Design v českých zemích 1900 - 2000. Zdroj UPM Design v českých zemích 1900 - 2000. Zdroj UPM

Předměty, které tvoří naši kulturní paměť, aneb "Design v českých zemích 1900−2000"

Deset let výzkumu, dvacet kapitol, přes šest set stran, tři sta medailonů institucí, devět set padesát fotografií předmětů z více než sta českých i zahraničních sbírek a archivů, to jsou „technické“ parametry nové publikace mapující sto let vývoje designu na našem území. Slavnostně pokřtěna byla před Vánoci a už teď se jí přezdívá „nová bible českého designu“. Pojďme se jí podívat na zoubek, (nebo spíš písmenka a obrázky), zda-li právem.

Kniha je k dostání na našem shopu Design v českých zemích 1900−2000.

Editoři, Iva Knobloch a Radim Vondráček, knihu pojali systematicky a komplexně, jak se na odborníky z Uměleckoprůmyslového muzea sluší a patří. Obsáhlá publikace design minulého století, které bylo na proměny stylu předmětů každodenního užití velice pestré, mapuje poctivě, v širokém záběru od každodenních předmětů, přes fotografii, módu až k architektuře a designu luxusních solitérů. Publikace ale klasický pohled na chronologii vývoje, který byste tradičně očekávali, posouvá lehce jinam. Na pestrou škálu směrů, stylů, přístupů a proměn idejí, které předměty užité tvorby daného období s sebou nutně nesly, se dívá z pohledu institucí, které ovlivňovaly jeho vývoj.

Autoři tak sledují družstvo Artěl, Pražské umělecké dílny, Svaz československého díla, propojení výtvarného a ergonomického uvažování v Kovářově škole, design za protektorátu i jeho podobu v éře socialismu, dále např. tvorbu Ústavu bytové a oděvní kulturyInstitutu průmyslového designu i zásadní proměnu designu a institucí s ním spojených po roce 1989.

Každá kapitola je navíc doplněna velkým množstvím fotografií, lze tak knihu jen lehce prolistovat tam a zpět a udělat si rychlou představu o vývoji designu jen z fotografií. Věřte mi ale, u toho nezůstanete. Fotografie dokážou zaujmout natolik, že knihu po prolistování prolétnete ještě jednou tam a zpět, podruhé a.... najednou se nachytáte, jak jste se začetli do kapitoly plné odborných pojmů a složitých souvětí o historizujících ornamentech, reduktivních geometrických tendencích, lapidární moderně a racionální doktríně odkazující na mediteránní tradici…. Kniha dokáže lehce pohltit a ani si toho nevšimnete.

Předměty, které tvoří naši kulturní paměť

Vyčerpávající uměleckohistorický přístup totiž autoři propojují s dalšími obory formující podobu designu minulého století, politický vývoj, ekonomické a genderové vazby, proměny a problémy s výrobou či vývoj vzdělávání a školství v daném oboru, dotknou se i problematiky vystavování a přehlídek designu a jeho funkce v oblasti komunikace, reklamy a propagace a čtenáři tak poskytují vhled do zajímavých souvislostí, které nutně vývoj designu formovaly.

Čtenář se tak lehce ponoří do problematiky vývoje tvorby předmětů, které tvoří naši kulturní paměť a identitu, v širších souvislostech. Autoři vedle sebe kladou předměty každodenního užití i solitéry luxusního designu spolu s odkazy k dějinám umění a sledují tak skutečně celkovou změnu našeho životního stylu i životního prostoru. Některá témata jsou podle ředitelky UPM, Ivy Knobloch, takto komplexně zpracována vůbec poprvé, např. design za druhé světové války, organický design 30. let anebo alternativy k socialistickému designu 60. a 80. let, které se inspirovaly alternativní hudbou.

Pro méně náruživé čtenáře i milovníky příběhů

Kniha vychází vstříc i milovníkům příběhů a systematičnosti, určitě je zaujme závěrečná část knihy, představující medailony více než 300 institucí designu. Také na jejich dramatických osudech je skvěle vidět odraz společenského, kulturního i politického vývoje v naší zemi během 20. století.

Koncept a grafické zpracování

Když publikace od Uměleckoprůmyslového muzea, tak již nějakou řádku let od grafika Štěpána Malovce. To již jistě nikoho nepřekvapí. Není jediným, určitě ale nejčastěji oslovovaným grafickým designérem pro tvorbu publikací vydávané touto institucí, zato právem. Kvalitní práci odvedl i na této knize, jejíž je autorem nejen v rámci grafického pojetí, ale celého konceptu organizace knihy. K ilustrativním fotografiím, skvěle uvozujícím každou kapitolu, UPM oslovilo Salima IssuŠtěpánku Stein.

Celkově ale z jasného a čistého konceptu vypadává obálka knihy, jež je dílem ilustrátora Adolfa Lachmana. I. Knobloch vysvětluje: „Ten do malebné krajiny devatenáctého století pod náš národní symbol, horu Říp, umístil potměšilé potvory, které oplývají mechanicko-biologickou krásou. Provokují zamyšlení nad tím, co vlastně design do našich zemí přináší.“ Z mého pohledu je obálka nádherná, ale matoucí. Čtenáře může zlákat romantická sci-fi ilustrace na obálce a uvnitř bude zaskočen mnohem střízlivějším pojetím.

I tak je ale třeba říct, že kniha je výborná. UPM si, spolu se svými kolegy z jiných muzejních institucí a vysokých škol, kladlo za cíl vytvořit důstojnou paralelu k publikacím Dějiny českého výtvarného umění a tento cíl se jim podařilo skvěle naplnit.

Vysoká úroveň v omezeném počtu

Jak již vyplívá z výše uvedeného, kniha se nečte lehce, zato ale nabízí jedinečný a hlavně ucelený přehled o vývoji designu na našem území v období minulých sta let. Uměleckohistorický přístup by neměl být na překážku všem milovníkům designu, kteří o něm chtějí mít kompletní přehled v jedné jediné publikaci.

Taková doposud na našem trhu chyběla a neměli byste proto váhat a začít se po ní rychle ptát. Byla totiž nakladatelstvím Academia vydána v omezeném nákladu 1500 kusů a je na tak vysoké úrovni, že o ní jistě bude velký zájem a brzy se po ní "jen zapráší". Jednu tuhle (teď už můžu prozradit že právem nazývanou) bibli českého designu minulého století už totiž doma mám a nemůžu se záplavou historie designu nabažit. K dostání je i na našem shopu.

Design v českých zemích 1900-2000, Instituce moderního designu. Editoři: Iva Knobloch, Radim Vondráček. Autoři kapitol: Jiří Fronek, Milan Hlaveš, Lada Hubatová-Vacková, Jiří Hulák, Daniela Karasová, Iva Knobloch, Dagmar Koudelková, Mariana Kubištová, Petra Matějovičová, Jana Johanna Pauly, Hana Rousová, Lucie Skřivánková, Petr Štembera, Lucie Vlčková, Radim Vondráček, Filip Wittlich. Fotografie: Gabriel Urbánek, Ondřej Kocourek, Salim Issa, Štěpánka Stein a další.

 

Galerie

Ke stažení

Ke stažení - ukázka z knihy Design v českých zemích 1900−2000. Zdroj: nakladatelství Academia. 1 MB Stáhnout

Další články