O lepších koncích digitálních produktů i vztazích s klienty

Inspirujte se krátkými rozhovory s designéry Joem Macleodem a Mikem Kusem, o tom, co je ovlivnilo v jejich práci a jak pracují s klienty. Oba designéři vystoupí na 10. ročníku konference WebExpo 22. a 23. září.

V pátek začíná WebExpo, které se již desátým rokem věnuje vývojářským a business tématům i digitálnímu designu. Mini rozhovory představují řečníky letošního ročníku. Zároveň vás chceme pozvat na přednášky new yorských designérů Anton & Irene, kteří se podělí o svou zkušenost s vyvažováním práce a osobního života v rámci úspěšné tvůrčí kariéry nebo Julie Khusainove, která je UX designérkou pro AirBnB a specializuje se na XD, nebo-li experince design.  

Joe Macleod: Proč potřebujeme vytvářet lepší konce?

Uživatelé jsou vystaveni tlaku, aby se registrovali, poskytli nacionále a sdíleli. Na internetu pak visí jejich fotografie, komentáře a videa. Zapomněli jsme na rozhraní pro vystoupení z nekonečného proudu digitální konzumace. Právě o Closure Experience, tedy o tom, jaký končí digitální produkty, bude mluvit zkušený designér Joe Macleod ze studia Ustwo. Dvacetiletá kariéra vedení projektů, týmů, vývojů produktů a nespočtu nových začátků jej přivedla až k tématu toho, jak adekvátně ukončovat digitální projekty.

zdroj: WebExpozdroj: WebExpo

* Jak ses dostal k práci, kterou dnes děláš? 

Když se podívám na to, co dělám dnes, tak je to vlastně opak toho, co dnes dělá každý. Kdybychom všichni prací směřovali ke stejnému cíli, pak by to znamenalo, že nikdo nezvažuje žádné alternativy a možnosti. Mým posledním projektem je Ends and Closure Experiences, který myslím dobře znázorňuje právě jiný přístup. Není zatím běžné nad ukončováním digitálních produktů přemýšlet, přestože to je důležité.

* Jak se za Tvou kariéru vyvinul Tvůj kreativní proces a to, jak pracuješ?

Když jsem byl malé dítě, bylo to pro mě ve škole těžké. Nebyl jsem studijní typ. Později, ve svých dvaceti+ jsem zpětně zjistil, že to bylo kvůli dyslexii. Ta často není považována za problém, nicméně může způsobit, že některým věcem ve škole nerozumíte. Později jsem však tyto nedorozumění začal vnímat pozitivně jako přidanou hodnotu. Nabízely mi jiný alternativní úhel pohledu. Začal jsem si věřit a nyní v tom vidím svou silnou stránku. Právě na tom, že věci vnímám jinak, zakládám svá rozhodnutí.

* Co je největší lekce, kterou jsi se naučil ze spolupráce s klienty? Na co se u klienta díváš, co hodnotíš, než vůbec začneš spolupracovat? Jaká jsou Tvoje kritéria na klienta, se kterým se chystáš spolupracovat?

S klientem musíme navázat nějaké pouto a sednout si v obecném názoru na svět. Jsou to věci, které mnohdy přesahují hranice projektu. Když jsem pracoval pro Ustwo, odmítli jsme spolupráci s klientem právě kvůli jinému světonázoru.

Ale řeknu to ještě trochu jinak, myslím si, že při přemýšlení nad vztahem s klientem je důležité vzít v potaz i to, kdy klient chce spoluprací s vámi zažít něco hezkého. Neznamená to však, vzít jej někam na večeři, ale to, že si chtějí proces – průlomy v začátcích projektu i řešení na konci – užít stejně jako vás samotné. Potřebují se cítit být součástí celého zážitku. Nejlepší způsob, jak to udělat je, dát je dohromady a pracovat týmově. Pokud to neuděláte, zjistíte, že opět děláte powerpointovou prezentaci namísto vytváření produktů, sdílení názorů a společných zážitků.

Joe Macleod na WebExpo:

  • Pátek 22. 9. od 13 hod., velký sál Lucerna

Mike Kus: S klientem je nejdůležitější vzájemný respekt a kreativní shoda

Mike Kus je designér, který působí ve Velké Británii na poli webového a grafického designu, tvorby značky, ilustrací a fotografie a nebojí se svou prací i přístupem vybočovat v řady. To je ostatně způsob, jak dnes vyniknout. V rámci WebExpa Mike prozradí tajemství, jak se dobrat k identitě organizace a využít ji pro inspiraci k vytvoření skutečně vynikajícího webdesignu.

zdroj: WebExpozdroj: WebExpo

* Co Tě přivedlo k práci, kterou dnes děláš? Co jsou zásadní momenty Tvé kariéry?

Grafickým designem a brandingem se zabývám už přes 20 let. Nejzásadnější moment pro mě přišel v roce 2007, kdy jsem svou design práci začal přenášet na web. To mi otevřelo úplně novou škálu možností. Jako kreativní grafik jsem viděl příležitost ve vytváření webů jako místo podmanivých a vizuálně atraktivních zážitků. Dokázal jsem propojit mé grafické a vizuální dovednosti s programováním tak, aby to celé vyústilo v poutavý webový zážitek.

* Jak se za Tvou kariéru vyvinul Tvůj kreativní proces a to, jak pracuješ?

Když jsem byl mladší, mým hlavním cílem bylo vytvořit cokoliv, co by vypadalo dobře. Myslím, že to je nyní mnohem víc logický proces. Pečlivě přemýšlím o informacích, které mám jako designér komunikovat a o tom, jak je co nejlépe vizualizovat.

Kreativní část mé práce více méně zůstává stále lehce náhodná. Někdy je kreativita těžká v tom, aby dávala smysl a je těžké nad ní udržet kontrolu. Může vzniknout naprosto úžasný výsledek, stejně tak se může objevit kreativní blok. Během minulých let jsem si ale vytvořil strukturu, která mě celým procesem provází, pomáhá mi jej udržet a dostat z něj to nejlepší.

zdroj: www.mikekus.comzdroj: www.mikekus.com

* Co je největší lekce, kterou jsi se naučil ze spolupráce s klienty? Na co se u klienta díváš, co hodnotíš, než vůbec začneš spolupracovat? Jaká jsou Tvoje kritéria na klienta, se kterým se chystáš spolupracovat?

Myslím si, že je skutečně důležité mít vzájemný respekt a kreativní shodu. To pomáhá hladkému průběhu na obou stranách – u vás i u klienta.

Práce a projekty, které nyní vytváříte, totiž určuje, jaký typ práce dostanete v budoucnu. Jestli chcete pracovat na kreativních projektech, pak byste na takovém typu projektu měli pracovat už nyní s jiným klientem. Jestli se chcete specializovat na UI design, pak byste měli hledat klienty, kteří vám mohou nabídnout zase tento druh práce. V začátcích to vyžaduje více vlastní iniciativy, ale z dlouhodobého hlediska to je důležité proto, že to určí směr vašich aktivit.

Konec konců, pečlivý výběr klientů vám pomůže vybudovat si portfolio s takovými projekty, na které jste hrdí a u kterých jste si užili i samotný proces vytváření.

Mike Kus na WebExpo:

  • Pátek 22. 9. od 15 hod., velký sál Lucerna

Další články