Nové logo Českého svazu ledního hokeje, Go4Gold, zdroj: www.go4gold.cz/cesky-hokej/ Nové logo Českého svazu ledního hokeje, Go4Gold, zdroj: www.go4gold.cz/cesky-hokej/

Nová vizuální identita českého hokeje nešetří symbolikou a budí emoce. Jak se celá proměna povedla?

Nová vizuální identita českého hokeje vzbuzuje v našem národě velký rozruch a rozporuplné reakce. Nám poskytla svůj odborný pohled grafička a vedoucí ateliéru grafického designu na Fakultě Ladislava Sutnara v Plzni Kristína Fišerová.

Hokejový svaz se ke 110. výročí existence rozhodl k novému zpracování vizuální identity a reprezentanty oblékl do dresů, jejichž podobu vytvořila agentura Go4Gold. Ta nahradila doposud užívaný státní znak hlavou lva, logem, které je doprovázeno velmi úsměvnou explikací, je to totiž, v Čechách tolik oblíbená, značka s příběhem.

Za vším hledej příběh

Komické bylo i úvodní promo hokejového svazu, které se objevilo na internetu a v TV. Představení nového vizuálního stylu doprovázené škrobeným přednesem moderátora, který se vyžívá v dramatických pauzách a hudební doprovod navozující pocit, že jsme svědky něčeho aspoň tak významného, jako je náhlá zpětná rotace zeměkoule. Nezbytné záběry na zádumčivé tváře papalášů a ukázka prvotních skic, abychom si uvědomili, že taková práce není žádná legrace! Na závěr přiskotačilo rozdováděné mládí v tričkách, hystericky máchající vlajkami a dojemně neohrabané, genderově vyvážené děti.

Ještě úsměvnější je však způsob, jakým se autoři vizuálního stylu snaží příběh za každou cenu do loga dostat. Šestice ostnů hřívy například odkazuje na počet hráčů na ledě. A co my? Jako by volal zbytek týmu ze střídačky. Zdá se, že tým je složen jen ze šesti bojovníků, trenér neexisuje a po zápase se, chuďátka osamocená, masírují navzájem. Dále nalézáme puk ve lví tlamě a vrcholem poetiky autorů je oko kopírující tvar ostrova Štvanice.

Visačka, zdroj: www.jakolev.czVisačka, zdroj: www.jakolev.cz

Aby se něco dělo

Slovní omáčka a estráda kolem je zbytečná, logo celkem funguje a je třeba říci, že agentura a její tým odvedly poctivý kus práce. O stylové čistotě se ale, bohužel, mluvit nedá. Světlé stínování ve lví hlavě – odkazující na barvu ledu, jak jinak – nebylo nutné, kresbu komplikuje. Zcela zmatené je náhodné použití segmentů lví hřívy, stávají se z nich podivné podpůrné ilustrace, občas evokují blesk, ostré S, jindy připomínají vodní vlny (propisky, visačka), potřebnou vizuální sílu pak postrádají zejména plakáty umístěné v citylightech, na kterých je občas mírně nakloněné písmo (aby se s typografií něco dělo), nezbytné kusy hřívy (asi kusy hráčů), fotka v barevném přechodu (aby se s ní něco dělo), ale ve výsledku vidíme tuctový plakát, kde se vizuálně zajímavého neděje nic.

Vůbec nejproblematičtější je systém log – reprezentace a rozvoj mládeže – zde se dosáhnout jednotného vizuálního stylu nepodařilo a rozpracování zůstalo, takříkajíc, v grafické pubertě. Ořezaná lví hlava vystupující z tmavého podkladu je problematická v kresbě detailu. Loga pro rozvoj mládeže nepůsobí dotaženým dojmem. Po stránce typografické i obrazové jsou zcela různorodá.

Systém log, zdroj: www.jakolev.czSystém log, zdroj: www.jakolev.cz

Proměna dresů

Nejvíce diskutovaným prvkem proměny jsou bezesporu dresy, v podstatě uniformy, které hrdě nosí náš národní tým. Zůstávají červené trenýrky (poslední dobou hodně diskutované prádlo), mění se vrchní část oděvu. Výborně vypadají čísla na zádech se jménem hráče, nové písmo Hokejista slouží výborně svému účelu, zvláštně vypadají doplňky na rukávech v podobě blesku (segmenty hřívy, já vím), malá vlajka na krku dodává celému oděvu podivnou dávku roztomilosti a pocit, že někam se to dát muselo.

Hlava lva se na prsou vyjímá dobře, funguje, jen se nehodí pro logo reprezentace, ale spíš pro menší hokejový klub, což je však zmiňováno snad ve všech komentářích laické i odborné veřejnosti. Autoři argumentují, že je třeba být otevření a nebát se nových grafických výstupů, že fanoušci jsou konzervativní. Problém ale je, že on ten návrh samotný je ve výsledku velmi konzervativní, protože kopíruje tzv. Americkou estetiku.

Dresy, zdroj: www.go4gold.cz/cesky-hokej/Dresy, zdroj: www.go4gold.cz/cesky-hokej/

A co na to hokejový národ?

Z řad veřejnosti se ozývají kritické hlasy, na tom není nic špatného, hokej je pro lidi, pro fanoušky, kteří jej sledují a zdobí si interiéry svých aut malými dresíky národní reprezentace. Nedá se nic dělat, jsme hokejový národ, protože se nám stalo „to s tím Naganem“, máme bohatou hokejovou tradici a televizi. Jsem si naprosto jista, že až „naši kluci“ vyhrají nějaký důležitý šampionát, budeme je zase milovat a s nimi i jejich nové dresy. Hoši, do toho! Než se tak stane, nezbývá, než brát změnu vizuální identity sportovně.

Plakát, zdroj: www.jakolev.czPlakát, zdroj: www.jakolev.cz

Další články