Peter Morville: The Architecture of Understanding zdroj: WebExpo Peter Morville: The Architecture of Understanding zdroj: WebExpo

Nenuťte uživatele přemýšlet - zaznělo na WebExpu 2016

Palác Lucerna je na dva dny proměněn v centrum všech, kteří jsou v Praze a jejichž život je spjat s webem, jeho designem, rozvojem... 23. až 24. září se zde koná 9. ročník konference WebExpo. Organizátoři slibovali, že program bude nabitý tvůrčími obsesemi a nerozhodnutým nabídli přes 20 konkrétních důvodů, proč přijít. Kolik toho splnili během prvního dne?

Úvodní přednášku WebExpa obstaral Peter Morville, architekt informačních systémů. Přestože zahajuje mezinárodní konferenci o webu, představuje knihy, které napsal nebo které ho inspirovaly. Dnešní situaci popisuje slovy: „Máme příliš mnoho informací. Již jsme překročili zlomový bod. Rozlišovací schopnosti lidí nefungují.“ Právě proto zdůrazňuje význam uspořádání informací, právě proto považuje roli „architekta“ za důležitou. „Vytváříme prostředí pro porozumění.“ Aby lidé mohli informace vnímat, musí používat řadu nástrojů, které Peter přirovnává k „dalekohledu, mikroskopu a kaleidoskopu.“

Peter Morville: The Architecture of Understanding zdroj: WebExpoPeter Morville: The Architecture of Understanding zdroj: WebExpo

V přeplněném sále Kina Lucerna mluvil Jan Kvasnička. Výsledkem 80 hodin přípravy byla série lepších či horších příkladů funkčnosti e-shopů při zobrazení na smartphonu. Hlavní myšlenkou, kterou předal posluchačům, bylo: „Nenuťte uživatele přemýšlet!“ Vše by mělo být jasné na první pohled, vše by mělo být intuitivní. Čím více kroků bude muset uživatel udělat, aby dokončil svůj nákup, tím větší je pravděpodobnost, že z webu odejde a své peníze utratí jinde.

V přednášce se Jan trefoval do větších i menších jmen. Neušetřil weby nadnárodních firem jako je IKEA nebo Hornbach, ani české projekty jako třeba zoot. Všem doporučil: „Měřit a testovat!“ A to co nejpravidelněji. S vývojem telefonů či změnou jejich rozměrů se mění i způsob, jakým je uživatelé ovládají, a je tedy nutné prostředí kontinuálně optimalizovat. Svý vystoupení pak Jan shrnul článkem Praktický průvodce nejčastějšími chybami při návrhu... na vlastním blogu.

WebExpo 2016 zdroj: WebExpoWebExpo 2016 zdroj: WebExpo

Řeč Martina Charliera pojednávala o jeho „zpětném“ přístupu, který uplatňuje při navrhování rozličných řešení. Dnešní produkty jsou stále více a více komplexní, nabízejí větší a větší množství funkcí. Nikdy však nevymizí interakce mezi uživatelem a prostředím. Právě proto se v procesu vývoje snaží návrh podrobovat množství „primitivních“ testů – dříve, než je cokoliv navrženo, píše tiskovou zprávu uvádějící produkt na trh, vytváří seznam FAQ, pomocí jednoduchých videosekvencí zkoumá proces používání... Až pak následuje finální vývoj.

Typograf Mark Boulton vzal účastníky na pomyslnou cestu kolem světa. Začal v Manchesteru, kde se narodil a vyrostl, pokračoval ve Švýcarsku, kde se svým studiem Monotype pracoval pro CERN a považuje tuto zakázku za své životní dílo. „Myslím, že už CERN nic nepřekoná.“ A nakonec skončil v Americe, když přiznal, že by nesmírně rád pracoval pro NASA.

Jeho přednáška nesla název Design systems in difficult places a právě o obtížnosti práce pro Evropskou organizaci pro jaderný výzkum (CERN) mluvil nejvíce. Bylo nutné navrhnout prostředí, které bude přijatelné pro vědce, kteří žádají přesná data a minimum efektu, ale i pro děti, které chceme zaujmout a inspirovat, přitáhnout je k vědě. Zároveň bylo nesmírně obtížné cokoliv prosadit v organizaci, která má tak složitou a nehierarchickou strukturu. Podařilo se! Dnes už se nestane, že by byly světové objevy prezentovány za použití písma Comic Sans, tak jako tomu bylo v případě představení Higgsova bosonu.

Význam „free“ produktů vysvětloval Tomáš Jasovský. „Pokud nabídnete 33% slevu a nebo 33% navíc, většina uživatelů si vybere druhou možnost. A ani neví, že je čistě matematicky méně výhodná!“ Společnost InVision, pro kterou pracuje, získává 9 z 10 platících klientů právě skrz produkty, služby, obsah... který je zdarma.

WebExpo 2016 zdroj: WebExpoWebExpo 2016 zdroj: WebExpo

Tento princip doporučuje Tomáš všem! Jednoduše tak rozšíří a zpopularizují své jméno, prezentují se širšímu publiku, zvýší množství on-line sledovatelů a hlavně vytvoří „milovanou značku“. Stejně tak fungující projekty získají spokojenější zákazníky, kteří budou chtít spolupracovat déle a budou mít zájem o více produktů, firmy najdou jednoduchou cestu PR. V neposlední řadě Tomáš zdůraznil, že tak přispějí své komunitě.

Závěrečným vystupujícím prvního dne byl Robert Kerr, designér a vynálezce. I jeho přednáška tak byla vynalézavá. Jako „průvodce“ mu posloužil Yoshi a jeho příběh. Ten uspěl díky projektu IBM Playback Hero, nalezl inspiraci díky sdílení a komentování jeho nápadu. Dokázal jej posunout dále. A i když se dostal do potíží, znovu uspěl díky příběhu. Robert tak odkazoval na studii Find the story společnosti IBM, pro kterou pracuje. Příběh nemá význam jen ve filmu nebo v knize, ale i v hledání řešení pro web nebo aplikace. „Více dramatu, větší zájem, více emocí,“ řekl Robert.

První den WebExpa skončil a rozhodně nezklamal. Z nabízených důvodů nic nevyvrátil a takřka všechny splnil. Především bod 12., který sliboval: „Více oborů. Programátor si tady podá ruku s copywriterem“ se nalnil. Různorodost popírající zažité předsudky je jednou z hlavních charakteristik konference. Krásný prostor Paláce Lucerna je pak jen elegantním rámcem.

WebExpo 2016 zdroj: FB WebExpoWebExpo 2016 zdroj: FB WebExpo

Peter Morville

Peter Morville je průkopník oblastí informační architektury a UX. Mezi jeho nejznámější knihy patří průlomová publikace Information Architecture (tzv. "kniha s ledním medvědem"), Ambient Findability, Search Patterns a Intertwingled. Peter spoluzakládal a dříve i vedl Information Architecture Institute. Je poradcem takových klientů jako AT&T, Cisco, Harvard, IBM, Macy's, Library of Congress a National Cancer Institute. Jeho práce byla zmíněna v Business Week, The Economist, NPR a The Wall Street Journal.

Jan Kvasnička

Honza se zabývá UX, použitelností webu, zvyšováním konverzních poměrů a návrhem, tvorbou a testováním webových aplikací. Spolupracuje s předními společnostmi zejména v oblasti e-commerce. Je zastáncem a propagátorem myšlenky “Nenuťte uživatele přemýšlet”. Aktivně se zapojuje do vzdělávání komunity, je blázen do neustálého sebevzdělávání a praktického přístupu.

Martin Charlier

Martin je všestranný designér se zkušenostmi v oblastech strategie, výzkumu, interakčního a průmyslového designu, ale i interaktivního umění a kritického designu. Pracoval v designérských firmách Frog, Fjord, Method a Random International. V současné době pomáhá firmám jako konzultant v oblastech UX a designu služeb. Je spoluautorem loňské knižní novinky Designing Connected Products a spoluzakladatelem projektu Rain Cloud.

Mark Boulton

Mark je typograf, působící na webu od konce devadesátých let. Po akvizici svého studia Mark Boulton Design působí jako Design Director ve firmě Monotype. Dříve pracoval s globálními mediálními společnostmi jako ESPN a Al Jazeera, technologickými firmami Drupal a Alfresco a hlavně pro největší vědecký experiment: CERN. Také pomáhal malým značkám Hiut Derim a Sugru prodat jejich velké nápady.

Tomáš Jasovský

Tomáš Jasovský vede tým ve firmě InVision LABS. Možná znáte Craft – jejich balík nástrojů pro kreativce, který je zdarma. Zaměřují se na experimenty u designu digitálních produktů a jejich záměrem je řešit problémy, stojící všem designérům v cestě ke skvěle navrženým produktům. Dříve se Tomáš zabýval produktovým designem několika startupů a také pracoval na řadě vlastních projektů.

Robert Kerr

Rob Kerr je UX designér a vynálezce. Pro IBM v Cambridge pracuje na vizualizaci a analýze velkých objemů dat. Dříve také pomáhal startupům, digitálním agenturám a vzdělávacím organizacím. Jeho scenáristický debut „The Republic of Frestonia“ získal v roce 2014 cenu za nejlepší scénář na London Independent Film Festival.

Galerie

Další články