foto: Giu Vicente, unsplash.com foto: Giu Vicente, unsplash.com

Navrhni budoucnost. Přinášíme zásadní postřehy z konference Web Expo

11 dní poté přinášíme 11 postřehů 11. ročníku WebExpo, konference, jež je v českém prostředí největší a nejdéle fungující technologickou konferencí.

1. Už to dávno není jen o kódování

Nové uchopení témat přineslo na letošní WebExpo více marketingu, design-thinkingu a human-centred designu, umělou inteligenci nebo virtuální realitu. Neznamená to však, že by pořadatelé opouštěli developerská témata, webový vývoj, agilní přístupy… Nicméně čím dál častěji se mluví o tom, že v budoucnu bude pro designéry důležité naučit se kódovat, a že design přístup je nejen pro designéry. O tom mluvil Dougles Powel z IBM.

2. Navrhni budoucnost

Všechny nás zajímá, co bude zítra, za rok, až budeme staří... Zvlášť, když budoucnost jako designéři přímo tvoříme. Proto pořádně prostudujte trendy, které už tady jsou nebo brzy přijdou:

zdroj: Dan Saffer, prezentace pro WebExpo 2018zdroj: Dan Saffer, prezentace pro WebExpo 2018

Zároveň byl Dan Saffer velmi praktický v tom, že ukazoval šablony a praktické cvičení, podle kterých si můžete zanalyzovat současného klienta, stav, kontext, potřebu…

 

3. Sociální síť bez otravných selfíček?

Jde to. Na konkrétní případové studii to ukázal Ondřej Machart z ARGO22, který navrhoval sociální síť Moyobo, která má za cíl uživatele otravovat co nejméně. Moyobo aplikace určená pro český Olympijský tým v Pchjongjangu vedla k větší sounáležitosti a sdílení, ale bez otravných selfíček, řešila informovanost členů Olympijského týmu ohledně zdravotních upozornění, např. že je nutné pít pouze balenou vodu.

Na této přednášce velmi oceňuji, že šlo o praktickou případovku, kde Ondřej představil hypotézy s jakou aplikaci vyvíjeli a následně ukázal výsledky, na kterých bylo jasné, co se jim podařilo (např. zapojení uživatelů) a co ne (např. onboarding). V neposlední řadě otevřel i téma etiky v designu a to, že jako designéři máme vliv na to, jak se lidi k sobě chovají, jak vnímají realitu, jak se v ní chovají. 

Jaké jsou sociální sítě? Jaké by ne/měly být? zdroj: Ondřej Machart, prezentace pro WebExpo 2018Jaké jsou sociální sítě? Jaké by ne/měly být? zdroj: Ondřej Machart, prezentace pro WebExpo 2018

4. Design workshop je nástroj

Praktický návod připravil designér Lukáš BoB Marvan, který mluvil o tom, jak navrhnout design workshop, v jakých situacích je užitečný (když zjišťujete možnosti), na co si dát pozor (největším zdrojem problémů jsou lidi a je potřeba se na ně zvlášť připravit) a taky o tom, že design workshop není všelék. Pokud totiž řešíte, zda bude produkt nebo služba fungovat, pusťte se raději do uživatelského testování. Jestli vám jde o počty a měření, kolik uživatelů produkt/službu používá nebo jaký má dopad – zaměřte se na analytiku a měření. Máte-li na výběr mezi více variantami a řešíte, která je lepší, pak vám odpověď dá A/B testování a ne design workshop. Pokud jste v situaci, kdy nějaký workshop plánujete, určitě si o slidy z přednášky řeknětě.

5. Vrtěti psem

PR je mocný nástroj a proto není divu, že se PR expertce Susan Lindner podařilo zaplnit Velký sál Lucerny. Na příkladu náboženství i své zkušenosti s kampaní na boj proti AIDS zaměřené na thajské prostitutky ukázala, jak fungují příběhy, a proč je pro komunikaci projektu nezbytné s nimi pracovat.

 

6. Best practices od největších hráčů na trhu

Dokážete si představit, jaké to je navrhovat něco pro 2 miliardy lidí? Kolik lidí to vůbec je? Tolik obyvatel nemá ani Čína, která je nejlidnatější zemí na světě. Produktová designérka z Facebooku Diamond Ho vysvětluje, jak je v takových případech důležitá spolupráce expertů v týmu, umět správně číst kulturní specifika i design proces (empathize-define-ideate-protoype-test). 

 

zdroj: WebExpo 2018zdroj: WebExpo 2018

7. Komfort & servis

Za 11 let už mají pořadatelé zvládnuté organizační záležitosti, při registracích nedochází ke zmatkům, v prostorách paláce Lucerny se člověk orientuje výborně, párty jsou nezbytnou součástí a k tomu je rok od roku vychytanější insiderský merch.

8. Zbytečný odpad

Čím dál víc se řeší naše ekologická stopa a udržitelnost, proto mě překvapilo, že v prostorách konference chyběly koše na třídění odpadu. Vodu dostáváte balenou, jídlo na jednorázovém papírovém nádobí. V tomto ohledu je ještě co vylepšovat.

9. Poloprázdné sály

Přestože konference lákala na jména z velkých firem jako Adobe, Facebook, Google nebo Twitter, bylo znát, že je zde méně návštěvníků než v posledních letech, o to víc, že si po oba dny vybíráte ze 4 stage, kde souběžně probíhají přednášky.

10. Děti & program pro ně

WebExpo zná své návštěvníky a jejich potřeby, proto letos připravila i program pro jejich děti. Nové generace si tak hrály s ozoboty, seznamovaly se s programováním nebo 3D tiskem.

foto: WebExpo 2018foto: WebExpo 2018

11. Něco se doopravdy naučit

Praktické workshopy, kde si prakticky sáhnete na nové metody a techniky jsou jedním ze způsobů, jak nabídnout účastníkům něco navíc. Letos jich konference nabídla 7. Možná právě kombinace přednášek a praktických workshopů je cesta pro to, jak konference udržet.

Další články