Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Objektivně podruhé. Vycházející hvězdy naší módní fotografie a videa

Plníme svůj slib a zveme vás na další výlet hustým lesem české fashion fotografie. Navážeme mapováním studentské a „raně absolventské“ zóny a podíváme se také do zákoutí stále více expandujícího světa módní videotvorby.

MICHAELA KARÁSEK ČEJKOVÁ

Nastupující generace dokazuje, že o nápady není nouze. Absolventka Ateliéru fotografie na pražské FAMU Michaela Karásek Čejková může být příkladem. Zajímavá je zejména její dnes už tříletá spolupráce s návrhářkou Eliškou Kuchtovou a její značkou Cutulum zaměřenou na design obuvi.

Michaela Karásek Čejková pro Cutulum: Zdroj: Michaela Karásek ČejkováMichaela Karásek Čejková pro Cutulum: Zdroj: Michaela Karásek Čejková

Michaela Karásek Čejková pro Cutulum: Zdroj: Michaela Karásek ČejkováMichaela Karásek Čejková pro Cutulum: Zdroj: Michaela Karásek Čejková

Míša pracuje s fotografií i jako se „surovinou“. Používá ji jako výchozí materiál pro další zpracování ve formě koláží, ve své poslední zakázce pro módní návrhářku Terezu Rosálii Kladošovou prezentovala kolekci formou „kreslených fotografií“.

Michaela Karásek Čejková pro Cutulum: Zdroj: Michaela Karásek ČejkováMichaela Karásek Čejková pro Cutulum: Zdroj: Michaela Karásek Čejková

Fotka jako materiál je také leitmotivem Míšina společného projektu s návrhářkou Hanou Frišonsovou připraveného pro letošní ročník festivalu Fashionclash v holandském Maastrichtu. „Ouroboros“ reflektuje téma festivalu, kterým bylo „Dědictví“. Míša postup popisuje takto: „Jde o aplikaci fotografie na oděv a jejího následného přetvoření v nový obraz a to prošíváním a kombinací s dalšími materiály přímo na oděvu.“ V Maastrichtu byl Ouroboros představen formou performance.

ELIŠKA KYSELKOVÁ

Skici, storyboardy a přípravné kresby nejsou typické jen pro Báru Prášilovou. Podobným způsobem pracuje na přípravě svých fotoprodukcí i velmi talentovaná a úspěšná Eliška Kyselková, absolventka Ateliéru reklamní fotografie na UTB ve Zlíně a Fashion Photography na University of the Arts v Londýně. Z dlouhé řady jejích zakázek a prestižních klientů jmenujme alespoň Toni & Guy, Mojoo, LaFormela, i-D, Vogue Italia nebo Dolce Vita.

Eliška Kyselková: Inferno, Zdroj: Eliška KyselkováEliška Kyselková: Inferno, Zdroj: Eliška Kyselková

Eliška prostřednictvím svých snímků módu nejen dokumentuje, ale i komentuje. Zdánlivě ideální svět krásy a luxusu podrobuje otázkám. I ve své volné tvorbě se dotýká tématu prázdného konzumerismu a odosobněných ideálů. Ne náhodou byl její absolventský projekt Awakening inspirován Danteho Božskou komedií včetně nezbytného Očistce a Pekla. Právě v Infernu (Peklo) pak k dotvoření atmosféry použila obrazy začínajících malířů. Propojení malby s fotografií nacházíme i v její zcela aktuální kolekci Encounters.

Eliška Kyselková: Guarding Angels, Zdroj: Eliška KyselkováEliška Kyselková: Guarding Angels, Zdroj: Eliška Kyselková

PAULÍNA MAŤOVÁ

O Paulíně Maťové, studentce ateliéru Aplikované fotografie v Ústí nad Labem, také ještě uslyšíme. Její tvorba je spojená hlavně s „ok, sister“, což  je sourozenecký projekt Paulíny a její sestry Karolíny, v němž se podle aktuálního naladění sestry dělí o focení, produkci, styling i postprodukci.

Na Paulíniných fotografiích je znát zkušenost s tvorbou blogu: její fotky jsou současné, nevyumělkované a zábavné. Taková je i série pro českou značku Marshal Apparel, k jejímuž vzniku autorka dodává: „Hrozne sme sa báli toho fotenia pretože v ten deň mali byt prehánky, ale vyšlo to tak super, že začalo pršať až ked sme odfotili poslednu fotku nie len taky obyčajný dážď ale mega prietrž mračien. Ako sme utekali k autu boli sme mokrý až k ponožkám.“

Paulína Maťová pro Marshal Apparel, Zdroj: Paulína MaťováPaulína Maťová pro Marshal Apparel, Zdroj: Paulína Maťová

Paulína má i přes své mládí obdivuhodný záběr a bohatou praxi v realizování zakázek pro etablované značky (dlouhodobá spolupráce s H&M, v rámci ok, sister) a prestižní média (portrét Liběny Rochové pro Elle, opět s ok, sister), ale jak sama říká: „Samozrejme by sme boli veľmi radi, ak by sme takúto spoluprácu naviazali aj s lokálnymi dizajnérmi. Napríklad teraz sme fotili pre Sister City Studio, ktoré bude prezentovať a predávať lokálnu módu v Chicagu.“

Paulína Maťová pro Urbanlux, Zdroj: Paulína MaťováPaulína Maťová pro Urbanlux, Zdroj: Paulína Maťová

Móda se dnes fotí digitálně (často na střední formát), ale stále víc lidí používá analog. Další z nastupujících hvězd fashion fotografie, Mojmír Bureš, k tomu uvádí: „Narodil jsem se v době analogu, vyrostl s digitálem a oklikou se vrátil zpět k analogu. Využívám ale obě média. Zejména podle toho, jakou atmosféru chci, aby fotografie měly.“

MOJMÍR BUREŠ

Vystudoval fotografii na FAMU, ale v jeho životopise nejspíš zazáří hlavně londýnská Royal College of Art, kam byl letos přijat.

V roce 2014 absolvoval inspirativní cestu do Helsinek, kde vznikla i první série pozoruhodných snímků pro designérku Aritu Varzinskou. „S Aritou jsem se poznal na Aalto University v Helsinkách, kde jsem byl na stáži. Ona tam studuje MA na katedře fashion designu. Arita je ten typ člověka, který vejde do místnosti a zastaví se čas. Takových lidí pozná člověk za život minimum. Hrozně mě zajímala její osobnost, aniž bych tušil, jak dobrá je návrhářka. Nejdřív jsme fotili v Helsinkách a později mi volala z Berlína a zeptala se mne, jestli nenafotím její další kolekci přímo tam. Jezdili jsme s modelkou na kolech z lokace do lokace a fotili na dětských hřištích.“

Mojmír Bureš pro Aritu Varzinskou, Zdroj: Mojmír BurešMojmír Bureš pro Aritu Varzinskou, Zdroj: Mojmír Bureš

To, jak „nestandardně“ (ve smyslu zažitých stereotypů) může focení módy probíhat, potvrzuje Mojmír i těmito slovy: „Módní fotografie je o inscenaci a iluzi a ačkoli se musí každý obraz dopředu promyslet, zbývá pořád velký faktor náhody, se kterým rád pracuji. Když fotíte módu, tak do jisté míry pracujete i dokumentárně. Jako příklad můžu uvést naše poslední focení kolekce LaFormela v noci na Matějské pouti. Nikdo z našeho štábu nemohl tušit, že bude pršet a že nás kolotočáři nebudou chtít pustit na některé atrakce a některé dokonce začnou demontovat..“

Mojmír Bureš se kromě fotografie věnuje i stále populárnějšímu formátu módního videa. Točil pro již zmíněnou LaFormelu nebo pro Zuzanu Kubíčkovou. Dokonce je autorem jednoho z prvních fashion videí u nás „I Will Bath You in the Crystal Light of Aortic Aneurysm“ s hudbou legendárních WWW.

Módní videa dnes zažívají opravdovou konjunkturu. Dostupné technologie dovolují zrychlit a zlevnit celý proces, takže se fashion klipy  stávají nejen pouhým záznamem či „doplňkem“ kolekcí, ale někdy i alternativou k drahým přehlídkám. Mohou tedy fungovat jako užitečný nástroj prezentace pro mladé oděvní designéry.

JAKUB JAHN

Zavedeným představitelem oboru módního videa je například Jakub Jahn se svým týmem. Jakub se do povědomí širší veřejnosti dostal svými stylizovanými videoreporty z Prague Fashion Week, ale také spoluprací s Liběnou Rochovou, ať už v podobě klipů pro její osobní projekt „Partitury“ nebo v rámci jejího působení na UMPRUM (např. projekt „Ikonická recyklace“).

https://www.youtube.com/watch?v=TAGFMfpsug8

Jakub Jahn, Zdroj: Jakub JahnJakub Jahn, Zdroj: Jakub Jahn

EWGENIYA LYRAS

Zajímavé propojení vzdělání v oboru módní tvorby (prestižní St. Martin's v Londýně, stáže u Alexandera Wanga v New Yorku a Viktora a Rolfa v Amsterdamu) a citu pro pohyblivý záznam a hlavně jeho střih ztělesňuje Ewgeniya Lyras. Pozoruhodné je zejména její experimentální video pro značku Simulation. Ne úplně typický je už sám produkt: tenisky s LED svítícími pásky pro dospělé.

http://www.ewgeniyalyras.com/#!simulation/c18ul

Ewgeniya Lyras, Zdroj: Ewgeniya LyrasEwgeniya Lyras, Zdroj: Ewgeniya Lyras

V současnosti Ewgeniya zakotvila v Praze, kde buduje svoji módní značku Sans Residence, pro kterou – pochopitelně – natáčí také videa.

Další články