie.

Umění rozhodnout se a občas nechat věci plavat
 

Svou dceru se snaží vést k samostatnosti, rozvíjet její nápady, povídat si s ní, chodit s ní ven, do divadla zejména na soubor Buchty a Loutky, na vernisáže a občas i do práce. Jejich dcera Karla má společnost ráda a změny prostředí jí nevadí. Díky tomu nemusela Lucie přerušit svou práci. To, že někdy nestíhá, jak by potřebovala, s tím už se smířila dávno stejně jako s pomalovanými zdmi v bytě.

Večerní šaty Night Sky od Leedy, Foto: archiv LeedaVečerní šaty Night Sky od Leedy, Foto: archiv Leeda

„Jsem vděčná, že mám práci, která mě baví. Relaxuji i tím, že jsem v ateliéru a vymýšlím nové věci. Například teď je sezóna svateb. Když nevěsta odchází s futrálem, spokojená, mám pocit, že moje práce dává smysl. O to víc mne potěší, když mi po svatbě píše, že se vše povedlo, a že v šatech tancovala do rána. I to mi vrací energii.“

Kromě šatů pro nevěsty Lucie aktuálně dokončuje kolekci nazvanou Catch me if you can, u níž se nechala inspirovat graffiti scénou. Ambice na vytvoření dětské řady nemá, i když zájem by byl. Primárně navrhuje jen pro dceru, pár kousků ale nechává vyrobit navíc. Ze zbytků materiálů z kolekcí se jí tak daří zužitkovat i kusy látek, které jsou pro dospělé střihy příliš malé.

Své rodičovské povinnosti si mezi sebe Radek a Lucie dělí spravedlivě. Často cestují, Lucie převáží látky, a tak nedá dopustit na kočárek Britax go, do kterého se vše pohodlně vejde stejně jako na Volvo V70, do kterého naskládá i pojízdný štendr. Její dcera našla zalíbení v hnízdečku od MimiConcept, které slouží spícím miminkům, ale s chutí si v něm zablbnou i batolata.

Rodičovství jim zejména připomnělo vlastní dětství, včetně pocitů a zážitků, které se nám dospělím dávno vytratily. „Člověk se učí mít znovu radost z věcí, které mu přišly běžné. Třeba holiny v louži a tlak vody, který se stupňuje, dokud se vám ta voda nenalije dovnitř….“ 

A na co se výhledově těší? „Až mi přijdou nové vzorky tisku ke kolekci a galanterie z Itálie, až pojedeme do Krkonoš, až si dám pivo na Letné, až Babiš odstoupí a Zeman půjde konečně do důchodu, a až se vyspím ráno do 11…,“ uzavírá své vyprávění Lucie.


Klára Šumová & Dirk Wright

Produktová designérka Klára Šumová a její partner ilustrátor Dirk Wright. Foto: archiv K. ŠumovéProduktová designérka Klára Šumová a její partner ilustrátor Dirk Wright. Foto: archiv K. Šumové

Produktová a interiérová designérka Klára Šumová a grafický designér a ilustrátor Dirk Wright si společně vysloužili pozornost před pěti lety projektem Oáza Collection (nominace na CGD, ocenění EDIDA). Tehdy šlo o nápaditou kolekci skládající se z nábytku do interiéru, svítidel, dekorací doprovázené ilustracemi a grafikou. Podařilo se jim proměnit prostor určený pro běžný život a práci v místo, kde se člověk cítí příjemně. Díky propojení oborů, kterým se věnují, objevili nečekané souhry i chuť posouvat jej dál. Za kolekci nábytku Osídlená krajina získala Klára cenu v kategorii Objev roku již rok předtím.

Nyní Kláru kromě báboviček na pískovišti zaměstnává projekt Daily Volumes (set nádobek na ručně vyráběnou kosmetiku), který je ve své závěrečné fázi. Společně s Dirkem působí i jako kreativní konzultanti nové značky zaměřené na dětskou módu Juliestore. Dirk pracuje jako kreativní ředitel agentury Revolta a věnuje se i několika dlouhodobým projektům v rodné Kanadě. Na podzim pak plánují během Designbloku představit nový projekt v Lapidariu.  

Místo k odpočinku a klidu, Oáza Collection, Foto: Michal ŠebaMísto k odpočinku a klidu, Oáza Collection, Foto: Michal Šeba

Podstatné je fungovat jako celek

Rodičovskou roli ve vztahu k práci vnímají podobně jako Lucie a Radek. Oba si váží času, pracují efektivněji a chvíle věnované rodině si nenechají ničím narušit. „Jsme rodina. Vše je vlastně stále stejné jako dřív, jen se náš život otáčí okolo jiné osy. Máte vedle sebe člověka, který vás potřebuje v podstatě nonstop a musíte mu ve vašem životě udělat prostor,“ líčí Klára.

S Dirkem vychovává sedmnáctiměsíční dceru. Když je s ní, nepracuje a užívá si vzájemných chvil. Na práci si vymezuje čas. „V oboru, ve kterém pracuji, přerušit práci v podstatě nelze. Pracuji stále, ale jen jinak a méně,“ dodává. Volné chvíle ráda tráví venku, a tak oceňuje každé dobré hřiště nebo park stejně jako místa, kde se dobře jí a děti tam jsou vítáni. Na Smíchově si oblíbila koloniál Triko.

Péči si nijak nedělí. Pracují na tom, aby fungovali jako celek. Rodičovství jim žádné výrazné překvapení nebo změnu nepřineslo. „Nic skrytého jsme neobjevili, vlastně jsme překvapeni, že je vše dost stejné. Určitě bereme více v potaz naši budoucnost a skvěle ovládáme úplně vše jednou rukou,“ říká.

Uvést na trh produkt spojený s dětmi, zatím neplánují. Hračky doma nehromadí, přiklání se k minimalismu. Přesto na otázku spojenou s nějakou jejich oblíbenou pomůckou pro děti odpovídá: Montessori věž, ale to asi není nic přímo z oblasti designu, i když vypadá, jako od Enza Mariho. Přijde mi, že dětem stačí málo. Jsem minimalista, takže raději jdeme do přírody, něž abychom doma hromadili vychytávky.“  

Díky své profesi svou dceru ovlivňují hlavně po estetické stránce, i když nijak vědomě. „Osobnost dítěte je daná již s narozením, těžko říct, zda to na ni bude mít vliv i v budoucnu,“ dodává. A na co se společně všichni těší? „Na dovolenou a kino,“ odpoví jednoznačně Klára.


Markéta Richterová & Zbyněk Krulich

Partneři v soukromí i práci, Zbyněk Krulich a Markéta Richterová se synem, Foto: Jan HromádkoPartneři v soukromí i práci, Zbyněk Krulich a Markéta Richterová se synem, Foto: Jan Hromádko

Šperkařka Markéta Richterová a designér Zbyněk Krulich jsou neodmyslitelně spjati se značkou Blueberries. Prosluli výrobou velmi lehkých, pružných šperků se sametově matným povrchem, které vytvářejí pomocí 3D technologií. Z materiálů si oblíbili nylon, který se pro 3D tisk používá. Pracují ale i se stříbrem nebo zlacenou mosazí. Rádi si pohrávají se světlem, hmotou, kompozicí, měřítkem a geometrií. V roce 2012 získali ocenění CGD za nejlepší šperk roku. Za svou poslední kolekci, která vznikla ve spolupráci s Archeoparkem Pavlov, si Markéta letos na CGD odnesla nominaci. Se Zbyňkem ji pak obdrželi i za kolekci Infinity. V tvorbě se inspirují přírodou, zejména pak organickými a anorganickými strukturami.

Není proto náhoda, že myšlenka na vznik společné značky, se zrodila v lese, v době zrání borůvek. Do návrhů se jim rodičovství ale nijak výrazně nepromítlo. „Blueberries vznikly vlastně i kvůli tomu, že jsme chtěli mít děti. Hlavní motivace sice byla experimentovat s 3D tiskem ve šperku a designu, ale byla to i skvělá alternativa, jak překlenout Markétinu pracovní pauzu,“ objasňuje Zbyněk.

Nyní jsou ve fázi příprav na novou kolekci. Zbyňka kromě toho zaměstnává práce pro Lasvit, dělá na několika animacích a věnuje se i osobnímu dlouhodobém projektu. „Markéta je více rodič, já více pracuji, někdy i po večerech.“ , doplňuje způsob jejich rodinného fungování. Práci přerušili během prvního měsíce po narození syna oba dva. Markéta se mu pak plně věnovala dva roky.

Bez legrace a kakaa to nejde

Když jsou se synem, věnují se hlavně jemu. Na práci potřebují klid. Méně pracujeme, a více si užíváme dětské legrace. Často však diskutujeme o budoucnosti Blueberries nebo našich nápadech, například na společné procházce lesem. To je ale spíš takový brainstorming. Na opravdovou práci máme nejraději klid. Třeba když je ve školce,“ přibližuje Zbyněk. Společně navštěvují výstavy, oblíbili si planetárium či zoo.

Kolekci spojenou výhradně s dětmi či rodičovstvím zatím neplánují. Nápady na ni ale mají ještě z dob, kdy syn nebyl na světě. Spíš si užívají bezstarostných her a společného blbnutí.

Rodičovství je naučilo lépe si organizovat čas, umět si nastavit priority a obdařilo je i větším sebevědomím. Oblíbenou vychytávku, která by jim ulehčila péči o dítě nemají, bez kakaa by se ale neobešli určitě. Nyní se těší, až si vyrazí k moři.
 

Další články