Rodinný dům Ostrava. Zdroj: JANOŠÍK OKNA-DVEŘE. Rodinný dům Ostrava. Zdroj: JANOŠÍK OKNA-DVEŘE.

Okna Janošík z Valašska oslaví 100 let a nyní sází na design

Firma Janošík vyrábí okna už bezmála sto let. V malé vesnici na Valašsku započala výrobu už v roce 1926 a i dnes zde má svoje hlavní sídlo. Ale na rozdíl od dřívějška, kdy hrála prim klasická eurookna a historická (špaletová) okna, je dnes jméno Janošík spjaté s kreativitou a moderními inovacemi, což je velká zásluha nejmladšího z rodu Janošíků – Jakuba, kterého se ptáme, proč vsadili na design a jak se jim to vyplatilo. Seznamte se s firmou, která věří kvalitnímu designu!

Jak se Vám povedlo přeorientovat tak rychle na design, když jste ještě nedávno byli výrobcem tuctových eurooken? 

Na začátku, v roce 2012, nebyla žádná propracovaná strategie. Vnímal jsem že klasická dřevěná okna do soudobé architektury nepatří a jako odpověď jsem navrhnul okna tvarů a detailů, která s těmito domy souzněla. Investoři i architekti to vnímali s nadšením a přivedlo nás to k prvním zajímavějším projektům. Práce na nich nás naplňovala více než masová výroba eurooken a chtěli jsme se do nové výzvy ponořit naplno.

Kdy nastal zásadní moment zlomu?

Byla to v roce 2015 spolupráce s architektem Zdeňkem Fránkem, navrhnul pro nás další okna, která doplnila portfolio, rozšířila jejich možnosti a začala je kombinovat s bezrámovými okny. Hybatelem byla především kolekce oken Skywall, která jsou přetažené z venku sklem, které chrání dřevěné rámy a dodává jim čistý nadčasový design. Pro mě tato spolupráce byla zásadní i v novém měřítku vnímání architektury.

Rodinný dům Vizovice. Zdroj: JANOŠÍK OKNA-DVEŘE.Rodinný dům Vizovice. Zdroj: JANOŠÍK OKNA-DVEŘE.

Kvalitní okna na sebe většinou neupozorňují. Díky nim ale vynikne krásná architektura a výhledy

Proč jste se rozhodli vsadit na design?

Design v podání oken je ošemetný. Jde i o tvary, hmotu, detaily oken, ale až druhořadě. Dobrý design u oken není vidět, okno v kontextu domu nevnímáte, maximálně splyne s domem a nechává vyznít vyhledy za nimi a prostředí před ním. Ojediněle jsou okna výrazné prvky, které jsou dominantou domů, to nás ale baví také, jsou to vždy věci na míru vyvíjené pro konkrétní stavby, třeba skleněné kostky zasazené do střechy. Celkově dobrý design okna je vždy vytvořen až ve spojení s dobrou architekturou. Se špatnou zázraky neumíme.

A sázíme na něj proto, že chceme dělat věci, které mají hodnotu. Přivádí nás ke stavbám kde se tato hodnota dvojnásobí.

Rodinný dům Přílepy. Zdroj: JANOŠÍK OKNA-DVEŘE.Rodinný dům Přílepy. Zdroj: JANOŠÍK OKNA-DVEŘE.

Nadrozměrná skla, kterých se ostatní bojí

V čem krom designu a souznění se stavbou vaše produkty vynikají?

Otevřeností k netradičním řešením a vývoji na míru, ruku v ruce s důrazem na design. Prací s nadrozměrnými skly, čemuž se všichni vyhýbají. Děláme panoramatická okna až 16m v kuse bez dělení, kde v kombinaci s bezrámovými okny krásné výhledy nic nenarušuje. A taky ekonomickou řadou oken, protože dobrá architektura není jen ta drahá.

Hostinec Rekovice. Zdroj: JANOŠÍK OKNA-DVEŘE.Hostinec Rekovice. Zdroj: JANOŠÍK OKNA-DVEŘE.

Na českém trhu v designu těžko hledat konkurenci

Pomáhá vám Design v konkurenceschopnosti?

Ano, bylo příjemné vymanit se z prostředí, kde se u tuctového výrobku srovnávala na prvním místě cena. Nyní místo toho řešíme, jak dokážeme kvality domu našimi výrobky zvednou. Je za tím víc práce a náročnější, ale stojí to za ten výsledek. A okna mají na celkový charakter obrovský vliv. Můžete podtrhnout jejich dobrou architekturu nebo ji taky úplně shodit. Pro náročnost se do tohoto směru nikdo moc nehrne.

A jak využíváte marketing?

Jen odráží naši filozofii ve všem co děláme. Změnit potřeboval i vizuál, za novým stojí Studio Najbrt. Samotné logo je v nejčistší formě okno, za kterým si můžeme dosazovat různé výhledy a atmosféry. S Mjölk architekty jsme překopali náš pražský showroom, kde najednou stejná okna úplně jinak vyzní. Nyní se chystáme na ten na Valašsku. K vyzdvižení naší otevřenosti jsme vytvořili konceptuální okna s českými designéry, Maximem VelčovskýmKlárou Šůmovou, která tento produkt, jakožto stavební materiál přenesla blízko k art designu. V tomto ohledu máme štěstí na spolupráce s lidmi, kteří dokážou přenést naše potřeby za hranice nám představitelného

Pro mě je zásadní, abych prezentaci stavěl na pravdivosti. Aby materiály nehýřily superlativy jako “dokonalé, exklusivní, nejlepší” a byly plné vizualizací. Základ jsou proto naše hotové realizace, které mluví za vše.

Knihovna Zlín. Zdroj: JANOŠÍK OKNA-DVEŘE.Knihovna Zlín. Zdroj: JANOŠÍK OKNA-DVEŘE.

Jaká se změnila filozofie firmy?

Od nahánění kvantity po uvědomění si, že naše práce může spoluvytvořit zajímavé prostory k životu. Jestli jsou ty domy malé, velké, levné, drahé, hranaté nebo kulaté... je nám to jedno, hlavně když jde o dobrou architekturu a naše okna k její kvalitě můžou přispět.

Co je ale dobrá architektura?

Prostor, který si konkrétní člověk tvoří a cítí se tam dobře, vyvolává v něm pozitivní emoce a prakticky v něm funguje. Pro mě osobně na to má zásadní vliv propojení s okolní přírodou, proto asi ta nadšenost do toho co děláme. 

Okna Jánošík Showroom Vinohradská 166, Praha

Další články