Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
La Folie od DOOQ; zdroj: dooqdetails.com La Folie od DOOQ; zdroj: dooqdetails.com

Pařížský veletrh v rytmu hédonismu. Kdo nás oslnil na slavném veletrhu?

Maison&Object má svou dlouholetou tradici. Představuje špičkové designéry, jejich působivou tvorbu a díky tomu nenechá nikoho chladným. Česká republika zde měla také své zastoupení a to nemalé. Je zkrátka vidět, že i u nás kvete světový design plný kreativity a fantazie, ale ve světě je toho k inspiraci mnohé též.

Lednový MAISON&OBJET otevírá každoročně sezónu světových festivalů s velkou pompou a ambicemi. Nejinak tomu bylo letos, kdy se na výstavišti pár kilometrů od pařížského letiště Charlese de Gaulla představilo téměř 3 000 vystavovatelů. Obrovský Parc des Expositions, kde se tradičně tato akce koná, letos přivítal i desítku Čechů. Nás ale tentokrát mnohem víc zaujala jména z jižní Evropy nebo Německa. Představujeme vám výběr toho nejlepšího z ročníku 2019.

Divoké třásně

Většina designérů letos propadla kouzlu třásní, sametu a zeleného mramoru. Tato „svatá“ trojice se v různých variantách objevovala napříč světadíly a národy. Svět podle designérů zřejmě prahne po hédonismu a luxusu. Lehkovážný tón s výraznými prvky snobismu jako by odkazoval k divokým 70. létům, která uběhla zběsile rychle hlavně díky drogovým dýchánkům a mantře „žít a užít“. 

Sympaticky dekadentní je tvorba, kterou na veletrhu představila dvě studia ze španělské Valencie. Spojení značky Masquespacio, kterou v roce 2010 založila designérka Ana Milena Hernández Palacios společně s Christophem Penassem, a firmy Houtique byl jednoznačně geniální nápad. Výsledné kusy nábytku a svítidel jsou zkrátka nepřehlédnutelné. Především závěsná svítidla Wink jsou díky kombinaci barevných třásní visících na kovovém půlměsíci výrazným prvkem, který odkazuje ke glamour éře minulého století. Přesto nečekejte žádné uplakané retro. Pětice novinek, na něž ve fialovém stánku Houtique narazíte, jsou nadčasové a hravé zároveň.

Svítidlo Wing od spojení Masquepacio a Houtique;, zdroj: Houtique.esSvítidlo Wing od spojení Masquepacio a Houtique;, zdroj: Houtique.es

Pohovka stavebnice

Hostitelskou zemi úspěšně reprezentovala značka Le Point D. Jejich žluto – šedivé křeslo poutalo pozornost nejen sympatickou barevnou kombinací, ale především netradičním tvaroslovím. Sedačka tak trochu připomíná dětskou stavebnici nebo panorama velkoměsta. Zkrátka veselé a pohodlné zároveň. Co je na celém projektu Le Point D zásadní, je ale koncept variability, se kterým přichází. Je čistě na zákazníkovi, jaké tvary, barevnost nebo materiál pro svou sedačku zvolí. Zároveň značka prohlašuje, že vás tato personalizace nezruinuje –Le Point D si zakládá na tom, že dělá design dostupný pro každého. Což možná platí, ale ne nutně pro zájemce z Česka, jelikož zmíněná sedačka od Margaux Keller, se nyní prodává za necelých 3 000 euro. Dostupnost je zkrátka relativní pojem. Designu ale 100% tleskáme!

Křeslo v barevné edici; zdroj: Le Point DKřeslo v barevné edici; zdroj: Le Point D

Čínský talent

Čína se systematicky snaží vymanit z pozice laciného dodavatele braku a nepřekvapí proto, že na MAISON&OBJET návštěvník narazil na desítky firem pocházejících ze země draka. Zásadní ovšem byla prezentace mladých, nadějných talentů, nazvaná příznačně Rising Talents. Pomineme-li politické konotace volby mladých Číňanů jako naděje pro světový design, je třeba říct, že se jejich design od toho euroamerického příliš neliší. Podobné tvary, formy, materiály a finální výstupy. 

Nás nejvíce zaujal designér Bentu se sídlem v jihočínském městě Guangzhou, kde se mimochodem také koná velký design week a kde sídlí významná škola zaměřená na design. Bentu představil působivá svítidla Pin Lamps a stolky. Jako materiál mu posloužil odpad z jedné z největších keramiček na světě, beton a zbytky kamene. Výsledkem je tradiční dekor terazzo. Body navíc má pak Benzu především za svůj odpovědný a ekologický přístup.

Tvrdost a jemnost zároveň, to je Bentu; zdroj: Bentudesign.comTvrdost a jemnost zároveň, to je Bentu; zdroj: Bentudesign.com

Hravý Moustache

Lavičky, jež na veletrhu ukázala francouzská značka Moustache, jsou tak trochu ironickým úsměvem. Něco podobného byste možná čekali v kreslené pohádce, ale na seriózním veletrhu nábytku? Přesto – nebo právě proto – je tato barevná, netypická lavička nezapomenutelným produktem letošního M&O. Pro Moustache ji navrhlo švýcarské studio Big Game, založené v roce 2004 trojicí Augustin Scott de Martinville, Elric Petit and Grégoire Jeanmonod. Mezi jejich klienty patří ti nejzásadnější výrobci designu na světě, jako je Hay nebo Allesi. A jejich Bold Bench stvrzuje, že tito Švýcaři umí navrhnout ikonické kousky. Lavička jako malovaná, slušelo by se říct.

 

Dětskost Bold Bench od studia Big Game; zdroj Moustache.frDětskost Bold Bench od studia Big Game; zdroj Moustache.fr

Bořit hranice se vyplácí

Sázka na netradiční detail, který posune nábytek do vyšší dimenze luxusu a výjimečnosti, je filosofií portugalského brandu DOOQ. Nám se líbila většina výrobků v jejich stánku, ať už rafinovaná zrcadla, z kterých visely barevné třásně, nebo taburety a křesla v korálově růžové barvě, ne náhodou Pantone odstínu roku 2019. DOOQ se netají tím, že by chtěli ve své tvorbě bořit hranice mezi designem a uměním, přičemž pro svou aktuální kolekci se inspirovali u strůjce ruské avantgardy Kazimira Maleviče. Suprematismus, jehož byl Malevič hlavním představitelem, sázel hlavně na geometrické tvary. DOOQ design se spíš nechávají unášet na vlnách fantazie - čtverec, kruhy nebo obdélník berou volně do hry jako partnera, než aby se nechali omezovat jejich tvary. Výsledkem jsou ovšem krásné interiérové kousky, které s časem budou jistě jen zrát. 

bonnie & clyde z DOOQ design; zdroj: dooqdetails.com bonnie & clyde z DOOQ design; zdroj: dooqdetails.com

Česká stopa

Narazit na českou značku už dnes na světových veletrzích není nic neobvyklého. V Paříži na sebe nejvíc pozornosti dokázal strhnout TON, aktuálně jedna z nejúspěšnějších českých firem ve světě designu vůbec. Nejde jen o vystavené produkty, které si jedničku zaslouží také. TON dokáže okouzlit i formátem prezentace a komunikací se zákazníkem obecně. V Paříži jste mohli obdivovat pohovku Lucie Koldové Chips chair v elegantní bílé barvě, ale i výběr z toho nejlepšího, co TON trhu v posledních letech dal. Židle Ironica nebo křeslo 30 (v Paříži vystavené v mentolově pastelovém odstínů) jsou zkrátka kusy, kterými se chlubit můžete donekonečna. A Češi se můžou díky tomu chvástat, že mají firmu, která dělá v 21. století design na světové úrovni.

Chip chairs od Lucie Koldové; zdroj: Ton.euChip chairs od Lucie Koldové; zdroj: Ton.eu

TON ze zahraničí

Stačí vyměnit jedno písmenko a dostanete název kolekce, která má s českým TONem hodně společného. VON je aktuální série židlí a křesel, kterou pro anglickou firmu Ercol navrhl Hlynur V. Atlason. Stejně jako firma z Bystřice pod Hostýnem s více než staletou tradicí, je Ercol značka s uctyhodným rodokmenem. Založena byla už roku 1920 a od té doby sází na řemeslnou zručnost a prvotřídní kvalitu. Nečekejte proto žádné divoké, avantgardní tvary. Tady narazíte na čisté, jednoduché, nadčasové produkty, které se hodí jak do kanceláří, tak k jídelním stolům. Ostatně designér poslední kolekce Hlynur V. Atlason pochází z Islandu, přímočaré a divoké země, která si na nějaké pozlátko nepotrpí. 

Křeslo z edice VON; zdroj: Ercol.comKřeslo z edice VON; zdroj: Ercol.com

Designér roku

Maison et Objet každý rok udělí jednomu z designérů poctu nejvyšší a jmenuje ho Designer of the year. Letos se tímto titulem mohl honosit německý designér Sebastian Herkner. Třicátník, který založil své studio v roce 2016 v malém městě Offenbach nad Mohanem, zaujal porotu kvůli své vášní míchat tradiční metody s novými technologiemi. Herkner rád pracuje s klasickými materiály jako dřevo, mramor nebo kůže. Skládá je vedle sebe ale nezvyklými a inovátorskými způsoby a výsledkem je pak netradiční fůze starého a nového. Vztah k procesu samotnému projevil i ve své vítězné exibici. Návštěvník dostal totiž skvělou příležitost prozkoumat jednotlivé fáze tvorby. Židli s klasickým výpletem jste si tak mohli prohlédnout v podobě před a po dokončení. Konceptuální přístup, který každý podobný veletrh osvěží

Výsledek práce vítěze Výsledek práce vítěze

Skákací balón je hit

Ke hře vybízí i další trend, na který jsme narazili hned u několika výrobců. Možná ho ostatně máte doma, ale vypadá poněkud méně stylově. Řeč je o klasickém skákacím balónu, který nejeden ortoped doporučí jako zdravou alternativu k sezení. Značka VLUV přišla ale se stylovými alternativami. Balóny zabalila do kůže, barevných potahů nebo plyše. Výsledek? Geniální a přitom jednoduchý nápad. Pokud bychom si letos měli z Maison et Objet odvézt jen jednu věc, bude to tenhle pomocník proti bolavým zádům. Design, který slouží a zároveň skvěle vypadá, bude vítězit vždy!

Skákací balón pod taktovkou značky VLUV; zdroj: Vluv.deSkákací balón pod taktovkou značky VLUV; zdroj: Vluv.de

Cestu redakce do Paříže podpořilo České Centrum v Paříži.

Česká centra jsou příspěvkovou organizací Ministerstva zahraničních věcí České republiky, zřízenou pro celkovou propagaci ČR v zahraničí. Síť zahraničních zastoupení Českých center je aktivním nástrojem zahraniční politiky České republiky v oblasti veřejné diplomace. Síť Českých center tvoří 24 zahraničních poboček (2018).

Česká centra propojují prezentaci v oblasti kultury, podpory vnějších ekonomických vztahů a cestovního ruchu. Zajišťují informační servis o ČR. Tato náplň je formulována v platném Statutu Českých center.

Galerie

Další články