Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Ladislav Škoda, šéfdesignér Tescoma, zdroj:  Archiv Ladislava Škody Ladislav Škoda, šéfdesignér Tescoma, zdroj: Archiv Ladislava Škody

Příběhy českých designérů - Ladislav Škoda: Kreativita nestačí

Příběh držitele ocenění Red Dot Design Award, absolventa UMPRUM a hlavního designéra zlínské firmy Tescoma, Ladislava Škody, začal v soutěži Young Package před více než 17ti lety. Tehdy vyhrál soutěž s obalem na čtyři plechovky, který si nechal po výhře v soutěži okamžitě patentovat. Od té doby uplynulo mnoho času a z Ladislava Škody se stal světově uznávaný designér, který bude součástí poroty Young Package 2015.

V roce 1997 jste vyhrál soutěž Young Package. Jak na to s odstupem času vzpomínáte?
Bylo to moje vůbec první ocenění za design. S kolegou Zdeňkem Španělem, se kterým jsme vítěznou práci navrhovali, jsme si ho velmi vážili. Byla to zajímavá zkušenost taky proto, že jsme se následně snažili uvést soutěžní práci do výroby. Nejdříve jsme si práci nechali ochránit průmyslovým vzorem, pak jsme oslovili společnost zabývající se výrobou nápojových plechovek. Obal bohužel nebyl vhodný pro sériovou výrobu a menší limitované edice, jaké jsou dnes běžné, se v polovině devadesátých let nevyráběly.

Obal na čtyři plechovky, 1. místo Young Package 1997, autor: Ladislav Škoda a Zdeněk Španiel, VŠUP, Praha, Česká republika, foto: Ota NepilýObal na čtyři plechovky, 1. místo Young Package 1997, autor: Ladislav Škoda a Zdeněk Španiel, VŠUP, Praha, Česká republika, foto: Ota Nepilý

 

Kdo vám tehdy pomáhal se získáním průmyslového vzoru a oslovením firmy?
My jsme tehdy byli studenti 1. ročníku na UMPRUM, takže jsme s ochranou autorských práv neměli zkušenosti. V tomto směru nám vyšli vstříc lidé z Design centra ČR v Brně.

K čemu si myslíte, že jsou soutěže jako je Young Package dobré?
Je to ideální možnost pro studenty, jak se zviditelnit. Kromě toho, že získají ocenění, je  příležitostí pro navazování kontaktů s výrobci, nebo potenciálními zaměstnavateli. 

Jaké atributy by podle vás měl mít kvalitní obal?
Obecně se dá shrnout, že kromě sdělení nutných informací o výrobku, musí plnit ochranou funkci a to vše pokud možno atraktivní a nápaditou formou, aby přilákal pozornost zákazníka a srozumitelně s ním komunikoval. V Tescomě se často setkáváme s rozdílnými požadavky na formu obalu, ovlivněnými způsobem prodeje, nebo regionálními zvyklostmi. 

Můžete uvést konkrétní případ?
Například v prodejnách Tescoma v české republice je možnost osobního kontaktu, takže proškolený prodavač zákazníkovi výrobek rozbalí z boxu a představí. V zahraničí, kde jsou naše výrobky distribuovány v řetězcích supermarketů je takový individuální přístup zřídka kdy možný, a to klade na obal jiné nároky. Zákazník musí z obalu jednak v krátké chvíli získat potřebné informace a měl by mít možnost si na výrobek sáhnout, což u zabalených boxů nelze. Pro tento způsob prodeje proto volíme raději blistrové obaly, aby byly výrobky alespoň z části obnažené.

Autor : Ladislav Škoda Název a specifikace : TEO, džbán s vyluhováním a chlazením  Rok: 2013 Výrobce : Tescoma s.r.o.Autor : Ladislav Škoda Název a specifikace : TEO, džbán s vyluhováním a chlazením Rok: 2013 Výrobce : Tescoma s.r.o.

Jak jste se dostal do čela designérů firmy Tescoma?
Firma nás oslovila v době, kdy jsme ještě studovali na UMPRUM ve Zlíně. Byla to šance, jak se naučit něco nového, ale pravdou je, že to tehdy studenty příliš neoslovilo. Tescoma se dříve zaměřovala hlavně na nádobí, což se mladým kreativcům nezdálo moc zajímavé. Petr Stibora, architekt firmy, spolu s majitelem Jiřím Vaculíkem mi tenkrát zadali téma, které jsem vypracoval a po čase mi nabídli práci. Postupně jsem přilákal i několik spolužáků, tak jsme si už mohli říkat design studio. 

Vaše hobby je motorismus. Transportnímu designu jste se věnoval na škole, ale dnes se věnujete kuchyňským produktům. Nechybí vám transportní design v práci?
Motorky jsou mým dlouholetým koníčkem. Kromě ježdění na nich si ve volném čase už dva roky motorku stavím. Doufám, že ji přes zimu dokončím.

Vaše partnerka Darja Smetanová je Vaše kolegyně. Jako designéři máte nejspíš jasný názor například na to, jak si chcete vybavit byt, jak si v tomto ohledu rozumíte?
Máme vesměs podobný vkus. Ale když jsme si doma navrhovali interiér, tak to nebylo až tak jednoznačné (říká se smíchem). 

Jaký materiál ve své tvorbě nejraději využíváte?
V Tescomě využíváme poměrně širokou škálu materiálů. V poslední době je populární například silikon pro širokou škálu možností využití.  Je žáruvzdorný, pružný a nepřilnavý. Kvůli těmto vlastnostem, láká designéry k nekonvenčnímu pojetí, proto se s ním v mnohem větším rozsahu setkáváme i u kuchyňského sortimentu dříve vyráběného výhradně z tradičních materiálů. Dnes už k němu zákazníci získali důvěru, což byl dříve trochu problém. 

Jak vznikají kuchyňské výrobky?
Na začátku je zadání, které k designérům přichází z několika zdrojů. Nejčastěji je výstupem českých a zahraničních marketingových průzkumů. Každá zahraniční pobočka má své požadavky na rozšíření sortimentu. Často se stává, že firmu kontaktují přímo zákazníci a posílají nám své postřehy, nebo požadavky na nové výrobky. Následuje několikaměsíční vývojový proces od skic, přes 3D model až po zkušební prototypy. Průběžně se testuje, vylepšuje, až do okamžiku, kdy výrobek splňuje všechna stanovená kritéria. Pak je připraven do výroby, což většinou trvá ¾ roku až 1 rok.

Autor: Ladislav Škoda Název a specifikace: PRESTO TONE, kuchyňské nože  Rok: 2012 Výrobce: Tescoma s.r.o.Autor: Ladislav Škoda Název a specifikace: PRESTO TONE, kuchyňské nože Rok: 2012 Výrobce: Tescoma s.r.o.

Co byste poradil začínajícím designérům, nebo studentům designu?
Studenti by především měli ve svém zájmu maximálně využít čas, který při studiu mají a co nejvíce na sobě pracovat. Neměli by se zaobírat jen estetickou stránkou designu, ale zaměřit se taky na vzdělání v oblasti technologie výroby. Zároveň by o sobě měli dávat vědět aktivní účastí v soutěžích, protože to je ideální příležitost k získání kontaktů a cenných zkušeností. V neposlední řadě by se neměli bát vycestovat na zahraniční stáže, změna prostředí je prospěšná.


 

  • Přihlaste se do Young Packge a získejte stáž v inovačním centru Model Obaly a. s. stejně jako Michal Marko! Více informací ZDE.
  • Jaké je téma 20. ročníku Young Package? Více informací o zadání ZDE.
  • Chci se přihlásit, jak na to? Více informací o podmínkách soutěže ZDE.
  • Novinky ze světa obalového designu, inspirace, výherci soutěže a další. Více na Facebooku Young Package.

Cyklus čtyř rozhovorů vznikl v rámci jubilejního 20. výročí soutěže Young Package s porotci, kteří budou hodnotit zaslané práce na téma "Všechno nejlepší". 

Galerie

Další články