Pouhé logo pro potřeby metropolitní galerie nestačí

Právě probíhá soutěž na novou vizuální identitu Galerie hlavního města Prahy. Grafičtí designéři navrhnou jednotný systém pro komunikaci galerie, do které v roce 2016 zavítalo přes 220 tisíc návštěvníků. Aktuálně k vidění je například výstava Richarda Deacona v Městské knihovně v Praze. Co má nová vizuální identita galerii a jejím návštěvníkům přinést, jsme se ptali ředitelky GHMP Magdaleny Juříkové.

Co si od soutěže na novou vizuální identitu Galerie hlavního města Prahy slibujete? V čem má galerii pomoci?

Galerie disponuje sedmi výstavními objekty v historických budovách v centru Prahy (v Domě U Kamenného zvonu, Colloredo-Mansfeldském paláci, Městské knihovně a Domě fotografie), mimo centrum pak v Trojském zámku, v Bílkově vile na Hradčanech a v Chýnově u Tábora. Už řadu let se snažíme o nějakou formu propojení, aby nás vnímali návštěvníci jako celek, nikoliv pouze jako jednotlivé objekty.  To je hlavní princip, který bychom rádi soutěží uvedli v praxi. Samozřejmostí je odlišit se ve vizuální džungli a upoutat na sebe pozornost originálním, graficky vytříbeným a sofistikovaným způsobem, který by vyjadřoval naše zaměření na umění 20. a 21. století.

GHMP spravuje 6 pražských objektů, zdroj: CzechdesignGHMP spravuje 6 pražských objektů, zdroj: Czechdesign

Co má nová vizuální identita návštěvníkům galerie sdělit?

GHMP je zavedenou značkou. Má stabilní pozici mezi institucemi svého druhu a tomu musí odpovídat i celková vizuální identita. Pouhé logo pro potřeby metropolitní galerie nestačí. Návštěvníkům chceme prostřednictvím jednotného vizuálního systému usnadnit identifikaci našich objektů (vnější označení budov i vnitřní navigační systém) a orientaci v našich aktivitách. Během roku pořádáme okolo dvaceti výstav a stovky doprovodných programů. Je pro nás důležité dát veřejnosti najevo, jaká instituce za tím vším stojí.

Soutěží oslovujete grafické designéry a studia. Jak v současné době vaše spolupráce s grafiky probíhá a co pro vás znamená?

Spolupracujeme s řadou vynikajících grafiků, kteří jsou součástí každého autorského týmu připravujícího naše jednotlivé výstavy. Vybíráme si autory vizuálů k výstavám tak, aby jejich naturel souzněl s tvorbou autora, kterého prezentujeme, nebo s charakterem našich tematických výstav. Tento model nebudeme opouštět, s vizuální identitou tak bude pracovat řada dalších autorů, kteří budou vycházet z grafického manuálu určujícího vizuální identitu a brand GHMP.

Jan Havel, plakát k výstavě Jaroslava Horejce, zdroj: GHMPJan Havel, plakát k výstavě Jaroslava Horejce, zdroj: GHMP

Na jaké návštěvníky svými výstavami cílíte? Kdo je typický návštěvník Galerie hlavního města Prahy? A jak je to s turisty – jakou část z návštěvnosti galerie tvoří?

Spektrum diváků, které oslovujeme, je velice široké. Vyplývá to z našeho zaměření od klasického umění až po začínající autory. Jednou z hlavních linií, kterou sledujeme, jsou neokonstruktivistické tendence, které mapujeme nejen na domácí scéně, ale hledáme k nim paralely v evropském kontextu. Jsme správci pozůstalosti Františka Bílka s oběma jeho vilami, a tudíž je nám blízký také symbolismus a jeho projevy doma i v zahraničí. Řadu let se věnujeme začínajícím umělcům v cyklu Start up, který během těch let hledá různé úhly pohledu na nastupující generace. Kromě toho jsme také správci veřejné plastiky v rozsahu od románské až k nedávným realizacím ve veřejném prostoru. V poslední době klademe také důraz na prezentaci sochy, která se poněkud vytratila z běžného výstavního provozu a snažíme se tak vyplnit prázdné místo po zlikvidované expozici NG na Zbraslavi. Turisté většinou zavítají do Domu U Kamenného zvonu, zejména díky atraktivní poloze, kam se snažíme orientovat své internacionální projekty. Turisticky je velmi atraktivní barokní Trojský zámek a Colloredo-Mansfeldský palác sídlící hned vedle Karlova mostu. Každá výstava se poměrem zahraniční vs. český návštěvník liší díky své koncepci, obě cílové skupiny jsou pro nás stejně důležité.

S širokou škálou cílových skupin, které GHMP oslovuje, souvisí také způsob, jakým o sobě dáváme vědět. Vedle tištěné propagace hraje stále významnější roli dobře cílená online komunikace.  To je trend, se kterým je potřeba v rámci uvažování o novém vizuálním stylu GHMP samozřejmě počítat.

John Hejduk, Dům matky a dům syna, pomník Jana Palacha ve sbírkách GHMP, zdroj: GHMPJohn Hejduk, Dům matky a dům syna, pomník Jana Palacha ve sbírkách GHMP, zdroj: GHMP

Čím je Galerie hlavního města Prahy pro své návštěvníky výjimečná? Proč by měl zájemce o výtvarné umění zavítat právě k vám?

Jednak kvůli výše řečenému, našim specifikům a samozřejmě také díky široké nabídce našich doprovodných programů, které zaměřujeme na všechny generace, nejen na školy, ale také na rodiny s dětmi, seniory a také se snažíme integrovat do diváckého spektra naše spoluobčany s handicapy a sociálně vyloučené.

Galerie hlavního města Prahy své aktivity provozuje celkem v šesti pražských objektech a jeden je dokonce mimo Prahu v jihočeském Chýnově. Jak tuto roztříštěnost v rámci komunikační strategie řešíte?

V současné době se snažíme komunikovat základní princip „1 galerie = 7 objektů“.  Zatím jsme naši nabídku zprostředkovávali v dvouměsíčníku, kde jsou představeny všechny naše objekty jako celky s výstavami i doprovodnými programy.  Pokoušíme se také představovat celou jednu sezónu prostřednictvím city lightů. V každém našem prostoru představujeme galerii jako celek na projekčních panelech. Stále chybí ale ten snadno rozpoznatelný jednotící prvek, kterým by si divák zařadil naše aktivity pod jednu instituci - GHMP.

Aktuální výstava GHMP, Richard Deacon: Free assembly v Městské knihovně v Praze, zdroj: GHMPAktuální výstava GHMP, Richard Deacon: Free assembly v Městské knihovně v Praze, zdroj: GHMP

Jaká bude Galerie hlavního města Prahy za 5 let? Jakým výzvám bude čelit a jak se bude prezentovat směrem k veřejnosti?

Věřím, že stále dobře a snad lépe viditelná mezi institucemi svého druhu. Čelit bude stále dynamičtější konkurenci ze strany Národní galerie, která ještě před pár lety žádnou konkurenci nepředstavovala.  Národní galerie má proti nám řadu výhod, ze kterých začíná intenzivně těžit. Jednak má rozsáhlé sbírky, které může zajímavě prezentovat a tím obsadit své rovněž početné domy a tím pádem se koncentrovat na méně výstav s atraktivními tituly. Naše sbírky se pochopitelně nedají srovnat s NG, ale snažíme se díky obnovené akviziční činnosti doplňovat kolekci způsobem, který by umožnil realizovat menší, ale kvalitní stálou expozici s důrazem na námi sledovaná období.

Navrhněte vizuální identitu GHMP

Vítěz veřejné dvoukolové soutěže získá zakázku na vypracování grafického manuálu za 400.000 Kč, finančně ohodnoceno bude také pět finalistů soutěže, jejich návrhy budou navíc prezentovány veřejnosti na výstavě v prostorách GHMP po skončení soutěže.  Uzávěrka 1. kola je 22. května! Pravidla soutěže a další informace se dozvíte na stránkách soutěže.

Galerie

Další články