Veronika Pařízková foto. Juliana Vlčková Veronika Pařízková foto. Juliana Vlčková

Proč Praha ztrácí dech? Listopad pohledem šéfredaktorky

Že je v Čechách hlavním městem designu Praha? Omyl. I další velká města začínají být vidět čím dál víc. Ostrava, Liberec nebo Plzeň pořádají vlastní design weeky, studenti tamních univerzit porážejí UMPRUM v soutěžích, zkrátka regiony ožívají a nastavují metropoli často nelichotivé zrcadlo. Listopad jsme věnovali cestám po republice a vy se s námi můžete podívat, kdo zazářil a kdo tentokrát propadl.

Tohle muzeum má opravdu velký potenciál. Jeho fasáda se blyští novotou, může se pyšnit plakáty od Štěpána Malovce, jednoho z nejtalentovanějších grafiků své generace, a depozit mu přetéká historickými skvosty. Proč je ale návštěva Uměleckoprůmyslového muzea již tradičně ztrátou času? Aktuální výstava představující legendu české módy Hanu Podolskou nabízí jednoduchou odpověď. Tahle instituce zamrzla před dvaceti lety a lákavé PR na tom nemůže nic změnit. Příklad Podolské je ukázkový. Modely progresivní návrhářky, jež by mohla zdatně konkurovat současné fashion scéně, jsou instalovány tím nejkonvenčnějším způsobem. Staré figuríny, za sklem, jedna vedle druhé, jak ve frontě na maso. Móda letos ovládla evropské výstavní domy, ať už jde o retrospektivu působení Margielly v Hermés, kterou letos hostilo pařížské Musée des Arts Décoratif, nebo haute couture Azzedine Alaïy v Design Museum v Londýně. Praha se vydala sice stejným směrem, ale velmi pomalým tempem. Snad západní metropole dožene dřív, než krásné šaty z minulosti rozežerou moli.

Pohled do výstavy Hany Podolské, zdroj: prague.euPohled do výstavy Hany Podolské, zdroj: prague.eu

Rychlost nastavenou na nejvyšší obrátky naopak už několik sezón vykazuje Moravská galerie v Brně. Formálně podobná instituce jako UPM se dokázala veřejnosti nejen otevřít, ale především má ambici ji skrze vystavené exponáty něco předat. Právě probíhající výstava regionální textilní výtvarnice Inéz Tuschnerové je toho krásným příkladem. Laikům nepříliš známá Tuschnerová byla ve své době obrovským talentem, jejíž díla na rozhraní textilu a objektu fascinují dodnes. Zásluhu na tom má pochopitelně i formát, jakým se kurátorka tématu chopila. Je to živá, poutavá a aktuální instalace, která vás zkrátka vtáhne do života i tvorby brněnské designérky. Pomyslnou třešinkou, která jen stvrzuje geniální (zcela logickou, přesto ne běžnou) strategii MG, je kolaborace s návrhářkou Karolínou Juříkovou na propagačních předmětech k výstavě. Talentovaná autorka navrhla limitovanou kolekci mikin, které nesou její variaci na Tuschnerové estetiku. Zpřítomnit staré prostřednictvím nového, jde to snad udělat lépe? Jen škoda, že mikin půjde do prodeje jen 7.

Exponát Inéz Tuschnerové na eponymní výstavě v Moravské galerii, zdroj: ArtalkExponát Inéz Tuschnerové na eponymní výstavě v Moravské galerii, zdroj: Artalk

Z battlu muzeí opět vzešlo vítězně Brno. Kdo ale v listopadu dominoval na poli pořádání design weeků? Vítěz je také zde jednoznačný. Čtvrtý ročník Meat Design Ostrava v působivém industriálním areálu Dolních Vítkovic sbíral body na všech frontách. Ať už volbou lokace, která je sama o sobě výhrou pro pořadatele čehokoliv, vizuální prezentací a marketingem a nakonec samozřejmě i programem. Přednášky byly sice v režii designérských es z Prahy, které se na podobných akcích točí jako postavičky na orloji, mezi vystavujícími bylo ale možné narazit na několik nových a hlavně regionálních designérů, včetně šikovných sousedů z Polska.  V Česku bohužel stále platí, že když máte pocit, že snad ani nejste v tuzemsku, je to úspěch. Ostravě se to zadařilo, trochu New York, trochu Berlín, trochu Manchester.

Vizuální styl festivalu Design Meat Ostrava, zdroj: Design Meat OstravaVizuální styl festivalu Design Meat Ostrava, zdroj: Design Meat Ostrava

Jako v Česku si naopak člověk připadal v Plzni na tamním design weeku. Ten se konal v hojně medializovaném prostoru Depo 2015, který měl být kulturní chloubou západočeské metropole. Projekt renovace realizovaný před třemi lety dnes vypadá jako by zažil ještě osvobození města od generála Pattona. Je v prapodivném dezolátním stavu, který sluší možná budapešťským ruin bars, ale ne stavbě, do které přitekly slušné evropské dotace. Výběr vystavujících pocit zmaru už jen dokonal. Od háčkovaných hábitů po ezoterikou říznutá světla, tohle si město Loose nezasloužilo.

Pohled na loňský ročník Plzeň Design Week, zdroj: Depo 2015Pohled na loňský ročník Plzeň Design Week, zdroj: Depo 2015

Posledním listopadovým nadšencem, který se pustil do pořádání svého designového týdne, je Lukáš Pipek. Jeho Czech Design Week střídá názvy i lokace se stejnou pravidelností, jako se střídá roční období. Tentokrát vsadil na monstrózní prostory pražského Paláce Kultury. Zajímavý nápad naplnit ikonu neofunkcionalismu ze skla a betonu současným designem, se ale ukázal nad jeho síly. Ačkoliv tentokrát na přehlídce zaujalo několik talentů, veskrze sklářů, velikost prostoru organizátory zradila. Vystavujících bylo poskrovnu a těch pár, co se nevešli do hlavní chodby, se muselo spokojit s prostory kolem šaten. Nepříliš důstojné prostředí pro nepříliš kvalitní design. Kolaborace s milánským Lambrate, kde během Salone vystavují ty nejlepší světové univerzity i schopnost protlačit do Milána českého designéra, dokazují, že Czech Design Week dech docela neztrácí. Rozpaky po návštěvě ale stále zůstávají.

Automobil Lexus LC 500 Sport Plus v předsálí Czech design weeku, foto: Andrea MorkusováAutomobil Lexus LC 500 Sport Plus v předsálí Czech design weeku, foto: Andrea Morkusová

 Nakonec byl listopad pro svět českého designu důležitý i z jednoho personálního důvodu. UMPRUM střídá po 8 letech rektora. Po architektovi Smetanovi senát zvolil teoretika Jindřicha Vybírala. Po zveřejnění výsledků jsme ho požádali o rozhovor. Bohužel, čeká jednak na oficiální jmenováni z hradu a také je po náročné volbě, v níž byl jediným kandidátem, unaven. Přejeme rychlou rekonvalescenci!

Nový rektor UMPRUM Jindřích Vybíral, zdroj: FCBNový rektor UMPRUM Jindřích Vybíral, zdroj: FCB

V prosinci samozřejmě nesmíme vynechat populární prodejní akce UMPRUM shopMini Festival. Zajdeme se podívat i do znovuvzkříšeného Kurátoru, který drží laťku vždy proklatě vysoko, stejně jako vydavatelství knih pro děti Meander, otevírající svůj první obchod v Praze. A jste -li fandou českého designu podpořte i projekt Backyard na Hithitu. Příležitostí narazit na kvalitní český design je zkrátka dost, hledat ho ale vyžaduje hodně času a trpělivosti. Tak hodně štěstí!

Pohled do obchodu s designem Kurátor, zdroj: Expats.czPohled do obchodu s designem Kurátor, zdroj: Expats.cz