Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Ředitelka Czechdesign Jana Vinšová a vítěz ceny Czechdesing Marcin M. Kumorek na slavnostním předávání Model Young Package 2018, foto: Jan Hromadko Ředitelka Czechdesign Jana Vinšová a vítěz ceny Czechdesing Marcin M. Kumorek na slavnostním předávání Model Young Package 2018, foto: Jan Hromadko

Nový ročník Model Young Package hledá nejlepší zážitek z rozbalování. Přihlásit se může každý

Společnost Model Obaly, a.s. zahájila společně s organizací CZECHDESIGN další ročník unikátní mezinárodní soutěže Model Young Package. Letošním tématem bude Unboxing Experience neboli Zážitek z rozbalování. Zapojit se mohou všichni designéři, kteří přihlásí svůj návrh do 20. května. Na výherce čekají odměny v celkové výši 6 200 EUR.

Model Young Package je soutěž s dlouhou tradicí, která vznikla v roce 1996 a do roku 2007 nesla název Mladý obal. Za dvacet let existence si dokázala vydobýt mezinárodní význam a stát se nejprestižnější soutěží svého druhu na světě. Důkazem může být úspěch loňského ročníku, do kterého se zaregistrovalo 948 návrhů ze 61 zemí, ale také řada talentovaných soutěžících, ze kterých se později staly význačné designérské osobnosti jako Jan ČtvrtníkLadislav Škoda, Jaroslav Juřica nebo Karel Vránek. 

Vizuál letošního ročníku Model Young Package 2019 Zážitek z rozbalování, zdroj: CzechdesignVizuál letošního ročníku Model Young Package 2019 Zážitek z rozbalování, zdroj: Czechdesign

Fenomén rozbalování

Soutěž se každým rokem snaží přinášet témata, která nějakým způsobem rezonují společností. Minulý ročník s názvem Coffee Mania reagoval na aktuální trend pití kávy a hledal návrhy obalů, které ekologicky i vizuálně zpříjemní kávové dýchánky. Letošní ročník se obrací k fenoménu Unboxingu, který vládne světu sociálních sítí. 

Jedná se o videa, ve kterých influencer natáčí sám sebe při rozbalování balíčků a testuje nové produkty. V současné době patří tato aktivita k jednomu z nejvíce sledovaných formátů na Youtube, z toho důvodu je oblíbeným marketingovým nástrojem e-commerce firem. Aktuálně se na Youtube vyskytuje více než 60 milionů unboxing videí – některé s miliony shlédnutí. 

Rozbalovací videa jsou jedním z nejoblíbenějších formátů na Youtube, zdroj: Shutterstock.comRozbalovací videa jsou jedním z nejoblíbenějších formátů na Youtube, zdroj: Shutterstock.com

Fenomén vznikal na počátku milénia ve Spojených státech, tehdy byla videa primárně pro dospělé a sloužila k testování technologických novinek. Dnes se těší oblibě u dětských uživatelů, k nejznámějším patří kanál sedmiletého Ryana s více než 18 miliony odběratelů, který se proslavil rozbalováním hraček.

Marketingoví experti tvrdí, že děti na unboxing videích nejvíce baví aspekt tajemství a moment překvapení při rozbalování. Pro dospělé naopak slouží jako forma relaxace a možnost dozvědět se více informací o produktu, aniž by za něj museli utratit vlastní peníze. K nejpopulárnějším obsahům patří rozbalování hraček, mobilů, počítačů a další elektroniky. 

Pro ilustraci se můžete podívat na rozbalovací video od švédského youtubera PewDiePie, která má přes 4 a půl milionu shlédnutí.

THE BEST PACKAGE IVE EVER RECEIVED., PewDiePie, zdroj: YouTube

„Unboxing videa jsou už neodmyslitelnou součástí internetové kultury a nakupování v eshopech je běžnou součástí každodenní reality. Nás zaujal právě okamžik rozbalování. Jak vypadá obal, ze kterého je radost rozbalit daný produkt? Často nám chodí velmi ošklivé krabice obalené lepenkou, do kterých je těžké se dostat, rozbalování je frustrující. Chceme z rozbalování udělat pravý opak - skvělý zážitek, který si budete chtít natočit a dát na Instagram nebo sdítel na Youtube,“ říká manažerka soutěže Michaela Holubec Birtusová.

Vítězné prototypy by měly radost z rozbalování nabídnout jak z estetického hlediska, tak s ohledem na životní prostředí. Jak dodává Holubec Birtusová: „Ekologické hledisko pro nás bylo v soutěži vždycky ohromně důležité. Samo o sobě ale nestačí - recyklovatelnost by u obalů v dnešní době už měla být úplnou samozřejmostí. Proto nás letos zajímají návrhy, které dokážou propojit ekologický aspekt se Zážitkem z rozbalování.“

Vítězné návrhy z minulého roku Model Young Package 2018, foto: Tomáš PolákVítězné návrhy z minulého roku Model Young Package 2018, foto: Tomáš Polák

Young Designers Wanted

Hlavní myšlenkou soutěže je motivovat studenty, aby si vlastní teoretické znalosti vyzkoušeli v praxi a profesně se posouvali vpřed. Pro většinu vítězů se jedná o první úspěch v soutěži a možnost reálně spolupracovat se zavedenou firmou.

Model Young Package se zaměřuje převážně na výrobky z papíru, přijímá tedy návrhy vytvořené z lepenky a jiných papírových materiálů, které v sobě obsahují nápaditost, estetiku a funkčnost. Právě nová generace designérů vnáší do tohoto oboru čerstvé a inovativní nápady, které ve finálním výsledku zlepšují život celé společnosti. 

„S obalovým designem se člověk setkává prakticky denně. Velmi by mě zklamalo, kdyby se obaly nikam neposouvaly, zakrněly by a staly se fádními. Díky soutěži se u nás v tomto oboru daří dávat prostor mladým, kteří mu dodávají nový náboj. Soutěž se samozřejmě stává o to zajímavější, když tyto práce firmy respektují a mají odvahu investovat do něčeho nového. Bohužel je té odvahy ze strany firem pořád málo,“ uvedl o soutěži designér Karel Vránek v rozhovoru pro Czechdesign.

Model Young Package 2018

Buďte součástí

Model Young Package je otevřená a jednokolová soutěž určená pro účastníky ze všech zemí světa. Probíhá v kategoriích High School, která je otevřená studentům středních a vyšších odborných škol, a Unlimited, do které se mohou hlásit studenti vysokých škol a designéři bez ohledu na věk. V soutěži se budou hodnotit návrhy těch designérů, kteří se předtím zaregistrovali přes online formulář a odevzdali plně funkční model. 

Vítězka 1. místa Veronika Janečková na slavnostním předávání ceny Model Young Package 2018, foto: Jan HromádkoVítězka 1. místa Veronika Janečková na slavnostním předávání ceny Model Young Package 2018, foto: Jan Hromádko

V obou kategoriích vítězí tři účastníci (1., 2. a 3. místo), dále se udělují Cena Inovačního centra Model Obaly a Cena Czechdesign. Na výherce čekají finanční odměny a pro jednoho stáž v Inovačním centru Model Obaly. 

Uzávěrka soutěže je 20. května 2018
Více informací a pravidla soutěže naleznete na stránkách soutěže.

Facebook Model Young Package
Instagram Model Young Package

 

Moment ze slavnostního předávání cen Model Young Package 2018, foto: Jan HromádkoMoment ze slavnostního předávání cen Model Young Package 2018, foto: Jan Hromádko

Další články