Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Filip Matějíček, Vizuál Famufest, zdroj: Famufest Filip Matějíček, Vizuál Famufest, zdroj: Famufest

Petr Babák o grafice FAMUFESTU: Po dlouhé době vizuál s kulkama

FAMUFEST letos nepřehlédnete. Jeho vizuál svítí, bliká a pohlcuje červenou barvou, která zrychluje tep. Letošní téma EXPOSED odkazuje k základnímu procesu filmu a fotografie, při kterém se médium vystavuje světlu. Autorem vizuální indentity FAMUFESTU je absolvent UMPRUM Filip Matějíček ze studia Heavyweight. Výrazný, syrový vizuál navíc předznamenává scénografické řešení celého festivalu.

Co si o něm myslí grafický designér, zakladatel grafického studia Laboratoř a vedoucí ateliéru Grafický design a nová média na UMPRUM, Petr Babák?

Po delší době opět vizuál FAMUFESTU s kulkama a bez kompromisů. Mladý, ostrý jako břitva, nekompromisní a celý červený navrch.

Vše je ohryzáno na červenou kost s použitím světla jako bloudění v digitální halucinaci. Žádný kudrdlinky v podobě tónovaných fotosekvencí z filmů, portrétů hereček a jejich psíků. Žádné rustikální písmo plné obloučků, ale ostrý a na podstatu osekaný atletický grotesk.

Filip Matějíček, Vizuál Famufest, zdroj: FamufestFilip Matějíček, Vizuál Famufest, zdroj: Famufest

Klidně bych k celkovému stylu doplnil i další vrstvu tzv. červené v červené, kdy se červená v červená ztratí. Optické klamy, světla a svícení například s červenýma tričkama FAMUFESTU. Ztratit se v červené místnosti. Nechat chodit jen obličeje a toho času hlavně zimní boty. Potkat ve foyeru před projekcí jakoby poletující katalogy v rukou návštěvníků zalitých červeným světlem.

Filip Matějíček, Červená barva vizuálu Famufestu se přenesla i do prostoru, zdroj: FamufestFilip Matějíček, Červená barva vizuálu Famufestu se přenesla i do prostoru, zdroj: Famufest

Světlo se může stát zdrojem neviditelnosti, uuauaua. Ale jak znám Filipa Matějíčka nemusím se asi obávat a bude tématicky jistě dolovat a nenechá nic bez červené a vše řádně vydoluje a vydyndá. Těšte se tedy na červenou sílu ze všech stran a jestli nebude červenej záchod, tak systém není dotažený. Osobně si TO zkontroluju, Filipe!

Filip Matějíček, Vizuál Famufest, zdroj: FamufestFilip Matějíček, Vizuál Famufest, zdroj: Famufest

Letošní téma EXPOSED navíc nechápu "jen" jako odkaz na tajemné v temné komoře, kde je člověk vesměs sám a často v absolutním tichu, exponování snímku v červeném světle, ale i v širším slova smyslu jeho českého překladu. Tedy nechráněný, neizolovaný, obnažený a tady jasný odkaz na všechno holé a snadno a nebezpečně nakažlivé, tedy vše vysoké i nízké, kultivované i čuněcí, megakomerční i ultranezávislé, filosoficky vystavěné i tekoucí ze smradlavé stoky, prostě vše co na studenty FAMU vždy a všude číhá.

Navíc mám celkem radost z toho, že byl někdo schopen pečlivě a všemi směry jak na papíru, tak v digitální podobě a animacích vydolovat "pouhou" červenou barvu, jež je základní barvou loga a celého komplexního vizuálního stylu FAMU, který před více jak 15 lety vznikl v naší grafické Laboratoři. Takže co si víc přát."

Filip Matějíček, Vizuál Famufest, zdroj: FamufestFilip Matějíček, Vizuál Famufest, zdroj: Famufest

Zadání pro letošní grafické zpracovaní veškerých tiskových materiálů FAMUFESTU pro nás znělo vytvořit jasnou, čitelnou a svěží podobu se snahou vymknout se grafickým klišé černobílých minimalistických trendů. Rozpoznatelnost, neotřelost a progresivita byla pro nás klíčová slova. Stěžejním tématem pro vytvoření vizuální koncepce FAMUFESTU bylo světlo, konkrétně jeho červené a UV spektrum, které je neodmyslitelně spojeno s exponováním snímků a tedy i názvem letošního ročníku EXPOSED.

Chtěli jsme výstižně podpořit a rozšířit myšlenku EXPOSED do jednotlivých tištěných i digitálních materiálů. Červené spektrum, logotyp a další typografická řešení se proto nesou napříč celou identitou festivalu. Její podoba je navíc předzvěstí scénografického řešení letošního FAMUFESTU. Lidé se při návštěvě akce ocitnou v červeně prozářených prostorách. Budou si prohlížet katalog, používat červené akreditace, pozvánky a teprve jejich přítomnost na akci vnímání celé identity završí.” vysvětluje vizuální řešení FAMUFESTU jeho autor Filip Matějíček.

Galerie

Další články