Ráj amatérů: Proč jsou festivalové plakáty ostudou českého grafického designu?

Jsou odvětví, kam české domácí kutilství buď neproniklo vůbec (kosmický výzkum, stavba mrakodrapů či letadlových lodí), nebo i taková, která se o snižování stavu své škodné dovedou postarat sama (výroba vlastních výbušnin a domácích jedů, chov smrtelně jedovatých domácích zvířat). Dále jsou zde obory kutění, kterým sluší jistá plachost (podomácké rozvody elektřiny či plynu, vylepšování přístrojů na jejich měření, výroba domácích peněz apod.) a jsou činnosti, kde se profesionálové jakémukoli kutilství tvrdě brání skrze své ochranné organizace (lékaři, rybáři, výběrčí daní, ozbrojené složky). Ale skoro žádná oblast lidské činnosti není tak bezostyšně devastována bizarními plody tvořivého ducha jako výroba propagačních letáků, plakátů a jiných grafických tiskovin, a jen málokteří kutilové z jiných branží se ke svému fušerství tak hrdě veřejně hlásí.

Nejšerednější nejsou plakáty na vesnickou tancovačku, které vznikají svépomocí na obecní kopírce. Ty v sobě naopak nesou jakousi dojemnou poetiku.

Širák, buřt a kytara

Bezkonkurenčně nejnevkusnější a nejzáhadnější jsou - od typografie přes názvy festivalů po obrazový materiál - plakáty folkové a country: Folkový špekáček, Rudolecký kotlík, Smiřický hrnec… Dříve divácky oblíbenou estetiku typu Marko Čermáka nebo Jana Vyčítala nahradily poklady programu Word. Na to, že otvor v kytaře se musí využít jako písmeno „o“, se zvyknout dá. Ostatně, nositelem takového řešení byl po dlouhá léta legendární festival Porta. Vzhledem k tomu, že óčko je i ve slově folk, je vysoce pravděpodobné, že se s tímto originálním nápadem budeme setkávat i nadále.

Folkové plakátyFolkové plakáty

Na folkových plakátech je každý milimetr místa zaplněn, strach z volného, nepotištěného místa, není ze strany zadavatelů ničím novým. Zatímco na rockových plakátech bývají pouze jména kapel, a to se grafik musel sakra snažit, aby se mu to tam vešlo, na folkovém plakátě se místečko pro nějaký ten širák, buřt nebo kytaru najde vždycky. Samozřejmostí bývá logo formátu .jpg v mikroskopickém rozlišení, které se hrdě a neohroženě skví v bílém obdélníčku. Úroveň plakátů, které zvou na folkový festival je opravdickou záhadou, nechce se věřit, že by nebyly peníze na to, aby pořadatel zadal plakát někomu, kdo to umí. Nemusela by se konat soutěž za půl mega, stačilo by oslovit šikovného grafika.

Barevné peklo

Plakáty na metalové festivaly jsou si hodně podobné, protože černá si je hodně podobná a lebky se liší nadočnicovými oblouky též minimálně. Většinou dominují zaměnitelná loga kapel, která v sobě zračí temné síly. Vlastně - všechny plakáty jsou si formou zpracování a použitím fontu tak podobné, že to vypadá, že se jedná stále o ten samý jeden koncert. Posluchačům, kteří se o metalovou hudbu nezajímají, se ostatně zdá úplně stejná každá písnička, kdy na pódiu řve někdo NĚCO do davu lidí, kteří taky NĚCO řvou. Znalci si drobné nuance ve skladbách užívají a neslyší kravál, ale pekelný šepot a ďábelské kytarové variace.

Metalové plakátyMetalové plakáty

Letos se stala zvláštní věc - metalové plakáty začaly využívat barevnosti, která často postrádá pekelnou logiku. Škoda, že se autoři vzdali černé - královny všech barev.

Metalové plakátyMetalové plakáty

Neznámí fešáci

Vážná hudba sází na plakáty s obřími fotkami protagonistů – čerstvě vysprchovaných sympaťáků s hudebními nástroji. Tu žena za harfou v róbě, tam zase fešácký trombónista. Obličeje interpretů jsou úplně neznámé a kdyby tam nebyly a na fotce zůstal jenom činel nebo klarinet, nestalo by se vůbec nic. Zadavatelé však z neznámých důvodů trvají na obličejích a nemají odvahu zkusit odvážnější řešení. Například poprsí nebo podpaží.

Plakáty na Pražské jaro nebo Struny podzimu či Dvořákova Praha jsou zadávány formou soutěže prestižním grafickým studiím a výsledkem je tradičně krásné grafické zpracování, kde výše zmiňovaná odvaha nechybí. Krásné plakáty pro Pražské jaro zpracovalo studio Najbrt, Redesign nebo v současné době Dynamodesign. Člověk se kolikrát těší na další ročník.

Plakáty vážné hudbyPlakáty vážné hudby

Aby nám to hlavně slušelo

Plakáty chlapeckých popových kapel jsou postaveny na fotografii, kde je patrné, že muzikanti před fotografováním pečlivě vybírali oděv a že jsou správná parta. Zkrátka jim to sluší a jsou príma.

Popové plakátyPopové plakáty

Hořící neštěstí

Na plakátech rockových kapel nechybí hořící kytara, protagonisté stojí pevně rozkročeni, hledí do daleké budoucnosti s pohrdavým úsměškem a rukama v kapsách. Ať každý vidí - NÁM je to jedno! MY se před fotografováním nemyjeme a nečešeme! Zvolený font na plakátech působí většinou jakýmsi „olezlým“ dojmem, často bývá okousaný nebo jinak rockově narušený. Typograficky nejučesanější (ale trochu sterilní) plakát má letos akce Rock for people. Před pár lety sice prošla supervizí studia Dynamodesign, které připravilo solidní vizuální styl, ten už ale nenápadně z festivalu mizí a je potlačován, podobně jako zde na ukázce ikonky, přes kterou je umístěna cenovka.

Rockové plakátyRockové plakáty

Paráda zdarma pro celou rodinu

Na festivalu pro celou rodinu, nesmí chybět skákací hrad, tvořivá dílnička, bujarý spíkr, který všem tyká a plejáda známých umělců napříč všemi žánry. Vstup je zdarma, takže plakáty jsou letně rozmarné, hýří barvami, sponzory a fonty, které byly taky zdarma.

Plakáty pro celou rodinuPlakáty pro celou rodinu

Jde to i jinak

Že lze zpracovat vizuál festivalu nezaměnitelně, dokazuje díky autorskému rukopisu a barevnosti třeba festival Mezi ploty, jehož logo už se úspěšně vžilo a dobře v sobě reflektuje místo (léčebna Bohnice) i lidi, kteří se tam setkávají. Je to takový lidový způsob výtvarného projevu, který se líbí dětem i dospělým. Za pozornost stojí také plakáty pro Pražskou komorní filharmonii (Kateřina Šuterová), kde se podařilo skloubit decentní grafické zpracování - věřte nebo ne - s obličejem protagonisty! Škoda že PKF nemělo odvahu přijmout návrhy, kde autorka využívá čistých grafických prostředků k ilustracím, které jsou v příjemném souladu s repertoárem a zaměřením filharmonie.

Další články