Martin Opl, Viditelné a neviditelné, foto:J.M.Horáčková Martin Opl, Viditelné a neviditelné, foto:J.M.Horáčková

Petriho misky, barevná abstrakce a fenomenologie ve skle - soutěž Stanislav Libenský award vyhlásila letošní vítěze

Letošní 9. ročník soutěže Stanislava Libenského award dokazuje, že mladá generace umí se sklem pracovat velmi kreativně a budoucí možnosti skla jsou nekonečně otevřené.

Skutečně se na výstavě finalistů prezentují práce pestré, pojaté v obou polaritách, jak je to sklu vlastní. V pražském centru současného umění DOX jsou momentálně k vidění díla velkolepá i křehká, snoubící v sobě umělecké i řemeslné pojetí. Rozmanitá přehlídka dokazuje, že technologie práce se sklem se stále vyvíjejí a tendence mění. K vidění je sklo pojato tradičně i skrze postmoderní a konceptuální tendence, nechybí ani pokročilé moderní technologie 3D tisku a současný design.

Tři vítězové a jedno zvláštní ocenění

Pojďme rovnou k věci, koho letos mezinárodní porota ocenila?

3. místo: Okouzlující tekutost

Třetí místo putuje k našim milým sousedům na Slovensko. Cenu si odnáší Patrícia Šichmanová, absolventka Vysoké školy výtvarných umění v Bratislavě, se svým dílem Tekutost. Její diplomová práce je založena na studiu pohybu a kinetiky, na zachycení pohybu vody, které vizualizuje skrze barvu protékající strukturovanou tabulí skla. Kontrast mezi sklářskou barvou a čirým sklem a jemné přechody rozpíjení zachycuje technikou pâte de verre. Tekoucí barvě je nastavena překážka a tak si hledá jiné cestičky, jak tomu je u tání sněhu při jarní oblevě. Poetické dílo zároveň zajímavě reflektuje významné minimalistické práce z dějin umění 20. století.

Patricia Šichmanová, Tekutost, foto: Stanislav Libenský AwardPatricia Šichmanová, Tekutost, foto: Stanislav Libenský Award

2. místo: Vzorky abstrakce

Na druhé pozici se umístil britský umělec, George William Bell, student Královské dánské akademie, s graficky velmi působivou prací Vzorky abstrakce.  Jeho dílo evokuje vědecké bádání i experimenty v laboratoři, připomíná totiž Petriho misky. Celkem 12 předmětů s abstraktními strukturami dokazuje jeho skvělý cit pro materiál a schopnost kombinovat barevnou hru s poctivou řemeslnou prací na sklářské huti.

George William Bell, Vzorky abstrakce, foto: Stanislav Libenský AwardGeorge William Bell, Vzorky abstrakce, foto: Stanislav Libenský Award

1. místo: Lekce z filosofie

Hlavní cena putuje do rukou tuzemského umělce, absolventa Univerzity Jana Evangelisty Purkyně,  Martina Opla. Jeho konceptuální dílo divákům uděluje lekci fenomenologické filosofie M.M.Pontyho spolu s interpretací klasických a současných vědeckých definic skutečností.  M.Opl, v díle Viditelné a neviditelné, vyjadřuje tyto teoretické koncepty nádhernou atmosférou spektrálního rozkladu světla odrazem od skla. Nepozornému divákovi uniká podstata polarizovaného díla tak, jako mu může unikat důležitá podstata vlastního života a skutečné reality.

Martin Opl, Viditelné a neviditelné, foto: Stanislav Libenský AwardMartin Opl, Viditelné a neviditelné, foto: Stanislav Libenský Award

Zvláštní ocenění - Město a životní prostředí

Porota se rozhodla udělit i zvláštní cenu Jinya Zhao z čínské akademie umění za práci Mlhavo, představující siluety čínských měst zahalených smogem.

Jinya Zhao, Mlhavo, foto: Stanislav Libenský AwardJinya Zhao, Mlhavo, foto: Stanislav Libenský Award

Must see – moje doporučení

Nenechte si ale ujít i další vynikající práce, jistě Vás zaujme práce Guang Wen Wenga s legendou Devět synů draka, kde kombinuje sklo spolu s velmi dobře zvládnutým 3D tiskem figur tradičních čínských legend. Zajímavý je i Kárlis Bogustovs z Lotyšska, který velice živým způsobem spojil své dvě svoje největší záliby a to sklářské umění a skateabording a vytvořil skleněnou skateboardingovou rampu. Za srdce Vás určitě chytne Tomáš Krejčí z Univerzity Tomáše Bati se vzpomínkou na dědův systém zavlažování zahrady v díle Moje i tvoje voda a pozornosti neunikne ani práce Daniela Kinského z Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, se sklářskou instalací objektu X/Y, jež je vynikající ukázkou napětí, nestálosti, pnutí a bodu zlomu.

Kárlis Bogustovs, Sklo a skateboarding, foto: Stanislav Libenský AwardKárlis Bogustovs, Sklo a skateboarding, foto: Stanislav Libenský Award

Sklo je poetické a emocionálně silné médium, je zároveň nevyzpytatelný materiál spojující tvrdost a křehkost a jak Soutěž Stanislav Libenský Award ukazuje, mladá generace umělců ho stále objevuje a neotřele uchopuje jako zajímavý prostředek uměleckého vyjádření. Úspěch tuzemských umělců dokazuje, že české sklo svou technickou a estetickou kvalitou stojí na světové špičce, současné výtvarné sklářství se ale stále více posouvá do oblasti výtvarného umění.

Yoko Kanai, Ma-mori, foto: Stanislav Libenský AwardYoko Kanai, Ma-mori, foto: Stanislav Libenský Award

Soutěž a Stanislav Libenský

Stanislav Libenský Award (založ. 2009) je mezinárodní sklářská soutěžní výstava, která vždy na podzim představuje v Praze ty nejlepší práce absolventů vysokých uměleckých škol z celého světa, kteří ve své závěrečné práci použili sklo. Tato přehlídka je jediná tohoto druhu na světě.

Každoročně udělované ocenění umožňuje mladým sklářům profesní rozvoj, veřejnosti představuje neotřelé, ale i tradiční přístupy v práci se sklem a zároveň je nepochybně poctou významnému umělci a pedagogovi, který je právem považován za největšího českého sklářského výtvarníka.

Díla Stanislava Libenského, vytvořená ve spolupráci s Jaroslavou Brychtovou, jsou vystavena v muzeích a galeriích po celém světě.  Jeho tvorba přispěla k formování vývoje moderního uměleckého skla a měl velký podíl na tom, že tzv. skleněná plastika patří v současnosti k nejznámějším reprezentantům českého výtvarného umění v zahraničí. Stanislav Libenský byl nejen uznávaným umělcem, ale také pedagogem, vyučoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a vedl Střední uměleckoprůmyslovou školu sklářskou v Železném Brodě, kde také trvale žil a tvořil.

Výstava

Prezentace výsledků soutěže Stanislav Libenský Award, sklářského umění z Evropy, USA, Japonska a Číny, celkem 30 objektů umělců 9 národností, je v centru současného umění DOX k vidění do 20.11. 2017. 

Galerie

Další články