Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Přetlak talentu, ambicí a emocí. UMPRUM zahalila museum do modré barvy a předvedla výběr nejlepších prací

Už jen do této neděle máte šanci vidět, co se studentem udělá tvůrčí přetlak. Každoroční bilanční výstava toho nejlepšího, co na UMPRUM vzniká napříč ateliéry, se letos po sedmi letech vrátila, možná natrvalo, do prostor Uměleckoprůmyslového musea v Praze. Obě instituce, které společně vznikly v roce 1885 jako sesterské, zároveň podepsaly memorandum o užší spolupráci, čímž, pokud bude spolupráce fungovat, dojde zajisté k obohacení obou institucí. Práce nejtalentovanějších studentů mohou vykročit z poněkud izolovaného prostředí školy a snáze se dostat k širší veřejnosti a muzeum může zároveň rozšiřovat své sbírky o nejlepší současné umění.

Obrovský sytě modrý až modrofialový objekt válcovitého tvaru se jako nějaké živé zvíře obtáčí podél vnitřních stěn všech výstavních prostor. Semtam se odkudsi z nitra vysouvají menší válce a snaží se prodrat skrze látkovou stěnu ven. Látka se napíná k prasknutí, ale nepovolí. Válce se vysouvají a zasouvají a navozují pocit jakéhosi podivného pulsujícího organismu. Přetlak tvůrčí energie, který má modrý objekt symbolizovat, je nám tak neodbytným společníkem na každém kroku.

Instalace UMPRUM od studia Vrtiška a Žák. Foto. Kristina HrabětováInstalace UMPRUM od studia Vrtiška a Žák. Foto. Kristina Hrabětová

Kurátoři výstavy podotýkají, že pro ně bylo důležité ukázat ta díla, která jsou schopná mluvit sama za sebe, bez doplňujícího komentáře autora nebo kurátora, přesto doporučuji sehnout se na začátku výstavy k zemi pro katalog k zapůjčení, kde autoři právě dovysvětlují, co je při tvorbě inspirovalo a k čemu můžou jejich objekty sloužit. Na mnohých vystavených objektech je pro pochopení klíčový právě onen proces, poznání konkrétního záměru autora, než výsledné dílo samotné.

Například jedno z prvních děl, s nimiž se setkáváme, Seen/Not seen Kristíny Dúhové z Ateliéru módní tvorby, na zemi rozprostřené bílé šaty prošívané černou páskou, mají nastolovat otázku cenzury v souvislosti s lidskou nahotou, kdy autorka vidí nejstarší akt cenzury v prvotním pocitu studu Adama a Evy po pozření jablka poznání.

Instalace UMPRUM od studia Vrtiška a Žák. Foto. Kristina HrabětováInstalace UMPRUM od studia Vrtiška a Žák. Foto. Kristina Hrabětová

Podobně objekt Amálie Koppové z Ateliéru textilní tvorby nazvaný Stěna pro rostliny, ač může promlouvat sám o sobě, mnohem zajímavější je nahlédnout, jak se autorka inspirovala přírodním procesem stékání vody, v němž každá rostlina nebo živočich využívá jen tolik tekutiny, kolik opravdu potřebuje, a zbytek odtéká dál, díky čemuž dochází k jejímu maximálnímu využití. Jen je trochu škoda, že zde zřejmě nemá moc co stékat a dobrá polovina rostlinek sotva živoří.

V dalším vystaveném objektu Průzkum od Veroniky Hankeové z Ateliéru keramiky a porcelánu o výsledné dílo už vůbec nejde. Autorka zde sice vystavuje vlastní hrneček, ale spolu s hrnky jiných autorských dílen i masově zaměřených porcelánek, aby na exaktním porovnávání hodnot (tedy času stráveného nad výrobou, nákladů, ceny a čistého výdělku) osvětlila, proč se ceny jednotlivých produktů tak diametrálně liší.

Instalace UMPRUM od studia Vrtiška a Žák. Foto. Kristina HrabětováInstalace UMPRUM od studia Vrtiška a Žák. Foto. Kristina Hrabětová

Vedle děl, která se zaměřují na proces tvorby, ale můžeme najít mnoho dalších, která dokážou s diváky komunikovat bez dovysvětlujícího komentáře.

Lustr Chandelier 0 Heleny Todd z Ateliéru skla spojuje krásu monumentálních závěsných lustrů a automobilových motorů. Typický hruškovitý tvar lustru se skvěle doplňuje se sklem, kovem a palivovými hadicemi, materiálem, ze kterého se vyrábějí motory. Krásným objektem čistých linií je

Elektrobus Darka Zahálky z Ateliéru průmyslového designu, který jde úplně proti trendu vtisknout motorovému vozidlu výraz nebezpečného, agresivního stroje rychlého jako blesk, a namísto toho navrhuje veselý a přátelský autobus s velkýma kulatýma očima, který navozuje pocit tichého, bezpečného a spolehlivého dopravního prostředku. Tomuto objektu by slušelo, kdyby mohl v dohledné době odjíždět pod číslem 207 ze zastávky od UPM.

Instalace UMPRUM od studia Vrtiška a Žák. Foto. Kristina HrabětováInstalace UMPRUM od studia Vrtiška a Žák. Foto. Kristina Hrabětová

Objekty od Zuzany Špilákové z Ateliéru K.O.V. Koncept-Objekt-Význam jsou něžně tvarované sochy/šperky, u nichž pouze název Error napovídá, že z čistě technologického hlediska vznikly díky/kvůli chybě při zpracování. Křeslo 3hug oblých tvarů od Ihora Sabadoshe z Ateliéru designu nábytku a interiéru je rozděleno na dva moduly, díky čemuž nabízí kromě pohodlného sezení nepřeberné možnosti kombinace použitých barev a materiálů.

Filmový dokument Štvanice od Michaely Režové z Ateliéru filmové a televizní grafiky sleduje politickou kauzu Modrý a spol. týkající se vykonstruovaného procesu s národním hokejovým mužstvem, kdy autorka propojuje audionahrávky s dobovými záběry, fotografiemi a animací a vytváří dynamickou koláž bez použití pro dokument typických a často výsledné dílo zatěžujících statických záběrů na aktéry, s nimiž je veden rozhovor, a vytváří tak velice působivý obraz doby 50. let i národní hokejové kultury.

Instalace UMPRUM od studia Vrtiška a Žák. Foto. Kristina HrabětováInstalace UMPRUM od studia Vrtiška a Žák. Foto. Kristina Hrabětová

Sytá modř, která se kromě onoho obřího válce opakuje i na stránkách katalogu, se zcela vymyká představě modré jako uklidňující barvy. Je to naopak odstín velmi neklidný, pulzující, vyzařující energii, ale velmi pozitivní energii, který velmi přesně doplňuje záměr autorů navázat pocit všeobklopujícího tvůrčího přetlaku. Mnohá díla mladých autorů by si zasloužila, kdyby zde zakotvila natrvalo jako součást stálých sbírek muzea.

Další články