Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Foto: Štěpánka Paseková Foto: Štěpánka Paseková

Půst i posvícení. Březen pohledem šéfredaktorky

Zima je konečně za námi a první jarní paprsky slunce si posvítily na úspěchy i slabiny českého designu. Tentokrát jsme se zaměřili hlavně na tradiční značky a módní designéry. A nezapomněli jsme ani na událost jara, předávání cen Czech Grand Design. Kritický pohled na březen je tu.

Vyloženě smutek přepadne člověka, který se vydá podívat, jak tradiční Slezákovy závody oslavili svých 111 let existence. Výrobce kovového ohýbaného nábytku z Bystřice pod Hostýnem je vlastně v ideální situaci. Produkty, které mají v rodném listu zapsané datum narození našich babiček, jakoby vůbec nezestárly. Není třeba žádná výrazná aktualizace ani facelift. Stolky, křesla nebo židle vzniklé hlavně ve 30. letech jsou nadčasové a krásné. Je proto škoda, že se firma uchýlila do technického zázemí vily Tugendhat, kde návštěvníkovi nepříliš invenčně prezentuje nábytek, který dnes v reedici prodává. Vsadit na moravskou perlu funkcionalismu, na jejíž návštěvu se čeká měsíce, nebyl určitě špatný nápad. Projdou tudy stovky a stovky lidí. Lokace a forma však výsledný dojem nakonec bohužel kazí. Možná by se Slezákovy závody mohly inspirovat u svých kolegů ze stejného městečka, jak na promo a marketing. TON to totiž umí perfektně.

Výstava ke 111 letům firmy Slezákovy závody ve vile Tugendhat. Zdroj: IdealabVýstava ke 111 letům firmy Slezákovy závody ve vile Tugendhat. Zdroj: Idealab

Na piedestal českého designu se už několik let snaží dostat i značka Pietro Filipi. Ač volbou jména záměrně mate a evokuje představy o oblecích a košilích navržených kdesi v Itálii, skutečnost je naprosto jiná. Česká firma jako poleno, chtělo by se říct, a to i se všemi nešvary. Tradiční textilní průmysl je v troskách, doby, kdy bylo Brno srovnáváno s Manchesterem, jsou dávno pryč. Lidé z Pietro Filipi však dokázali, že i česká oděvní firma může mít drive a styl. Starší spolupráce s Hanou Zárubovou, Jakubem Polankou a teď i miláčkem pražské mondény Ivanou Mentlovou jsou zářezy, které fungují, stejně můžeme tleskat modelům představeným na aktuálním pražském fashion weeku. Zkuste se ale podívat na běžně dostupnou kolekci na webu a v obchodech. Tady funguje PR na jedničku, produkt ale bohužel pokulhává. Snad se noví majitelé pustí po novém logu od Najbrtů i do kompletní obrody střihů a stylů, které obstojí v roce 2019.

Aktuální kolekce šatů firmy Pietro Filipi Zdroj: Pietro FilipiAktuální kolekce šatů firmy Pietro Filipi Zdroj: Pietro Filipi

A abyste obstáli dnes, nemusíte vždy vše vymýšlet od nuly. Můžete třeba navázat na něco, co vzniklo již před sedmdesáti lety. Výstavu Ascher – šílený hedvábník jsme v UPM bohužel ještě neviděli, za srdce nás však okamžitě chytla kolekce studentů Pavla Ivančice z UMPRUM. Ti Ascherovi látky pomyslně přenesli přes uběhnuvší desetiletí do dnešní doby a předvedli je nejprve v rámci Artsemestru. Původní látky, které v rámci semestrálního úkolu dostali k dispozici od potomka Ascherů, mladí návrháři zpracovali a vytvořili z nich oděvy podle sebe. Nyní je série modelů k vidění v UPM pod názvem Ascher Challenge a hezky ilustruje, že staré a nové se může prolínat a vzájemně se posunovat na novou úroveň.

Práce studentky Lindy Vondráškové z látek firmy Ascher. Foto: Markéta Slaná, Agnes Willow, Barbora ŽentelováPráce studentky Lindy Vondráškové z látek firmy Ascher. Foto: Markéta Slaná, Agnes Willow, Barbora Žentelová

U módy ještě zůstaneme a znovu budeme obdivně chválit. V rámci březnové edice pražského fashion weeku se Zuzana Kubíčková opět vydala do netradičního prostředí a po loňské přehlídce v Rudolfinu zavedla diváky do ještě zajímavější lokace -  prezidentského apartmá hotelu Four Seasons. Modelkám přiřkla role studentek internátní školy a před přihlížejícími je nechala, ať si češou navzájem vlasy, hrají na piano, nebo stelou postel. To vše samozřejmě v koketně vyzývavých modelech z hedvábí a krajky. Na rozdíl od rutinní a předvídatelné módní přehlídky je tohle emocemi nabitý koncept, kde možná oděvy nehrají hlavní roli, ale pozornost si nakonec vyslouží mnohem větší. Tenhle zážitek vás zkrátka jen tak nepustí. A design, ten je přeci často hlavně o emocích.

Pohled na prezentaci kolekce POP Zuzany Kubíčkové. Foto: Daniela PilnáPohled na prezentaci kolekce POP Zuzany Kubíčkové. Foto: Daniela Pilná

O tom ví své i zakladatelé Designbloku a agentury Profil Media. Design popularizují svým vlastním stylem už pěknou řádku let a součástí toho je i předávání cen Czech Grand Design ve Stavovském divadle. Letošní večer pak dokázal u většiny v sále vzbudit emoce hlavně pozitivní. Zásluhu na tom měli hlavně moderátoři večera, nekorektní Jiří Konvalinka a Jan Vejražka, coby kapela Mutanti hledají východisko. Efektně i efektivně se jim podařilo vybruslit z nástrah formátu ceremoniálu s mnoha kategoriemi a český design televiznímu divákovi naservírovat adekvátně drze a vtipně. Navrch je třeba zmínit i cenu pro grafického designéra roku, kterým se stala Veronika Růt Nováková, propagátorka omezení vizuálního smogu ve městech a tvůrkyně návodného manuálu. Přesně takoví designéři by měli okupovat mediální prostor a podobné ocenění jim v tom může pomoci. Tleskáme vítězům a palec nahoru moderátorům.

Předávaní cen Czech Grand Design ve Stavovském divadle. Zdroj: Profil MediaPředávaní cen Czech Grand Design ve Stavovském divadle. Zdroj: Profil Media

V dubnu je samozřejmě nutností objevit se aspoň na pár dní v Miláně na Salone del Mobile. Chybět tam také nebudeme a jsme moc zvědaví na to, jak si v konkurenci letos povedou české značky. Vy nezapomeňte na Hit Hitu podpořit projekt Textile Mountain, ještě stále zbývá několik dní do konce. A rozhodně doporučujeme sledovat výsledky soutěže Nejkrásnější kniha roku, bude to určitě stát za to! Tak příjemné jarní dny s českým designem.

Další články